امروز:6 اردیبهشت 1403

دومین دادگاه عالی اروپا جریمه 1.06 میلیارد یورویی ضد انحصار اینتل را لغو کرد

اینتل (در حال حاضر) در یک پرونده طولانی مدت ضد انحصار پیروز شده است که زمانی باعث شد این سازنده تراشه با جریمه ای رکوردشکنی توسط کمیسیون اروپا جریمه شود. دادگاه عمومی، دومین دادگاه عالی اروپا، جریمه 1.06 میلیارد یورویی را که در سال 2009 علیه این شرکت وضع شده بود را لغو کرد. در آن زمان، کمیسیون تشخیص داد که اینتل از موقعیت مسلط خود در بازار سوء استفاده کرده و با ارائه پیشنهاد به سازندگانی مانند HP به رقبای خود آسیب رسانده است. دل و لنوو برای استفاده از ریزپردازنده های خود به جای پردازنده های رقیب یعنی AMD تشویق شده بودند.

اینتل و جریمه 1.06 میلیارد یورویی

البته این شرکت به این تصمیم اعتراض کرد، اما دادگاه عمومی این جریمه را در سال 2014 تایید کرد. اینتل یک برنامه بازی برای حذف AMD از بازار داشت و “تلاش کرد ماهیت ضد رقابتی را پنهان کند. دادگاه گفت. با این حال، در سال 2017، بالاترین دادگاه اتحادیه اروپا حکم به بررسی مجدد این جریمه داد. این پرونده به دلیل اینکه کمیسیون انجام یک ارزیابی اقتصادی در مورد اینکه چگونه فعالیت اینتل بر توانایی رقیب خود برای رقابت با آن تأثیر می‌گذارد را در نظر نگرفته است، دوباره به دادگاه عمومی فرستاده شد.

اکنون، دادگاه عمومی رای خود را صادر کرده است که در آن تأیید کرده است که کمیسیون در تمام آن سال‌ها پیش تحلیل ناقصی از طرح تخفیف شرکت انجام داده است. به این ترتیب، نمی‌توان تعیین کرد که تخفیف‌هایی که اینتل به سازندگان ارائه می‌دهد، «قادر بوده یا احتمالاً اثرات ضدرقابتی داشته باشد». دادگاه عمومی همچنین تصمیم گرفته است که در موقعیتی نیست که تشخیص دهد اینتل چقدر جریمه باید بپردازد، بنابراین هم تصمیم و هم جریمه ای که علیه سازنده تراشه وضع شده بود را لغو کرده است.

این یک پیروزی بزرگ برای شرکتی است که در حال حاضر در تلاش است تا AMD را پشت سر بگذارد و در عین حال با کمبود زنجیره تامین جهانی نیز مقابله کند. به گفته وال استریت ژورنال، با این حال، این تصمیم همچنان قابل تجدید نظر است و در صورت وقوع، به دیوان دادگستری باز می گردد.

اشتراک گذاری