امروز:1 اردیبهشت 1403

پرتاب cubesat آسترا برای ناسا با شکست به پایان رسید

اولین کار تجاری موثر استارتاپ فضایی آسترا طبق برنامه پیش نرفت. همانطور که اسپیس نیوز گزارش می دهد، اولین ماموریت عملی این شرکت برای ناسا زمانی که مرحله بالایی خودروی Rocket 3.3 بلافاصله پس از جدا شدن از مرحله اول از کنترل خارج شد، شکست خورد. در حالی که پرتاب به خودی خود بدون مشکل انجام شد، فیلم‌ها نشان می‌دهند که جداسازی محموله‌ها به هم ریخته است.

این موشک حامل ماموریت ELaNa 41 (پرتاب آموزشی نانوماهواره ها) ناسا بود. سه تا از چهار مکعبی که در این پرواز بودند از دانشگاه‌هایی بودند که امیدوار بودند آزمایش‌هایی برای بادبان‌های کشنده، مدل‌سازی هوای فضا و ژیروسکوپ‌های کوانتومی انجام دهند. چهارمی، از خود ناسا، برای آزمایش روش‌های سریع و کم‌هزینه برای ساخت و بازرسی cubesats بود.

آسترا در بیانیه‌ای اعلام کرد که از دست دادن محموله‌ها «عمیقاً متأسف است» و پس از «بررسی داده‌ها»، این حادثه را بیشتر روشن خواهد کرد. پرتاب چند روز به تعویق افتاده بود که بخشی از آن به دلیل مشکل برد بود.

هیچ شرکت فضایی خصوصی نمی‌خواهد چنین حادثه‌ای رخ دهد، اما ممکن است آسیب بیشتری به آسترا نسبت به دیگران داشته باشد. این پنجمین تلاش آسترا در مدار بود و همه آنها به جز یکی با شکست مواجه شده اند. این عقب‌نشینی می‌تواند به شانس Astra در رقابت با شرکت‌هایی مانند Rocket Lab و SpaceX که هر دو سوابق بهتری (اگر هنوز ناقص) دارند، لطمه بزند.

این همچنین بر چالش‌های مربوط به پروازهای فضایی خصوصی تأکید می‌کند. در حالی که این شرکت نقش مهمی را در برنامه‌های تجاری و علمی بازی می‌کند، شرکت‌ها و فناوری آن‌ها هنوز نسبتاً جوان هستند – حتی شرکت‌های سنگین وزنی مانند بوئینگ با مشکل مواجه هستند. ممکن است مدتی طول بکشد تا طیف وسیعی از ارائه دهندگان وجود داشته باشند که بتوانند محموله را به طور قابل اعتماد حمل کنند.

اشتراک گذاری