امروز:1 اردیبهشت 1403

راهنمای قفسه بندی و چیدمان مغازه ابزار فروشی  از 0 تا  100

یکی از مهم ترین گام های موثر در جذب مشتری و افزایش فروش و کسب درآمد در فروشگاه و مغازه ها، قفسه بندی مناسب است. این مساله مخصوصا در مغازه هایی که تعداد زیادی از کالاهایی با ابعاد ریز و کوچک دارند اهمیت خودش را بیشتر نشان می دهد. به همین دلیل در قفسه بندی و چیدمان مغازه ابزار فروشی لازم است با دقت نوع قفسه و تجهیزات انتخاب و سپس کالا در آنها قرار بگیرد. در ادامه راهنمای چیدمان و قفسه بندی فروشگاه ابزار فروشی را ارائه خواهیم داد.

اهمیت قفسه بندی مغازه ابزار فروشی

با ورود به مغازه های ابزار فروشی اولین چیزی که توجه ها را جلب می کند، تنوع بسیار زیاد کالا و ابعاد کوچک آنها است. اگر دسته بندی و چیدمان و قفسه بندی این کالاها با دقت و بدرستی انجام نشده باشد، چیزی جز سردرگمی مشتری را به همراه نخواهد داشت. با قفسه بندی استاندارد و چیدمان حرفه ای مغازه ابزار فروشی می توان به چند مزیت مهم دست پیدا کرد که عبارتند از:

  • ایجاد نظم در مغازه
  • دسترسی آسان به کالاهای مورد نظر
  • افزایش رضایت مشتری و کمک به بهبود فروش و کسب درآمد
  • اطلاع از میزان موجودی هر کالا در مغازه و شارژ به موقع
  • افزایش سرعت پاسخگویی به مشتری به دلیل مشخص بودن مکان قرارگیری هر کالا

اصول قفسه بندی و چیدمان مغازه ابزارفروشی

با توجه به شرایط موجود در مغازه های ابزارفروشی، چیدمان آنها نیاز به دقت بالا و رعایت اصول متعددی از قبیل موارد زیر را دارد:

انتخاب قفسه مناسب

به عنوان اولین گام برای چیدمان و قفسه بندی باید تجهیزات مناسب را انتخاب کرد. از میان تنوع بسیار زیاد قفسه های انبار، مدل مشبک یکی از بهترین گزینه ها برای این محیط ها محسوب میشود. با خرید قفسه پیچ و مهره ای مشبک این امکان فراهم میشود تا از کف تا سقف مغازه را با هزینه کم طبقه بندی کرد. علاوه براین، این قفسه ها امکان تنظیم ارتفاع هر طبقه به صورت دلخواه و بر اساس ابعاد کالا را دارا هستند.

علاوه بر قفسه های مشبک، قفسه بندی فروشگاهی و ایزی رکت نیز از دیگر گزینه های مناسب برای مغازه های ابزار فروشی هستند. از مدل های یک طرفه دیواری، یک طرفه خود ایستا و دو طرفه و همچنین دایره ای و نیم دایره ای قفسه های سوپرمارکتی نیز می توان برای این فروشگاه ها استفاده کرد. تمام این قفسه ها فلزی بوده و قدرت تحمل مطلوبی دارند.

توجه به اقلام ریز مغازه

یکی از چالش های مهم در مغازه های ابزار فروشی، اندازه بسیار ریز پیچ و مهره ها و موارد مشابه است. با توجه به اینکه این ابزارها بدون بسته بندی و به صورت فله ارائه میشوند، امکان چیدمان آنها در داخل قفسه ها نیست. در این شرایط خرید جعبه پیچ و مهره پلاستیکی انبار می تواند یکی از بهترین انتخاب ها باشد.

جعبه پلاستیکی انبار دارای مدل های مختلف B و C بوده و امکان چیدمان آنها بر روی هم یا نصب روی لوردپانل وجود دارد. جعبه های پلاستیکی بعد از قرارگیری بر روی هم به صورت کشویی باز و بسته شده و در جهت افقی و از جداره های کناری نیز قابل اتصال به هم هستند. علاوه براین، این جعبه ها تنوع رنگی بالایی داشته و روی بدنه آنها می توان بر چسب و کارت برای دسته بندی و نصب اتیکت قیمت و غیره وجود دارد.

دقت داشته باشید که جعبه های پلاستیکی را درون قفسه بندی مغازه ابزار فروشی نیز می توان قرار داد. با چیدمان جعبه ها درون این قفسه ها نظم بهتری در محیط فروشگاه ایجاد میشود.

انتخاب تجهیزات باکیفیت

قفسه ها و جعبه های پلاستیکی موجود در بازار از نظر کیفیت با هم تفاوت زیادی دارند. قفسه هایی را در مغازه نصب کنید که قادر به تحمل وزن سنگین بار و کالاها باشند. علاوه براین، با تماس کالا و ابزار تیز دچار خراشیدگی نشوند. برخی از قفسه ها به دلیل تولید با متریال های فلزی بی کیفیت به مرور دچار خوردگی و زنگ زدگی میشوند.

علاوه براین، قفسه ها باید قابلیت شسشو داشته باشند و در تماس با مواد شوینده اسیدی و قلیایی دچار پوسیدگی و تغییر شکل نشوند.

دسته بندی صحیح کالا

در تمام فروشگاه ها و مغازه ها برای ایجاد نظم بهتر و کاهش زمان دسترسی به کالای مورد نظر توسط مشتری، دسته بندی کالا اهمیت زیادی دارد. کالاهای موجود در مغازه را بر اساس وزن و ابعاد و کاربرد دسته بندی و در قفسه های مناسب قرار دهید. بر روی قفسه ها نیز می توانید کدگذاری کنید تا مشتری راحت تر به کالای مورد نظر دسترسی پیدا کند.

کالاهای مرتبط را کنار هم قرار دهید

پس از انتخاب تجهیزات و قفسه بندی، حال بهتر است به نحوه چیدمان مغازه ابزار فروشی نیز اشاره شود. یکی از راهکارهای مناسب برای افزایش فروش، دقت در نحوه چیدمان کالاها در قفسه است. برای ترغیب مشتری به خرید بیشتر، بهترین کار قرار دادن اقلام مرتبط در فاصله کم از یکدیگر است.

ایجاد نظم در مغازه ابزار فروشی

با توجه به اینکه بسیاری از مغازه ها دارای محدودیت در متراژ هستند و تعداد کالا زیاد است، به مرور با بی نظمی خسته کننده ای مواجه میشوند. برای حل این مشکل از قرار دادن بسته های کالا روی زمین و بین راهروها خودداری کنید. به مرور این تعداد کالا بین راهرو افزایش پیدا می کند و تردد مشتری و فروشنده بسیار سخت خواهد شد و از نظر اصول ایمنی نیز خطرساز است. سعی کنید از فضای خالی روی دیوار و گوشه ها با نصب لوردپانل و جعبه های پلاستیکی و طبقه بندی آنها برای قرار دادن کالاهای روی زمین استفاده کنید.

توجه به توزان در قفسه بندی مغازه ابزار فروشی

در حالت طبیعی از کف تا سقف مغازه ها طبقه بندی شده و کالاها درون آنها قرار میگیرد. با توجه به اینکه وزن کالاها متفاوت بوده و برخی سنگین هستند، به همین دلیل باید به توازن توجه داشت. قرار دادن تمام کالاهای سنگین در یک طرف از قفسه و سبک بودن سایر بخش ها به مرور منجر به آسیب به قفسه خواهد شد. سعی کنید طبقات پایین را به کالاهای بزرگ و سنگین تر اختصاص دهید و در طبقات بالایی کالاهای سبک تر را بچینید.

استفاده بهینه از  فضای داخل مغازه

به عنوان یکی دیگر از اصول بسیار مهم در قفسه بندی و چیدمان مغازه ابزار فروشی می توان به استفاده بهینه از فضا اشاره کرد. سعی کنید از کف تا سقف را طبقه بندی کنید و برای دسترسی به طبقات بالایی از پایه استفاده کنید. برای گوشه های خالی مغازه و روی دیوار نیز می توانید از لوردپانل و جعبه های پلاستیکی و استند استفاده کنید. هر اندازه قفسه های بیشتری در مغازه نصب شود، به همان نسبت راحت تر می توانید نظم را در محیط بوجود آورید.

جمع بندی

برای چیدمان و قفسه بندی مغازه ابزار فروشی مهم ترین چیز توجه به تنوع زیاد کالا و ریز و کوچک بودن ابعاد آنها است. بر همین اساس می توانید از قفسه های پیچ و مهره ای و سوپرمارکتی و جعبه های پلاستیکی استفاده نموده و با دسته بندی کالا راندمان مغازه را تا حد مطلوبی افزایش داد.

منبع: وبلاگ انبار تجهیز

اشتراک گذاری