امروز:10 فروردین 1403

نسخه آزمایشی مرورگر Maelstrom بر پایه تورنت منتشر شد

در کنار پروتکل‌های رسمی و مرسوم انتقال فایل در اینترنت شاهد ظهور بیت تورنت بودیم و حالا این پروتکل به یکی از پر استفاده‌ترین و سریع‌ترین پروتکل‌های اشتراک گذاری فایل‌ها تبدیل شده است که محبوبیت زیادی هم دارد. بیت تورنت بر اساس روش انتقال نظیر به نظیر (Peer-to-Peer)، فایل‌های حجیم را منتقل می‌کند. اما گویی این پروتکل قرار است وارد دنیای مرورگرها نیز بشود و این عرصه را تغییر دهد. با آریامونز همراه باشید.

پیش از این گفته بودیم که کمپانی بیت تورنت در حال آماده سازی مرورگری تحت شبکه تورنت و بر پایه مرورگر کرومیوم با نام Maelstrom می‌باشد. همانطور که مشخص است اگر این مرورگر بر پایه شبکه تورنت کار کند دیگر نیازی به سرورهای کنونی نبوده و کاربران قادر خواهند بود تا اطلاعات خود را در فضایی آزاد منتشر کنند در نتیجه شاهد ارائه‌ی اینترنتی آزاد برای تمام کاربران خواهیم بود.

در مورد امنیت این سیستم هم باید گفت به دلیل اینکه در این پروژه از یک سرور خاص استفاده نمی‌شود و مرورگر اطلاعات خود را از منابع مختلف استخراج می‌کند و همچنین امکان کنترل بیشتری روی اطلاعات شخصی از طریق مرورگر وجود دارد، این پروژه از امنیت بالایی برخوردار است.

نکته‌ی مهم اینجاست که Maelstrom از آدرس URL استفاده نمی‌کند و به جای آن رشته‌هایی از اعداد و حروف را به کار می‌گیرد. همچنین کمپانی بیت‌تورنت امکان اضافه کردن لینک‌های تورنت و دانلود آن‌ها را در داخل مرورگر فراهم کرده است.

اولین نسخه‌ی آزمایشی این مرورگر برای ویندوز ارائه شده و می‌توانید آن را از این لینک دانلود کنید.

 

 

سخت بر این اعتقادم که امپراطوری بعدی جهان را گوگل بنا خواهد نهاد و من علاقه‌مندم تاریخ شکل گرفتن این امپراطوری را مکتوب کنم.