امروز:31 فروردین 1403

Asp.net core چیست و چه مزایایی دارد؟

چکیده : در این مقاله می‌خوانیم که Asp.net core چیست و چه مزایایی دارد و در انتها به میزان درآمد برنامه نویسان asp.net اشاره کرده ایم.

در دنیای توسعه وب و اپلیکیشن، فریمورک ها و زبانهای برنامه نویسی زیادی وجود دارد که توسعه دهندگان می‌توانند از میان آنها انتخاب کنند. هر فریم ورک دارای ویژگی‌ها و مزایایی است که آنها را متفاوت می‌کند. Asp.net core یکی از این پلتفرمهاست که در بین توسعه دهندگان وب به دلیل تطبیق پذیری و به روز رسانی مداوم آن محبوب است. از آنجایی که Asp.net core متن باز است، هر توسعه دهنده‌ای می‌تواند در کدنویسی آن مشارکت داشته باشد. توسعه دهندگان ممکن است بخواهند به سراغ آموزش asp.net core بروند تا بسته به سطح تعاملی که پروژه وب آنها خواهد داشت و میزان کنترلی که می‌خواهند روی کدنویسی داشته باشند، از آن استفاده کنند.

در این مقاله بررسی می‌کنیم که Asp.net core چیست و چگونه موجب گسترش پلتفرم دات نت شده است. درمورد مزایای Asp.net coreو اینکه چرا برای توسعه دهندگان مفید است صحبت می‌کنیم و تفاوت آن را با ASP.NET توضیح می‌دهیم.

تاریخچه مختصری از ASP.NET

ASP.NET یک چارچوب برای ساخت برنامه های وب بر روی پلت فرم دات نت است. نسخه اولیه یا دموی ASP.NET تقریبا 15 سال پیش به عنوان بخشی از .NET Framework منتشر شد. از آن زمان، میلیون‌ها توسعه‌دهنده از آن برای ساخت و اجرای برنامه‌های وب عالی استفاده کرده‌اند. برخی از مردم تصور می‌کنند که بسیاری از چیزهای محبوب ثابت می‌مانند، اما این اصل درموردASP.NET درست نیست. از آن زمان، این فریم ورک یک مسیر تکاملی پیوسته را طی کرده در طول سال‌ها، مایکروسافت قابلیت‌های زیادی را به آن اضافه کرده‌ و تکامل بخشیده است و در نهایت ما را به آخرین نسل خود یعنیASP.NET Core رسانده است.ASP.NET Core یک تغییر اساسی بزرگ در چشم انداز ASP.NET است..

Asp.net core چیست؟

باید توجه داشته باشید کهASP.NET Core ادامه ASP.NET 4.6 نیست. این چارچوب کاملا جدید است، یکی از بلندپروازیهای مایکروسافت که در کنار هر پروژه دیگری که از آن می‌شناسیم زندگی می‌کند.

ASP.NET Core نسخه متن باز ASP.NET است و در GitHub قابل توسعه است. ASP.NET Core اولین بار در سال 2016 منتشر شد و از طراحی مجدد نسخه های تحت ویندوز قبلی ASP.NET به دست آمده است تا سریع، انعطاف پذیر، مدرن باشد. ASP.NET Core یک چارچوب جدید چند پلتفرمی است، یعنی می‌توانید برنامه‌های ASP.NET Core خود را به صورت کراس پلتفرم در ویندوز، مک و لینوکس توسعه داده و اجرا کنید.

ASP.NET Core چگونه کار می‌کند؟

از ASP.NET Core برای ساخت برنامه‌های کاربردی متصل به اینترنت (مبتنی بر سیستمهای مدرن ابری) مانند برنامه‌های تحت وب، برنامه‌های اینترنت اشیا و پشتیبان گیری تلفن همراه استفاده می‌شود.

برنامه‌های ASP.NET Core می‌توانند بر روی NET Core یا در NET Framework به صورت کامل اجرا شوند. در نهایت برنامه ساخته شده در فضای ابری مستقر می‌شود و یا بر روی دستگاه کاربر اجرا می‌شود. این کار موجب می‌شود تا المانهای برنامه با حداقل سربار ساخته شده و اجرا شود، بنابراین در هنگام ارائه راه حل های خود انعطاف پذیری زیادی خواهید داشت.

چرا از ASP.NET Core استفاده کنیم؟

ASP.NET Core دارای تغییرات زیادی در بخش معماری است که منجر به یک چارچوب بسیار ناب تر و ماژولار می‌شود. ASP.NET Core دیگر مبتنی بر System.Web.dll نیست. این چارچوب بر اساس مجموعه‌ای از بسته‌های NuGet است و به شما این امکان را می‌دهد تا برنامه خود را طوری بهینه کنید که فقط بسته‌های NuGet مورد نیاز را شامل شود. این کار باعث می‌شود تا برنامه کوچکتر شده، امنیت بیشتر شود و با بهبود عملکرد هزینه‌ها کاهش یابد.

اگر در چند سال گذشته تجربه برنامه نویسی با MVC یا Web API داشته باشید، با برخی از مزایای ASP.NET Core آشنا هستید. در ادامه درمورد مزایای ASP.NET Core و همه نکاتی که برای شروع کار با ASP.NET Core نیاز دارید بدانید صحبت می‌کنیم.

مزایای ASP.NET Core چیست؟

برخی از مزایای ASP.NET Core عبارتند از:

  • پشتیبانی از پلتفرم های متعدد: برنامه های ASP.NET Core می توانند روی ویندوز، لینوکس و مک اجرا شوند. بنابراین نیازی به ساخت اپلیکیشن های مختلف برای پلتفرم های مختلف با استفاده از فریم ورک های مختلف ندارید.
  • سریع: گفتیم که ASP.NET Core دیگر برای ارتباط مرورگر و سرور به System.Web.dll وابسته نیست. ASP.NET Core به ما امکان می دهد بسته‌هایی را که برای برنامه خود نیاز داریم اضافه کنیم. این عمل، درخواست را کاهش می دهد و عملکرد و مقیاس پذیری را بهبود می‌بخشد.
  • مخزن IoC: شامل مخزن داخلی IoC برای تزریق خودکار وابستگی است که آن را قابل نگهداری و آزمایش می‌کند.
  • ادغام با فریم‌ورک‌های مدرن UI: به شما امکان می‌دهد از فریم‌ورک‌های UI مدرن مانند AngularJS، ReactJS، Umber، Bootstrap استفاده کرده و با Bower (یک مدیر بسته برای وب) آنها را مدیریت کنید.
  • میزبانی: برنامه وب ASP.NET Core را می توان بر روی چندین پلتفرم با هر وب سروری مانند IIS، Apache و غیره میزبانی کرد. به بیانی دیگر، این برنامه تنها به IIS به عنوان یک چارچوب استاندارد دات نت وابسته نیست.
  • به اشتراک گذاری کد: به شما امکان می‌دهد یک فایل از کتابخانه‌های مورد نیاز بسازید تا بتواند با سایر فریم ورک‌های دات نت مانند .NET Framework 4.x یا Mono استفاده شود. بنابراین یک کد واحد را می‌توان در بین چارچوب ها به اشتراک گذاشت.
  • تعامل با برنامه‌: ASP.NET Core روی NET Core اجرا می‌شود که از اجرای همزمان چندین نسخه از برنامه پشتیبانی می‌کند.
  • امنیت بالاتر: برنامه ASP.NET Core روی NET Core اجرا می‌شود که کوچکتر از چارچوب کامل .NET Framework است. بنابراین، برنامه‌ای که فقط از بخشی از NET CoreFX استفاده می‌کند، حجم کمتری خواهد داشت و باعث افزایش امنیت خواهد شد.

معایب اصلی ASP.NET Core چیست؟

با وجود تمامی مزایای ASP.NET Core ، این چارچوب دارای معایبی نیز می‌باشد. از جمله:

  • به روز رسانی: علیرغم اینکه ASP.NET Coreبرای اولین بار در تابستان 2016 معرفی شد اما تا کنون تنها سه ورژن از آن منتشر شده است.
  • پشتیبانی: بسیاری از برنامه‌ها و پلتفرم‌های CMS (سیستم مدیریت محتوا) و تجارت الکترونیک قدیمی هنوز بر اساس نسخه غیر هسته‌ای دات نت هستند که باعث می‌شود استفاده از ویژگی‌های ASP.NET Coreو مزایای آن غیر ممکن شود.
  • جدید بودن: چند سال طول می‌کشد تا محصولات موجود مبتنی بر ASP.NET Coreبه طور کامل و به نسبت بی نقص تبدیل شوند.
  • منحنی یادگیری: اگرچه توسعه دهندگان دات نت زیادی در بازار کار وجود دارد، اما فریم ورک ASP.NET Core در مقایسه با فریمورکASP.NET گام بزرگی به جلو است و تغییرات و مفاهیم جدید زیادی در آن وجود دارد. یادگیری این ابزار جدید برای توسعه دهندگان به زمان و تلاش بیشتری نیاز دارد.
  • ابزارهای توسعه مبتنی بر ویندوز: مایکروسافت ویژوال استودیو را برای کدنویسی به جامعه برنامه نویسان و توسعه دهندگان معرفی کرده است. اما این ابزار بسیار سنگین است. چارچوبهای بسیاری وجود دارند که با ویندوز بهتر کار می‌کنند و از ابزارهای توسعه سبکی کمک می‌گیرند. البته ممکن است مدتی طول بکشد تا این چارچوبها نیز تبدیل به کراس پلتفرم شوند.

نقشه راه ASP.NET Core چیست؟

در بخشهای قبل درمورد مزایای ASP.NET Core و معایب آن صحبت کردیم. اگر می‌خواهید ASP.NET Core را یاد بگیرید و در توسعه آن حرفه‌ای شوید، کافی است گام‌های زیر را طی کنید:

  • آشنایی با برنامه نویسی دات نت
  • آشنایی با چارچوب ASP.NET Core
  • آشنایی با اصول طراحی نرم افزار
  • آشنایی با ویژوال استودیو
  • آشنایی با گیت و گیتهاب
  • مدلسازی با UML برای نیازسنجی
  • شناخت رابط کاربری و کیتهای محبوب آن
  • آشنایی با ORM
  • تسلط بر مفاهیم Caching و Logging
  • تسلط بر API ها
  • شناخت فرآیندهای Real-Time در سیستم
  • Object Mapping
  • مدیریت همزمان تسکها در برنامه
  • آشنایی با اصول آزمون و خطا (Testing)
  • شناخت میکرو سرویسها (Micro-Services)
  • و….

برای دیدن نقشه راه گرافیکی میتوانید به این لینک مراجعه کنید.

درآمد برنامه نویس Asp.net core چقدر است ؟

در جدول زیر به تفکیک درآمد برنامه نویس Asp.net core را آورده ایم فقط لازم به ذکر است که این اعداد در دی ماه 1401 پرداخت می شود :

درآمد برنامه نویس مبتدی(junior)ماهانه بین 7 تا 10 میلیون تومان
درآمد برنامه نویس ارشد(senior)ماهانه بین 15 تا 20 میلیون تومان
درآمد مدیر برنامه نویس(manager)ماهانه بیش از 25 میلیون تومان

جمع بندی

در این مقاله گفتیم که Asp.net core چیست و درمورد مزایای Asp.net core صحبت کردیم. اگر در گذشته کدنویسی نکردید و با برنامه نویسی آشنا نیستید نگران نباشید، مجموعه سون لرن دوره‌های جامعی را در نظر گرفته است تا شما را در هر زمینه دلخواه برنامه نویسی – از صفر تا صد – آماده کرده و در نهایت به بازار کار معرفی ‌کند. یکی از این دوره‌ها، دوره الفبای برنامه نویسی است. هدف این دوره آشنایی با مفاهیم اولیه کدنویسی، زمینه‌های مختلف برنامه نویسی و کاربرد آنها در صنعت است. وجود وبینارهای مفیدی با افراد موفق هر حوزه و انجمن فعال دانشجویان باعث می‌شود تا بتوانید پاسخ سوالات و مسیر خود را راحت‌تر پیدا کنید.

در صورتی که درمورد Asp.net coreسوال، نظر و یا تجربه‌ای دارید، می‌توانید آن را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

اشتراک گذاری