امروز:7 اردیبهشت 1403

تلسکوپ فضایی جیمز وب اولین تصاویر خود از یک ستاره را ثبت کرد

تلسکوپ فضایی جیمز وب سرانجام اولین تصویر خود از یک ستاره – یا بهتر است بگوییم، تصاویر را گرفت. ناسا موزاییکی از تصاویر (نشان داده شده در بالا) از یک ستاره را به اشتراک گذاشته است که با استفاده از 18 بخش آینه اولیه گرفته شده است. به نظر می رسد مجموعه ای به ظاهر تصادفی از نقاط تار باشد، اما این دقیقاً همان چیزی است که تیم ماموریت انتظارش را داشت. این تصاویر به دانشمندان کمک می کند تا فرآیند طولانی تراز کردن آینه را با استفاده از دوربین مادون قرمز نزدیک تلسکوپ یا NIRCam به پایان برسانند. مرحله اول تقریباً در زمان نوشتن این مقاله تکمیل شده است.

این تصاویر از یک تلاش 25 ساعته به دست آمد که تلسکوپ فضایی جیمز وب را به 156 موقعیت مختلف هدایت کرد و 1560 تصویر را با حسگرهای NIRCam تولید کرد. این تیم موزاییک را با استفاده از امضای هر بخش آینه در یک قاب ایجاد کردند. مصنوعات بصری از استفاده از دوربین مادون قرمز در دمای بسیار بالاتر از شرایط سردی که تلسکوپ برای رصد علمی به آن نیاز دارد به دست می آید. و آنچه در اینجا می بینید تمام موزاییک نیست – عکس فوری با وضوح کامل بیش از دو گیگاپیکسل است.

ناسا همچنین یک نگاه اجمالی نادر در دنیای واقعی از تلسکوپ جیمز وب در عمل ارائه کرد. آژانس یک “سلفی” از آینه اولیه (وسط) ایجاد شده توسط یک لنز تصویربرداری مردمک از NIRCam ارائه کرد. این نیز مبهم است، اما نگاه ارزشمندی به آینه کاملاً مستقر می‌کند و به توضیح اهمیت هم‌ترازی کمک می‌کند. توجه کنید که چگونه فقط یک بخش با یک ستاره روشن می شود؟ این تنها جسمی است که با آن جرم آسمانی هم تراز است – مدتی طول می کشد تا همه بخش ها به طور هماهنگ عمل کنند.

محققان انتظار دارند اولین تصاویر علمی مفید از تلسکوپ جیمز وب در تابستان ارائه شود. منطقی است که تصور کنیم این تصاویر به طور قابل توجهی هیجان‌انگیزتر خواهند بود، به خصوص که شروع به ارائه اجمالی از جهان اولیه می‌کنند. با این حال، آنچه در اینجا می بینید سلامت تلسکوپ را نشان می دهد و نشان می دهد که در ماه های آینده مشکل زیادی وجود نخواهد داشت.

اشتراک گذاری