امروز:19 اردیبهشت 1403

Squad303 به مردم جهان اجازه می دهد تا با روس ها در مورد جنگ در اوکراین صحبت کنند

با محدود کردن کرملین به پلتفرم های آنلاین مانند توییتر و اینستاگرام در روزهای اخیر، مردم روسیه به سرعت دسترسی به اطلاعات مربوط به جنگ در اوکراین را که از سوی دولت ارائه نمی شود، از دست می دهند. Squad303 را وارد کنید، وب سایتی که توسط گروهی از برنامه نویسان لهستانی ایجاد شده است تا به مردم از سراسر جهان کمک کند تا با همتایان روسی خود گفتگو کنند.

این وب‌سایت که توسط وال استریت ژورنال شناسایی شده است، به‌طور تصادفی یک شماره یا آدرس ایمیل برای شما ایجاد می‌کند تا با آن تماس بگیرید. این از پایگاه داده ای استخراج می شود که شامل 20 میلیون شماره تلفن همراه و تقریباً 140 میلیون آدرس ایمیل است. از زمانی که Squad303 در 6 مارس آنلاین شد، سازندگان آن به ژورنال گفتند که افراد از سراسر جهان نزدیک به 7 میلیون پیام متنی و 2 میلیون ایمیل به زبان روسی به همراه تصاویر و ویدیوهای بی‌شماری از درگیری ارسال کرده‌اند.

سخنگوی این سرویس گفت: «هدف ما شکستن دیوار سانسور دیجیتال پوتین و اطمینان از اینکه مردم روسیه به طور کامل از جهان و واقعیت کاری که روسیه در اوکراین انجام می‌دهد قطع نمی‌شوند، بود.»

نام این وب سایت از اسکادران جنگنده معروف 303 نیروی هوایی سلطنتی گرفته شده است. این یک 16 واحد متشکل از هواپیماهای لهستانی بود که در طول جنگ جهانی دوم برای RAF پرواز کرد. 303 نقش مهمی در نبرد بریتانیا ایفا کرد و بیشترین تعداد هواپیمای لوفت وافه را در طول مبارزات چند ماهه ساقط کرد. در یک کنایه تاریخی دیگر، سازندگان Squad303 پروژه خود را با رادیو اروپای آزاد مقایسه کردند که به عنوان تلاشی با بودجه ایالات متحده برای پخش اخبار، اطلاعات و تحلیل ها به کشورهای ماهواره ای شوروی در طول جنگ سرد آغاز شد.

با استفاده از این وب سایت، مجله توانست با یک دانشجوی حقوق 25 ساله از مسکو صحبت کند. آنها به این رسانه گفتند که با جنگ مخالفند، اما گفتند که از ترس تلافی دولت، قصد ندارند علیه آن اعتراض کنند. “آیا قرار است تحصیل و آینده ام را به خطر بیندازم؟” دانش آموز گفت من می دانم که پوتین مردم را در اوکراین می کشد، اما این تقصیر من نیست، من کسی را نمی کشم و از هیچ جنگی حمایت نمی کنم.

حتی شرکت در مکالماتی مانند آنچه در بالا ذکر شد برای روس ها خطرناک است. اخیراً ویدیوهایی منتشر شده است که ظاهراً پلیس روسیه را نشان می دهد که مسافران را متوقف می کند تا پیام های تلفن آنها را از نظر علائم مخالف بررسی کنند. برای مطالعه بیشتر در مورد این تلاش به مجله مراجعه کنید.

اشتراک گذاری