امروز:10 فروردین 1403

آیا هارد فرمت شده قابل ریکاوری است؟

ریکاوری هارد فرمت شده

آیا هارد فرمت شده قابل ریکاوری است؟ یکی از چالش هایی که ممکن است بسیاری از کاربران با آن مواجه باشند، ریکاوری هارد فرمت شده است. امکان فرمت هارد به دلایل مختلفی وجود دارد، ممکن است متوجه شوید که فایل مورد نظر توسط کامپیوتر شما شناسایی نمی شود، یا هارد دیسک شما خراب شده است و نمی توانید به فایل و اطلاعات خود دسترسی داشته باشید. یا حتی ممکن است به صورت ناخواسته، برخی اطلاعات خود را حذف کرده باشید، اما حالا به آن ها نیاز دارید. در چنین شرایطی سوالی که وجود دارد، این است که آیا امکان ریکاوری هارد اکسترنال وجود دارد. در ادامه این مقاله قصد داریم به روش ریکاوری انواع هارد (https://shop.sazgar.com/data-recovery/) بپردازیم. بنابراین اگر با این مشکل مواجه هستید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

با فرمت کردن چه اتفاقی برای فایل ها و اطلاعات ذخیره شده بر روی هارد می افتد؟

برای رسیدن به پاسخ سؤال آیا هارد فرمت شده قابل ریکاوری است؟ بد نیست ابتدا بدانیم که با فرمت کردن هارد دیسک، چه اتفاقی برای فایل ها و اطلاعات ذخیره شده بر روی هارد دیسک می افتد. زمانی که هارد دیسک را فرمت کنید، سیستم عامل توانایی خود را برای ارجاع به اطلاعات ذخیره شده بر روی دیسک از دست می دهد. البته تا زمانی که بخش های درایو خاص رونویسی نگردد، امکان ریکاوری هارد فرمت شده وجود دارد.

در واقع پس از فرمت هارد دیسک، هنوز فایل ها و اطلاعات بر روی هارد وجود دارند، اما سیستم عامل قادر به دسترسی به آن ها نیست. بنابراین وقتی هارد دیسک فرمت می شود، اطلاعات هنوز بر روی آن وجود دارند اما نشانگرهایی که به سیستم عامل می گویند داده ها کجا هستند، پاک می شوند. در صورتی که بتوان نشانگر ها را بازیابی کرد، می توان مجدد به داده های قبلی دسترسی داشت.

اقدامات لازم در زمان مشاهده پیغام فرمت هارد اکسترنال 

زمانی که یک سیستم از نظر سخت افزاری و یا نرم افزاری دچار مشکل می شود، پیغام فرمت جهت برگرداندن اطلاعات هارد اکسترنال نمایش داده می شود. اما در چنین شرایطی به هیچ عنوان نباید هارد خود را فرمت کنید.

هارد دیسک ها بسیار پیچیده هستند، حتی اگر نوع خرابی تشخیص داده شود، نمی توان به قطعیت علت خرابی را تشخیص داد. با این تفاسیر، وقتی این پیغام نمایش داده می شوند، نمی توان متوجه شد که علت خرابی هارد دیسک، نرم افزاری و یا سخت افزاری می باشد.

در صورتی که قصد ریکاوری هارد فرمت شده (https://shop.sazgar.com/best-data-recovery-software/) را دارید، باید توجه داشته باشید که احتمال دارد خرابی هارد دیسک از نوع فیزیکال باشد. در این صورت باید مشکلات سخت افزاری آن برطرف گردد. به طوری که اگر هارد فرمت شود، یک مشکل نرم افزاری نیز به هارد اضافه می شود.

در صورتی که هد و پلاترهای هارد اکسترنال آسیب دیده باشند، لازم است که توسط یک فرد متخصص تعویض گردند. بنابراین اگر پیغام فرمت را مشاهده کردید، نباید آن را فرمت کنید. فرمت کردن از روش های اصولی بازگرداندن اطلاعات هارد اکسترنال نمی باشد.

مشاهده پیغام فرمت هنگام اتصال هارد اکسترنال به تلویزیون یا موبایل

هارد اکسترنال های تولید شده توسط برندهای معتبر، با سیستم NTFS فرمت بندی شده اند. در حالی که تلویزیون ها از سیستم فایل FAT  پشتیبانی می کنند. زمانی که هارد اکسترنال را به تلویزیون خود متصل می کنید، سیستم فایل باید NTFS به FAT  تغییر کند. در اینصورت چون اطلاعات قبلا با فرمت NTFS ذخیره شده اند، توسط تلویزیون قابل شناسایی نیستند.

ممکن است زمانی که سیستم فایل از NTFS به FAT  تغییر پیدا می کند، پیغام فرمت را مشاهده کنید. در صورتی که به صورت خواسته و یا ناخواسته، هارد دیسک خود را فرمت کنید، اطلاعات موجود بر روی هارد اکسترنال را از دست خواهید داد.

آیا ریکاوری هارد فرمت شده امکان‌پذیر است؟

در بسیاری از مواقع، امکان ریکاوری اطلاعات هارد فرمت شده وجود دارد. نکته ای که در مورد ریکاوری انواع هارد وجود دارد، این است که تا وقتی اطلاعاتی را از روی هارد اکسترنال پاک کنید، تا زمانی که اطلاعات جدیدی بر روی هارد ریخته نشود، امکان بازیابی اطلاعات وجود خواهد داشت. البته به شرطی که در زمان فرمت کردن فایل، گزینه ” Quick format   ” را انتخاب نکرده باشید، چراکه در صورت انتخاب این گزینه، بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال غیر ممکن خواهد بود.

بالا نیامدن هارد اکسترنال در File Explorer

ممکن است متوجه شوید که هارد اکسترنالی که به کامپیوتر خود متصل کرده اید، در File Explorer بالا نمی آید. در چنین شرایطی که به فکر ریکاوری هارد فرمت شده هستید، باید بدانید که احتمالا هارد دچار مشکلات فرمت نشده است.

برای رفع مشکل کابل USB   را بررسی نمایید. در این شرایط حتی با ریست کردن کامپیوتر نیز مشکل حل می شود. معمولا دلیل بروز این مشکل، ارور یا خرابی، خطای داخلی، بیرون کشیدن نامناسب هارد، ویروسی شدن هارد، بد سکتور شدن هارد، کهنه و قدیمی شدن درایو ها و … می باشد.

عدم امکان ریکاوری هارد فرمت شده در صورت انتخاب Full format

در صورتی که هارد خود راFull format  نموده باشید، قادر به دسترسی به هیچ یک از اطلاعات خود نخواهید بود. بنابراین قبل از اینکه اقدام به فرمت هارد خود نمایید، باید این موضوع را در نظر داشته باشید چراکه هیچ راه برگشتی وجود نخواهد داشت.

جهت فول فرمت کردن هارد دیسک، لازم است که نرم افزارهای پاک کننده های خود را بر روی کامپیوتر نصب نمایید. از روش های فول فرمت کردن، ریست کردن کامپیوتر می باشد.

نرم‌افزار مناسب برای ریکاوری هارد فرمت شده 

در صورتی که قصد بازیابی اطلاعات هارد فرمت شده را دارید، می توانید از نرم افزارهایی که در این زمینه وجود دارند، برای بازیابی اطلاعات خود استفاده کنید. نرم افزارهای متعددی برای ریکاوری هارد اکسترنال فرمت شده وجود دارد.

اغلب نرم افزارهای که جهت بازیابی هارد فرمت شده مورد استفاده قرار می گیرند، برای عیب یابی، بازیابی پارتیشن های حذف شده، بررسی ایرادات آن، سلامتی هارد و تعمیر هارد مورد استفاده قرار می گیرند.

توصیه می کنیم که پس از فرمت شدن هارد اکسترنال، اطلاعات جدیدی را بر روی آن نریزید تا هارد مجدد بازنویسی نگردد. از بهترین نرم افزارهای ریکاوری هارد فرمت شده، نرم افزارRecover My Files می باشد.

نحوه ریکاوری هارد اکسترنال فرمت شده

هارد اکسترنال از قطعات بسیار پیچیده در کامپیوتر می باشد. در صورتی که این قطعه خراب شود، تشخیص خرابی و تعمیر آن را باید به افراد متخصص در این زمینه بسپارید.

بنابراین توصیه می کنیم که اگر متوجه مشکلی در هارد اکسترنال خود شدید، به هیچ عنوان برای تعمیر آن به مراکز خدمات کامپیوتری مراجعه نکنید. چراکه معمولا این افراد از جزئیات مرتبط به تعمیر هارد اطلاعی ندارند. در هر صورت اگر اطلاعات هارد دیسکتان برایتان مهم و حیاتی می باشد، راهکار اصلی مراجعه به مراکز معتبر برای ریکاوری اطلاعات است.

در این مقاله سعی کردیم به این سؤال که آیا ریکاوری هارد فرمت شده امکان‌پذیر است، بپردازیم. امیدوارم که مطالعه این مقاله برای شما عزیزان مفید واقع شود. در صورتی که در این زمینه سوالی دارید، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.