امروز:9 فروردین 1403

تیم کوک، مدیر عامل اپل در سال 2023 حقوق خود را 40 درصد کاهش می دهد

طبق بیانیه سالانه پروکسی (PDF) که اپل منتشر کرده است، تیم کوک حدود 40 درصد کمتر از سال گذشته دستمزد دریافت می کند – و خود مدیر عامل آن را توصیه کرده است. ظاهراً، در طول جلسه مشورتی سالانه غول فناوری برای سهامداران در سال 2022، تنها 64 درصد از آرای “Say on Pay” در مورد پیشنهادات غرامت برای مدیران، به نفع حفظ بسته های حقوقی 2021 آنها بود. در حالی که این هنوز اکثریت آرا است، نشان دهنده کاهش قابل توجه سال به سال در تایید است. همانطور که 9to5Mac اشاره می کند، 94.9 درصد از سهامدارانی که در سال گذشته رای داده بودند، موافق پیشنهادات غرامت برای مدیران بودند.

برای تصمیم گیری در مورد بسته های پرداختی امسال، کمیته جبران خسارت اپل نتایج رای گیری Say on Pay و توصیه خود تیم کوک “برای تنظیم غرامت خود را با توجه به بازخوردهای دریافتی” در نظر گرفت. برای سال 2023، دستمزد هدف کوک 49 میلیون دلار است که 35 میلیون دلار کمتر از حقوق هدف او در سال 2022 است. دستمزد پایه او هنوز 3 میلیون دلار است و مشوق نقدی سالانه او بدون تغییر در 6 میلیون دلار است، اما ارزش سهام او از 75 میلیون دلار در سال 2022 به امسال 40 میلیون دلار علاوه بر این، به جای 50 تا 50 جایزه مانند سال 2022، به او یک جایزه سهام اعطا شد که 75 درصد عملکرد و 25 درصد واگذاری مبتنی بر زمان است.

حقیقت این است که کوک که چند سال پیش قول داده بود ثروت خود را به امور خیریه اهدا کند، امسال به دلیل جوایز و جوایز سهام احتمالاً بیش از 49 میلیون دلار درآمد خواهد داشت. طبق گزارش بلومبرگ، او در سال 2022 99.4 میلیون دلار درآمد داشت که 15.4 میلیون دلار بیشتر از حقوق مورد نظر او در سال بود. در سال 2021، کل بسته پرداختی او 98.7 میلیون دلار بود. منتقدانی مانند شرکت مشاوره ای Institutional Shareholder Services قبلاً از سهامداران خواسته بودند که به بسته حقوقی کوک رای منفی دهند و به نگرانی در مورد میزان بزرگی جایزه سهام او و ساختار آن اشاره کردند. این شرکت قبلاً گفته بود: “نیمی از جایزه فاقد معیارهای عملکردی است.” این تغییر در پاداش کوک نشان دهنده تغییر نگرش نسبت به حقوق مدیران است و مدیر عامل ممکن است نمونه ای برای همتایان خود باشد. به هر حال، غیرمعمول است که یک مدیر سطح او توصیه کند که حقوق خود را کاهش دهد.

اشتراک گذاری