امروز:10 فروردین 1403

اسپیس ایکس جزئیات پرتات استارشیب را توضیح داد

ایلان ماسک اولین به‌روزرسانی عظیم استارشیپ اسپیس‌ایکس را در سال‌های اخیر ارائه کرده است و در طی ارائه‌اش، این شرکت نشان داد که پرتاب با سیستم پرتاب عظیم چگونه خواهد بود. سیستم Starship در بالا از یک تقویت کننده Super Heavy تشکیل شده است. اسپیس ایکس در تلاش است تا آن را به سرعت و به طور کامل قابل استفاده مجدد کند تا پرتاب به ماه و مریخ را امکان پذیر کند. پس از اینکه به خارج از سیاره ما راه پیدا کرد، تقویت کننده جدا می شود و به برج پرتاب خود باز می گردد، جایی که در حالت ایده آل توسط بازوهای برج گرفتار می شود. در مورد فضاپیما، قبل از بازگشت به زمین، به سمت مقصد حرکت می کند.

ماسک گفت که بوستر شش دقیقه را در هوا سپری می کند، دو دقیقه در هنگام صعود و چهار دقیقه برای بازگشت. در آینده، این سیستم می تواند هر شش تا هشت ساعت یک بار برای سه راه اندازی در روز مورد استفاده مجدد قرار گیرد. اسپیس‌ایکس می‌گوید دستیابی به یک سیستم کاملاً و سریع با قابلیت استفاده مجدد «کلید آینده‌ای است که در آن بشریت در حال کاوش در ستارگان است». ماسک همچنین در مورد اینکه چگونه پر کردن مجدد در مدار – نه “سوخت‌گیری”، از آنجایی که موتورهای رپتور خودرو از اکسیژن مایع بیشتری نسبت به سوخت استفاده می‌کنند – برای پروازهای طولانی‌مدت ضروری است صحبت کرد.

ماسک گفت که تقویت کننده Super Heavy بیش از دو برابر نیروی رانش Saturn V دارد که بزرگترین موشکی است که تاکنون به فضا رفته است. در نسخه فعلی خود، 29 موتور رپتور دارد، اما در نهایت می تواند 33 موتور داشته باشد. در مورد این موتورها صحبت کنیم، نسخه 2 رپتور یک طراحی مجدد کامل از اولین است، قیمت آن نصف است و به قطعات کمتری نیاز دارد. این شرکت در حال حاضر قادر به تولید 5 تا 6 دستگاه در هفته است، اما ظاهراً می تواند تا ماه آینده به تولید 7 تا 7 دستگاه برسد.

جدا از توانایی حمل صدها تن، استارشیپ می‌تواند در سفرهای فضایی انقلابی ایجاد کند، اگر SpaceX بتواند پرتاب‌هایی را که ماسک گفته بود واقعاً مقرون به صرفه باشد. او در طول این رویداد فاش کرد که پرتاب استارشیپ ممکن است کمتر از 10 میلیون دلار برای هر پرواز هزینه داشته باشد، همه در عرض دو تا سه سال. این به طور قابل توجهی کمتر از پرتاب فالکون 9 است که حدود 60 میلیون دلار قیمت دارد.

اسپیس ایکس می خواهد استارشیپ را از تأسیسات خود در بوکا شیکا در تگزاس به نام Starbase پرتاب کند، جایی که در حال ساخت نمونه اولیه موشک است. هنوز مجوز اداره هوانوردی فدرال برای انجام این کار را دریافت نکرده است، و ماسک گفت که این شرکت نمی‌داند اوضاع دقیقاً در کجا قرار دارد. با این حال، ظاهراً یک نشانه تقریبی وجود دارد که FAA ارزیابی زیست محیطی خود را در ماه مارس ارائه خواهد کرد. SpaceX همچنین انتظار دارد که موشک تا آن زمان آماده شود، که به این معنی است که اولین پرواز آزمایشی مداری Starship ممکن است در افق باشد.

اشتراک گذاری