امروز:6 اردیبهشت 1403

از بین بردن خراش صفحه موبایل

از بین بردن خراش صفحه موبایل 1

از بین بردن خراش صفحه موبایل

ایا تا به حال گوشی و یا تبلت خریده اید؟حتما با ضد خش بودن شیشه ی ان مواجه شده اید و شاید اسم روکش ضد خش Gorilla Glass را هم شنیده باشد.اما بعد از مدتی دیده اید که صفحه خش بر داشته است ولی چرا؟چگونه می توان انها را بهبود بخشید و پاک کرد؟اصلا چرا این اتفاق می افتد؟

خوب اول برویم سراغ برندهای تولید کننده شیشه ضد خش! در دنیا در حال حاضر دو برند وجود دارد. اول Gorilla Glass محصول شرکت Corning امریکا و دومی Dragon Trail محصول شرکت ASAHI ژاپن. با اینکه از نظر کارکردی تا حدی فناوری به کار رفته در شیشه های گوریلا (به خصوص نسل دوم و بعد از آن) فراتر از کیفیت شیشه درگون تریل ژاپنیها است اما هر دو شیشه فقط مقاوم در برابر خراش هستند نه ضد خش! هر دو شرکت مذکور هم لقب Scratch Resistant را برای شیشه خود انتخاب کرده اند و نه Scratch Proof.

همین اول ماجرا باید بگوییم که هدف اصلی این شیشه ها مقاوم کردن صفحه نمایش در برابر نیروهای خارجی و به خصوص ضربات است. از این جهت واقعاً این شیشه ضد شکست یا Shatter proof هستند. یعنی در مقیاس نیروهایی که در روزمره با آنها طرف هستید شکستن آنها کار بسیار دشواری است مگر آنکه نیرو آنقدر باشد که کل دیوایس شما را نابود کند!

این شیشه ها در برابر خراش 30 تا 50 بار مقاوم تر از پلاستیکها هستند اما باید بدانید اساساً ماده ضد خش وجود ندارد! شاید شما هم تبلیغاتهایی دیده باشید که نشان میدهند دسته کلید کنار موبایل و تبلت است و درست هم می گویند زیرا فولاد توان خراش دادن روی شیشه را ندارد زیرا سختی شیشه بیش از فولاد است. شما با چاقو هم روی شیشه پنجره خانه خود بکشید خراشی نخواهید دید اما این بدان معنا نیست که این شیشه ها ضد خراش هستند. فقط مقاوم تر از سایر مواد رایج در ساخت موبایل و تبلت هستند. خوب با این اوصاف یادتان باشد حتماً برای گجت خود محافظ ضد خش بگیرید! البته آن محافظ هم ضد خش نیست اما خراشها را خود تحمل خواهد کرد و قابل تعویض با هزینه ناچیزی است.

اما چگونه خراشها را حذف کنیم؟

در گذشته برای حذف خراش از روی سی دی و دی وی دی از خمیر دندان استفاده می کردیم. اکنون نیز برای این کار از همان روش میتوانیم کمک بگیریم. فقط دقت کنید که خمیر دندانی که استفاده میکنید باید حاوی مواد سیلیکاتی باشد. بیشترین میزان این مواد سیلیکاتی در سفید کننده های دندان یافت می شوند.

ابتدا اطراف درزهای کنار صفحه را چسب نواری بزنید تا آلودگی به داخل موبایل شما نرود و سپس کمی خمیر دندان روی محل دارای خراش بزنید و خوب ماساژ دهید و بعد آن را با پارچه که کمی نم شده است کاملاً تمیز کنید.

این کار بروی خراشهای مویی و ریز بسیار موثر است. در بازار برخی مواد مخصوص رفع خراش هم وجود دارند که تجربه نشان داده خیلی با همان خمیر دندان از نطر کارایی فرقی ندارند.