امروز:9 فروردین 1403

لایه های زیر سطحی مریخ با صدای باد توسط کاوشکر insight مشخص شد:ماسه+مواد اتشفشانی +شن و سنگ

کاوشگر Mars InSight ناسا داده های مورد نیاز پوسته، گوشته و هسته سیاره سرخ را در اختیار محققان قرار داد. با این حال، این اطلاعات حاوی هیچ اطلاعاتی در مورد ساختارهای نزدیک به سطح آن نیست.برای داشتن تصویری بهتر از نحوه پیدایش و جنس کره مریخ، ما به ساختار نزدیک به سطح مریخ نیاز داریم. اکنون، تیمی از دانشمندان با گوش دادن به بادهای مریخ توانستند اولین تصویر دقیق از آنچه درست در زیر سطح این سیاره نهفته است، ایجاد کنند و سه میلیارد سال از تاریخ آن را نشان دهند.

به‌طور دقیق‌تر، آن‌ها نویز محیطی (در صورت عدم وجود مارش‌لرزه) را که توسط لرزه‌سنج نصب شده توسط فرودگر InSight جمع‌آوری شده بود، تجزیه و تحلیل کردند. در زمین، این نوع صداهای لرزه‌ای محیطی توسط اقیانوس، فعالیت‌های انسانی و بادها ایجاد می‌شود، اما در مریخ فقط بادهای محیطی وجود دارد. سرویس لرزه نگاری سوئیس (SED) و ETH زوریخ به طور منظم داده های جمع آوری شده توسط لرزه نگاری را به عنوان بخشی از سرویس Marsquake تجزیه و تحلیل می کنند. در طول سال‌های گذشته، SED توانست راه‌هایی را برای تجزیه و تحلیل داده‌های نویز محیطی برای تعریف ساختارهای زمین‌شناسی در زمین ایجاد کند، با استفاده از دانش به دست آمده از زمین، بر روی مریخ نیز همین روش استفاده شده است.

بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده ، سه متر بالای محل فرود InSight از ماسه ساخته شده است، در حالی که 20 متر بعدی مواد سست، به‌ویژه سنگ‌های آتشفشانی هستند که در اثر برخورد شهاب‌سنگ شکاف دارند. در زیر آن شن و سنگ، جریان های گدازه ای وجود دارد که با رسوباتی تقسیم می شوند که زمانی که سیاره شرایط سرد و خشک را تجربه کرد، به وجود آمدند. محققان بر این باورند که بالاترین جریان های گدازه در حدود 1.7 میلیارد سال پیش ته نشین شده اند، در حالی که عمیق ترین آنها در 3.6 میلیارد سال پیش و در زمانی که فعالیت های آتشفشانی بسیار بیشتری در این سیاره وجود داشت، انباشته شده اند.

محققان اخیرا مطالعه خود را در Nature منتشر کردند و یکی از مواردی که آنها بر آن تاکید کردند این است که ثابت می کند تکنیک هایی برای بررسی سیاره ما می تواند روی مریخ نیز کار کند. روش‌های دیگری که برای دانستن بیشتر در مورد زمین استفاده می‌شوند نیز می‌توانند اطلاعات بیشتری در مورد سیاره سرخ به ما بدهند، سیاره‌ای که ممکن است روزی به خانه دوم بشریت تبدیل شود.

اشتراک گذاری