امروز:10 فروردین 1403

ورزش های چشمی پشت رایانه

ورزش های چشمی پشت رایانه 1
پلک نزدن منظم یکی از عوامل مهم در ایجاد خستگی چشم است و باعث خشکی و خارش چشم می شود. باید خود را عادت دهید تا هنگام کار با رایانه هر ۴ ثانیه پلک بزنید.
خیره شدن به صفحه مانیتور روی چشم ها فشار وارد می کند. کافی نبودن نور، کار طولانی مدت با رایانه، پلک نزدن و… باعث خستگی چشم می شود. امروزه میلیون ها نفر دچار خستگی مفرط چشم بر اثر استفاده از رایانه می شوند.خستگی چشم نه تنها باعث افت کار و افزایش اشتباهات فرد می شود بلکه در مواردی سردرد را نیز به همراه دارد. از آن جا که کنار گذاشتن رایانه ناممکن است انجام ورزش های چشمی مفیدی توصیه می شود تا این فشار کاهش یابد.

ورزش با کف دست :

ابتدا درست و راحت بنشینید کف دست ها را به هم بمالید تا حرارت ایجاد شود.سپس دست چپ را روی چشم چپ و دست راست را روی چشم راست قرار دهید. بگذارید حرارت ایجاد شده چشم ها را گرم کند.

پلک زدن :

پلک نزدن منظم یکی از عوامل مهم در ایجاد خستگی چشم است و باعث خشکی و خارش چشم می شود. باید خود را عادت دهید تا هنگام کار با رایانه هر ۴ ثانیه پلک بزنید.

 چرخاندن حدقه چشم :

این حرکت برای افرادی که ساعت ها جلوی صفحه رایانه می نشینند موثر است. برای انجام دادن این ورزش، چشم ها را ببندید و به صورت چرخشی حرکت دهید.

تمرین چشمی :

پس از ساعت ها خیره شدن به صفحه رایانه روی صندلی بنشینید و به اتاقی که در آن هستید نگاه کنید و به طرح کلی هر چیز موجود در اتاق به دقت بنگرید. به عنوان مثال ابتدا به تلویزیون، سپس پنجره و… بنگرید. هدف از این کار حرکت مداوم و آهسته چشم است.

تمرکز :استراحت بصری به خود بدهید و هر از گاهی روی شیء دیگری تمرکز کنید. لازم است نگاهتان را از روی صفحه رایانه بردارید و برای ثانیه یا دقیقه ای به چیز دیگری خیره شوید.

استراحت چشم :

برای شروع در حالی که نشسته اید چشم ها را ببندید و تا حد امکان به بالا نگاه کنید برای لحظه ای چشمتان را در همان وضعیت نگه دارید سپس به پایین نگاه کنید. این کار را چند بار تکرار کنید. سپس چشم ها را باز کنید و به همه جا نگاهی بیندازید. چشم ها را دوباره ببندید و در حالی که پلکتان بسته است، چشم ها را به سمت راست و چپ حرکت دهید. این کار را چند بار تکرار کنید.