امروز:13 اردیبهشت 1403

ناهنجاری های مادرزادی گوش

ناهنجاری‌های مادرزادی گوش را می‌توان یکی از مهم‌ترین و متاسفانه رایج‌ترین علل در اختلالات شنوایی نوزادان دانست. این مشکل می‌تواند هر نوزادی را درگیر کرده و زمان بروز آن به دوران رشد جنین در شکم مادر باز می‌گردد. ناهنجاری‌های مادرزادی گوش می‌تواند مشکلات مختلفی را برای شنوایی نوزاد در آینده به وجود بیاورد و این موضوع مادران زیادی را نگران کرده است و به همین واسطه، در ادامه این نوشته از درمانکده قصد داریم تا در بیشتر در رابطه با ناهنجاری‌های مادرزادی گوش و نکات مربوط به آن صحبت کنیم؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

ناهنجاری مادرزادی گوش چیست؟

گوش انسان، ساختاری مشخص و طبیعی دارد اما این ساختار در هنگام رشد جنین می‌تواند از فرم استاندارد خارج شده و منجر به ایجاد فرمی ناهنجار از گوش برای نوزاد شود که این موضوع انواع مشکلات شنوایی را با خود همراه دارد. این مشکل می‌تواند به صورت یک ناهنجاری مستقل اتفاق بیفتد و یا بخشی از یک سندروم خاص باشد و یا عارضه‌ای از یک مشکل؛ به هر جهت در نتیجه نهایی تفاوتی ایجاد نشده و به احتمال زیاد کودک را دچار انواع مشکلات شنوایی می‌کند. جدا از مشکلات شنوایی، ناهنجاری مادرزادی گوش با مشکلاتی همچون نقص زیبایی، ناهنجاری در غضروف و ناهنجاری در اعصاب همراه است و به همین جهت بهتر که پیگیری درمان آن‌را مهم‌تر می‌کند.

ناهنجاری‌های مادرزادی گوش می‌توانند گوش داخلی و گوش خارجی را متاثر کنند که در ادامه به توضیح این تاثیرات پرداخته‌ایم.

ناهنجاری مادرزادی گوش خارجی

همانطور که پیشتر گفته شد، ناهنجاری‌های گوش می‌توانند منجر به تغییر فرم گوش از فرم استاندارد شود و این موضوع مربوط به گوش خارجی است. گوش خارجی وظیفه‌دار انتقال صدا به داخل مجرای گوش است و هرگونه ناهنجاری در ساختار آن می‌تواند باعث اختلال در انتقال درست اصوات شود.

ناهنجاری مادرزادی گوش داخلی

گوش داخلی علاوه بر کنترل فرایندهای شنیدن، در تعادل نیز نقش دارد و به همین واسطه کودک را بیشتر درگیر خواهد کرد. مشکل این نوع از ناهنجاری این است که انواع آن متاسفانه به صورت پیشرونده ظاهر شده و با گذشت زمان وخیم‌تر می‌شوند و به همین واسطه، پیگیری درمان آن اهمیت بسیار دارد.

انواع ناهنجاری‌های گوش مادرزادی

ناهنجاری گوش مادرزادی دارای انواع مختلفی است و در این بین مشکل برخی از افراد ممکن است آنقدر خاص باشد که در هیچ دسته‌بندی‌ قرار نگیرد اما به صورت کلی، انواع ناهنجاری‌های گوش داخلی به شرح زیر هستند:

گوش کوچک (میکروتیا)

در این نوع از ناهنجاری گوش داخلی، نوزاد فرم گوشی نسبتا طبیعی دارد اما بخش‌هایی از گوش نوزاد به خوبی رشد نکرده و ناقص است و یا ابعاد کوچک‌تری از حد استاندارد دارد. این مشکل می‌تواند برای هر دو گوش به وجود بیاید و در صورت بالا بودن نقص در رشد ساختار خارجی گوش، در برخی مواقع حتی امکان ناشنوایی نیز وجود دارد!

گوش برجسته

این ناهنجاری بیشتر از اینکه بر روی شنوایی تاثیر بگذارد، روی زیبایی فرد تاثیر گذار است! این مشکل می‌تواند حتی در گذاشتن عینک هم اختلال ایجاد کند و عینک‌هایی مخصوص این افراد ساخته شده! اما به صورت کلی، گوش برجسته نیز نوعی نقص در ساختار گوش است که منجر به کم شنوایی می‌شود اما کمتر از دیگر موارد.

گوش جمع‌شده

گوش جمع‌شده را با عنوان گوش فنجانی نیز می‌شناسند! تحت این نوع از ناهنجاری‌های مادرزادی، لبه گوش منقبض می‌شود و در صورت شدید بودن مشکل گوش کاملا لول خواهد شد اما در انواع کم شدت‌تر، تنها قدری لبه گوش خم می‌شود و شنوایی را مختل می‌کند.

انواع کم شنوایی

حال که صحبت از ناهنجاری مادرزادی گوش است، بد نیست در مورد انواع ناشنوایی نیز قدری صحبت شود. ناشنوایی دو نوع کلی دارد که به شرح زیر هستند:

کم شنوایی ارثی

همانطور که از نام این مشکل پیدا است، ناشی از والدین به فرزند منتقل شده و تقریبا 75 درصد ناشنوایی‌های مادرزادی را شامل می‌شود.

کم شنوایی غیر ارثی

این مشکل 25 درصد از انواع ناشنوایی‌های مادرزادی را در بر می‌گیرد که مشکل ناهنجاری‌های مادرزادی نیز اغلب از همین نوع کم شنوایی است. این مشکل معمولا به مشکلات مادر در دوران بارداری مانند داشتن عفونت‌های ویروسی یا دیابت برمی‌گردد و البته که تولد نوزاد نارس نیز می‌تواند دلیل دیگری برای کم شنوایی غیر ارثی باشد. (منبعcornell)

تشخیص کم شنوایی مادرزادی

کم شنوایی و ناشنوایی مادرزادی از عوارض ناهنجاری‌های مادرزادی گوش است اما به صورت کلی، در بیمارستان و بعد از تولد، نوزاد باید تحت غربالگری شنوایی قرار بگیرد. این فرایند باید با دو نوع تست با نام‌های OAE و ABR صورت بگیرد که دقیق‌ترین روش‌های موجود برای بررسی شنوایی نوزاد هستند.

درمان ناهنجاری مادرزادی گوش

تنها راه درمان ناهنجاری‌های مادرزادی گوش، جراحی است. جراحی‌ها بسته به نوع مشکل و شدت آن انتخاب شده و حتما باید در سن مشخص توسط یک متخصص گوش و حلق و بینی صورت گیرند و در غیر این صورت، حتی ممکن است شنوایی کودک در آینده از بین برود.

همچنین در صورتی‌که ناهنجاری مربوط به گوش داخلی باشد، ممکن است اعصاب را نیز درگیر کند که در این صورت، نیاز به بررسی توسط یک متخصص مغز و اعصاب نیز وجود دارد.

جمع‌بندی

شنوایی یک انسان را عوامل زیادی به صورت مادرزادی تهدید می‌کنند؛ از عوامل ارثی و ژنتیکی گرفته تا سایر موارد. یکی از عوامل مختل‌کننده شنوایی در کودکان انواع ناهنجاری‌های گوش مادرزادی هستند که برای گوش داخلی و خارجی بروز می‌کنند و در صورت عدم پیگیری این مشکلات، حتی احتمال ناشنوایی کودک نیز وجود دارد! جدا از مشکلات مربوط به شنوایی، زیبایی کودک نیز در آینده توسط این مشکل تهدید می‌شود و بهتر است که حتما برای درمان ناهنجاری‌های گوش مادرزادی اقدام صورت گیرد و ما در این نوشته تمام تلاش خود را به کار بستیم تا تمام نکات مهم در این باره را با شما در میان بگذاریم.

در صورتی‌که برای پیگیری این مشکل یا هر مشکل دیگری قصد مراجعه به پزشکان متخصص را دارید، می‌توانید از طریق سایت نوبت دهی آنلاین درمانکده برای دریافت نوبت پزشکان متخصص مختلف، از متخصص اطفال گرفته تا بهترین دکتر فوق تخصص مغز و اعصاب اقدام کنید.

اشتراک گذاری