امروز:7 اردیبهشت 1403

معرفی فرودگاه کیش

کیش جزیره‌ای بسیار تماشایی در دل آب‌های خلیج‌فارس است. درطول سال تعداد زیادی به این جزیره سفر می‌کنند. برای این‌که گردشگران آسایش بیشتری داشته باشند، یک فرودگاه بین‌المللی در این منطقه ساخته شده. اگر می‌خواهید با فرودگاه کیش آشنا شوید، ما را تا پایان این مطلب همراهی کنید.

تاریخچه فرودگاه جزیره کیش

سال 1349 یک هیئت کارشناسی که از مهندسان ایرانی و خارجی تشکیل می‌شد، به جزیره کیش رفتند و در همین سفر ایده ساخت این فرودگاه داده شد. در همین سفر، جاذبه‌های گردشگری کیش کشف شدند و همین موضوع باعث شد که از همان سال ساخت‌وسازهای مختلفی برای تبدیل شدن به جزیره به یک منطقه تفریحی شروع شود. باتوجه‌به موقعیت جغرافیایی و سواحل مرجانی، اهمیت کیش رفته‌رفته بیشتر شد.

در مدت زمان کوتاهی اجازه ساخت فرودگاه کیش صادر و مراحل ساخت آن آغاز شد. وظیفه ساخت این فرودگاه سال 1347 برعهده سازمان عمران کیش قرار گرفت. مهندسان و طراحان برای ساخت فرودگاه کیش از بخش‌های جنویی دریای مدیترانه و جزایر هاوایی برای ساخت این مجموعه الگو گرفته بودند و توانستند با ترکیب این دو منطقه، طرحی منصربه‌فرد را پیاده‌سازی کنند.

برای توسعه این فرودگاه، سال 1352 بخش زیادی از روستای ماشه را تخلیه کردند. این منطقه بهترین بخش از جزیره کیش محسوب می‌شود و مهندسان مجبور به تخلیه آن بودند. فضای اطراف فرودگاه در مرور زمان به مکان‌هایی مانند بازار فرانسوی‌ها، چندین هتل، ویلا، کاخ، تاسیسات رادیو و تلویزیون، نیروگاه برق، تصفیه‌خانه و… تبدیل شد.

قسمت شرقی جزیره کیش بلندترین بخش این جزیره بود که برای ساخت فرودگاه انتخاب شد. یک باند برای نیروی هوایی قدیمی در این منطقه وجود داشته که همین موضوع باعث شد مهندسان از آن برای فرود هواپیماهای مسافربری استفاده کنند. بعداز چندین سال و بررسی‌های مختلف، ساخت فاز اول فرودگاه کیش سال 1356 و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به پایان رسید. البته در همان سال بخشی از فاز دوم ساختمان هم افتتاح شد.

7 آبان سال 1356 بسیاری از مسئولان کشوری در کیش حضور داشتند و در همان روز اولین هواپیما روی باند فرودگاه فرود آمد و به‌صورت رسمی این فرودگاه فعالیت خود را آغاز کرد. هرساله مبلغ زیادی به توسعه جزیره کیش اختصاص داده شد و همین موضوع باعث شد که افراد زیادی در طول سال به این جزیره بروند. حضور مسافران رفته‌رفته اهمیت فرودگاه کیش را افزایش داد و همین موضوع باعث شد که طی چندین مرحله این فرودگاه توسعه پیدا کند.

متاسفانه فرودگاه کیش خوش‌شانس نبود و بعداز افتتاح آن دگرگونی‌های مختلفی برای کشور پیش آمد که باعث شد از اهمیت این منطقه کاسته شود. در نهایت سال 1373 لاین فرود فرودگاه به چراغ‌های مخصوص فرود شب مجهز شد تا امکان انجام پروازهای شبانه هم برای گردشگران ممکن شود. در مدت زمان کوتاهی فرودگاه کیش توانست در جایگاه دوم مهمترین و پررفت‌‌وآمدترین فرودگاه کشور تبدیل شود. رفته‌رفته افراد مختلف از سرتاسر کشور بلیط برای سفر به این جزیره خریداری می‌کردند، حتی افراد زیادی هم بلیط کیش مشهد را رزرو می‌کردند تا از زیبایی‌های این جزیره دیدنی لذت ببرند.

ایرلاین‌های فعال در فرودگاه کیش

درحال حاضر ایرلاین‌های مختلفی مانند هواپیمایی آتا، اترک، کاسپین، ایران ایر، ایران ایر تور، آسمان، کارون، کیش ایر، ماهان، معراج، قشم، سپهران، تابان و زاگرس نمایندگی فعال در این فرودگاه دارند. در سال 2016 بررسی‌هایی برای تعداد پروازهای فرودگاه کیش انجام شد و مشخص شد که تا کنون بیش از 23هزار پرواز از این فرودگاه صورت گرفته است. تقریبا همه ایرلاین‌های کشور در این فرودگاه فعالیت دارند.

از فرودگاه کیش به چه شهرهایی می‌توانیم ببریم؟

این فرودگاه دو بخش داخلی و بین‌المللی دارد که از آن می‌توانید به شهرهای مختلفی بروید. از فرودگاه کیش می‌توانید به تهران، شیراز، اصفهان، مشهد، کومانشاه، ساری، کاشان، گرگان، تهران، شیراز، عسلویه، بندرعباس، کرمان، اهواز، تبریز، یزد، همدان، بوشهر، رشت، ساری، گرگان، جم، عسلویه، ارومه، سنندج و… بروید. پس خیالتان راحت باشد، می‌توانید پرواز کیش به مشهد یا بلعکس را رزرو کرده و به این جزیره دیدنی بروید. فرودگاه کیش، پرواز به شهرهای دبی و مسقط هم دارد.

تعداد ورودی و خروجی‌ها از فرودگاه کیش

طبق بررسی‌هایی که توسط سازمان هواپیمایی کشور انجام شده، تعداد ورودی‌ها در نیمه اول سال 1395 نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 11 درصد افزایش پیدا کرده. در طول مدت مشخص شده، حدود 5544 پراوز ورودی و 5547 پرواز خروجی از این فرودگاه صورت گرفته که حدود 1368127 نفر مسافر با این پروازها به جزیره کیش آمده‌اند.

در نیمه اول سال 1396 حدود 25000 نفربا 345 پرواز به جزیره کیش وارد شده‌اند. در فرودگاه کیش دو باند پرواز ساخته شده که هرکدام از آن‌ها 3360 متر طول دارند و محیطی استاندارد برای فرود یا پرواز هواپیماها محسوب می‌شوند. انواع هواپیمای کوچک و غول‌آسا می‌تواند روی باندهای این فرودگاه فرود بیایند.

امکانات فرودگاه کیش

در محیط این فرودگاه بین‌المللی امکانات و خدمات مختلفی مانند اورژانس، رستوران، پارکینگ، کافی‌شاپ، خدمات حمل و بسته‌بندی بار، صرافی، بانک، خدمات پستی و فروشگاه‌هایی برای خرید سوغات وجود دارند. در نزدیکی فرودگاه کیش هتل‌هایی ساخته شده تا دسترسی آسان برای رفتن به این مکان و دیگر جاهای مهم کیش فراهم شود.

ما در این مطلب به معرفی فرودگاه کیش پرداختیم. اگر تجربه بازدید از فرودگاه کیش یا رزرو بلیط کیش مشهد را داشته‌اید، نظراتان را درباره آن با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری