امروز:10 فروردین 1403

SpaceX پایانه های Starlink بیشتری را به اوکراین ارسال می کند

به گفته رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی، اسپیس ایکس در حال ارسال پایانه های Starlink بیشتری به اوکراین است. زلنسکی بعدازظهر شنبه در توییتر خود نوشت: “با ایلان ماسک صحبت کردم. من از او به خاطر حمایت از اوکراین با حرف و عمل سپاسگزارم.” هفته آینده ما دسته دیگری از سیستم های Starlink را برای شهرهای ویران شده دریافت خواهیم کرد.

اسپیس ایکس در 26 فوریه به دنبال درخواست توییتری معاون نخست وزیر اوکراین، میخایلو فدوروف، محموله اولیه ظروف ماهواره ای خود را ارسال کرد. تحویل در 28 فوریه رسید. چند روز بعد، ایلان ماسک به اوکراینی‌ها هشدار داد که هنگام استفاده از این سرویس مراقب باشند، زیرا این تنها ارائه‌دهنده اینترنت غیرروسی است که در برخی از مناطق جنگ‌زده‌تر کشور باقی مانده است. این هشدار پس از آن صادر شد که جان اسکات ریلتون، محقق آزمایشگاه شهروند دانشگاه تورنتو، به این نکته اشاره کرد که روسیه چندین دهه تجربه در مثلث‌بندی و هدف قرار دادن ارسال‌های ارتباطی ماهواره‌ای با حملات هوایی دارد.

حمله روسیه زیرساخت اینترنت اوکراین را آزمایش کرده است. نبرد شدید در شهرهایی مانند کیف و ماریوپل باعث اختلال در GigaTrans، ارائه دهنده اصلی اینترنت کشور شده است. در چند روز گذشته، سازمان نظارت بر اینترنت NetBlocks شاهد کاهش های متعدد در اتصال بود. یکی از جدیدترین و بالقوه نگران‌کننده‌ترین موارد مربوط به نیروگاه هسته‌ای Zaporizhzhia است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را اعلام کرد که دیگر نمی‌تواند «اطلاعات موثق» را از این تأسیسات دریافت کند.

اشتراک گذاری