امروز:8 اردیبهشت 1403

ایران 20 تا 30 سال در زمینه ICT از دنیا عقب است!

در اولین نشستی که در شورای برنامه ریزی ششمین برنامه توسعه کشور در خصوص فناوری اطلاعات ،معاون وزیر ابراز ناراحتی کردند و گفتند:

     ایران در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات ،نتوانسته نقش خود را به خوبی ایفا کند.

 

البته وی گفت که ما توانسته ایم در زمینه شبکه اینترنت در این دوره به نسل 3G و 4G دست پیدا کنیم و این شبکه ی پر سرعت را در کشور پیاده سازی کنیم، همچنین افزود:

متاسفانه ما 20 تا 30 سال در زمینه  ICT از دنیا عقب هستیم و با این اوصاف نیز بایستی در برنامه 8 درصدی رشد اقتصادی، خود را آماده کنیم و در راستای پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات بکوشیم.

همچنین در این نشست ،رئیس این سازمان تاکید کردند که بایستی تاکلیف خود را در زمینه توسعه این صنعت، مشخص کنیم و افزود:

اطلاعاتی که به بخش شبکه اضافه نشوند ،ارزشی ندارند . که در برنامه ششم توسعه نیز فقط 7 مورد به فناوری اطلاعات و ارتباطات مربوط می باشد و بقیه که حدود 40 مورد هستند نیز در زمینه  ICT می باشند.

 

نماینده وزیر ارشاد نیز در این نشست حضور داشتند و در اینباره پیشنهاد هایی ارائه کردند و گفتند که بهتر است کمیته  ICT تغییر نام دهد و نامش را کمیته محتوا بگذارند تا زیر نظر این وزارت قرار بگیرد.

دبیر شورایعالی و رییس مرکز فضای مجازی، آقای مهدی اخوان بهابادی در این نشست صحبت کردند و متذکر شدند که تاکنون هیچ بودجه کلانی برای این صنعت در نظر گرفته نشده و همچنین در ادامه نیز گفت:

شرایط فعلا برای توسعه بسیار خوب است و بایستی سریع اقدام گردد چون هنوز از نظر سرعت اینترنت، رضایت مردم را جلب نکرده ایم و این برایمان بسیار مهم است که بتوانیم این مشکل را حل کنیم که اگر بتوانیم سرعت را بالا ببریم، قادر به خدمات دهی نیز خواهیم بود.

رئیس پژوهشکده علوم فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز در این نشست اظهارات خود را بیان کردند و گفتند که باید در برنامه ششم توسعه هم وجه کاربردی و هم وجه پشتیبانی، برای ICT در ایران صورت پذیرد.

همچنین خاطر نشان کردند که قانون کپی رایت در ایران بایستی نهادینه گردد و بسیار پر اهمیت است و اشاره کردند که مالکیت اطلاعات هر شخص و قانون کپی رایت برای هر اثر، بسیار مهم است. البته در این مورد ابهاماتی نیز بوجود آمده است که بایستی برطرف گردند.

در آخر معاون دفتر امور زیربنایی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی دولت افزود: برنامه ی ششم نهایی سازی شده و به صنعت فناوری اطلاعات وارتباطات توجه ویژه ای دارد.

سینا بازیار هستم .21 ساله ،کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات. طراحی سایت و تولید محتوا از عمده فعالیت های بنده است. امیدوارم از مطالبمون لذت ببرید.