امروز:9 فروردین 1403

خرید ملک در ترکیه: فرصتی مناسب برای سرمایه گذاری

کشور ترکیه با داشتن آب و هوایی بی نظیر در کنار فرهنگ و تمدن غنی خود، همواره مقصد مناسبی برای اتباع خارجی بوده تا این کشور را به عنوان خانه دوم خود نتخاب کنند. خرید ملک در این کشور علاوه بر اینکه مزایای بسیاری برای افراد به همراه دارد، فرصتی استثنایی در اختیار تجار، متخصصان، دانشجویان و افراد بازنشسته قرار میدهند تا علاوه بر سرمایه ‌گذاری در بازار املاک از شانس دریافت شهروندی ترکیه نیز برخوردار شوند.

اتباع خارجی و مهاجرینی که بدنبال ادامه زندگی در ترکیه هستند میتوانند به راحتی از طریق سرمایه‌گذاری در بخش املاک ظرف مدت ۲ ماه یا حتی کمتر نیز تابعیت کشور ترکیه را اخذ کنند. چنانچه شما هم به خرید ملک و مستغلات در ترکیه و سرمایه‌گذاری در این بازار علاقه دارید، در این مقاله تمامی راهنمایی‌هایی لازم برای شما ارائه شده تا با ساز و کار سرمایه‌گذاری در املاک ترکیه بیشتر آشنا شوید. جهت تصمیم‌گیری هوشمندانه و آگاهانه، حتما ادامه این مقاله را مطالعه کنید.

چرا باید در ترکیه ملک خرید؟

کشور ترکیه جزو بازیگران اصلی در عرصه جهانی بوده که روزانه بیش از پیش میزبان اتباع خارجی است. ترکیه به مانند پلی ما بین آسیا و اروپا واقع شده که این کشور بهترین‌های هر دوی آنها را شامل میشود. ترکیه نه تنها از حیث شهروندی دوم جزو مقاصد اصلی بوده بلکه بازار ملک و املاک جذابی نیز دارد که بازگشت سرمایه را تضمین میکند. برای مثال، استانبول ترکیه جزو جذاب‌ترین شهرها برای سرمایه‌گذاری در بازار املاک و مستغلات است که حومه شهر در آن مملو از ملک و زمین بوده و پنت هاوس‌های زیبایی در محله‌های منحصر بفرد آن برای خرید وجود دارد.

اکثریت مهاجرین جذب ظرفیت اقتصادی آسیایی این کشور و کیفیت زندگی غربی آن میشوند. ترکیب این دو ویژگی کشور ترکیه را به مقصدی ایده‌آل برای سرمایه گذاری بدل میکند.

بنا به تغییرات متعددی که در سیستم حقوقی و روند جدید مسکن سازی در ترکیه اعمال شده، در ادامه مقاله به برخی از مزایای خرید ملک در ترکیه اشاره شده است.

ارزان بودن قیمت ملک در مقایسه با سایر کشورها

بازار ملک و املاک در ترکیه اخیرا وارد پلتفرمی بین المللی شده است. از اینرو، قیمت نسبتا ارزان مسکن در ترکیه، مهاجرین و اتباع خارجی را از سراسر جهان جذب این کشور میکند. با اینکه در این کشور موارد متعددی از املاک لوکس نیز در دسترس هستند اما خریداران گزینه‌‍‌های ارزان‌تر مانند آپارتمان‌های مبله 50 متری در شهرهای کوچک ساحلی را نیز میتوانند با قیمت 600000 لیر خریداری کنند.

فرصتی مناسب و ایده‌آل برای سرمایه‌گذاری طولانی مدت

اشخاصی که بدنبال یک راه مطمئن برای سرمایه‌گذاری طولانی مدت هستند میتوانند با خیال راحت به بازار ملک و مستغلات ترکیه اعتماد کنند چرا که قیمت ملک در این کشور پتانسیل نرخ بازده یا بازگشت سرمایه (ROI) بالایی ارائه میدهد. خریدارن ملک در ترکیه نسبت به خریداران ملک در قبرس یا اسپانیا که سابقا با قیمت‌های هنگفتی در آنها ملک خریداری کرده‌اند، سود بیشتری میکنند. با حداقل هزینه نگهداری سالانه، املاک ترکیه نرخ بازده سود قابل توجهی را در بلند مدت برای خریداران بهمراه دارد.

گزینه‌های متنوع ملک

یکی از اصلی‌ترین دلایل علاقه‌مندی اتباع خارجی به خرید ملک از ترکیه، تنوع در انتخاب نسبت به بودجه خریداران، سال ساخت جدید، آف پلن بودن ملک، طراحی نوین و بروز آپارتمان و ویلاها و همچنین قابلیت فروش مجدد آنهاست. در ترکیه گستره انتخاب ملک از املاک لوکس با منظره رو به دریا گرفته تا آپارتمان‌های ساده و ارزان قیمت متنوع است و با توجه به این ویژگی‌ها، خریداران میتوانند براحتی رویای خرید ملک از ترکیه را تحقق ببخشند.

هزینه پایین زندگی در ترکیه

در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی یا آمریکای شمالی،‌ زندگی در ترکیه هزینه پایینتری داشته و نسبت به آنها مقرون بصرفه‌تر است. ترکیه یکی از مکان‌هایی است که اکثریت بازنشستگان برای اقامت خود این کشور را انتخاب می‌کنند چرا که میانگین هزینه زندگی در این کشور پایین‌تر است. علاوه بر این، اقلام ضروری مانند میوه و سبزیجات نیز در این کشور ارزان‌تر هستند.

فرآیند ساده و آسان خرید ملک

دولت ترکیه تمامی اقدامات لازم را صورت داده تا فرآیند خرید ملک و جذب سرمایه‌گذار در بازار ملک این کشور ساده باشد. فرآیند ساده و آسان خرید ملک نیز از جمله دلایلی است که اتباع خارجی را به خرید ملک از این کشور ترغیب میکند.

دریافت تابعیت ترکیه

از روش‌های مختلفی می‎توان برای دریافت پاسپورت و مهاجرت به ترکیه اقدام کرد که یکی از این روش‌ها، خرید ملک در این کشور است. از اینرو، اکثریت اتباع خارجی که بدنبال خرید خانه‌ در کشور دیگری هستند، ترکیه را انتخاب میکنند. با سرمایه‌گذاری حداقل به مبلغ ۴۰۰۰۰۰ دلار و ظرف مدت ۶۰ روز، سرمایه‌گذاران خارجی میتوانند تابعیت ترکیه را اخذ کنند.

در ترکیه از کجا ملک بخریم؟

مهاجرانی که به دنبال خرید ملک از بهترین مکان‌ها در ترکیه هستند، به بازاری سالم با گزینه‌های متنوع دسترسی دارند. با این حال، شهر استانبول محبوب‌ترین مقصد برای سرمایه‌گذاری در بازار ملک و املاک است.

شهر استانبول ترکیه پایتخت فرهنگی، اقتصادی و تاریخی این کشور محسوب میشود. استانبول که بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهر ترکیه بوده، در مجموع 39 منطقه و محله اصلی دارد که از این حیث این شهر مرکز تحصیل و آموزش، گردشگری و صنایع تجاری ترکیه به حساب می‌آید. از اینرو، بازار ملک و املاک در این شهر از محبوبیت خاصی برخوردار است. خرید ملک در شهر استانبول به نوعی یک سرمایه‌گذاری مطمئن بوده و تا کنون بیش از ۴۰۰۰۰ ملک توسط اتباع خارجی در استانبول خریداری شده است.

این آمار نشان میدهد که بازار ملک و املاک در استانبول یک بازار جذاب و پویا برای سرمایه گذاران خارجی است. از سوی دیگر، املاکی با قیمت مقرون بصرفه‌‎تر نیز در حومه این شهر موجود هستند. شهر استانبول علاوه بر برخورداری از امکانات زندگی مدرن و زیر ساخت‌های نوین شهری، دارای امکانات رفاهی متعدد مانند کافه‌ها، رستوران‌ها، پارک‌ها، استخرها، فروشگاه‌ها و سالن های ورزشی متنوع نیز بوده که تمامی این موارد شهر استانبول را به مکانی زیبا برای ادامه زندگی بدل میکنند.

از طرفی، تنوع بالای مناطق و محله‌های شهر استانبول امکان برخورداری از زندگی شهری را نیز برای طرفداران این سبک فراهم میکند. نیسانتاسی، تکسیم، کاراکوی و جهانگیر، از جمله محله‌های معروف و محبوب استانبول ترکیه هستند. بطور کلی، تنوع در این شهر جهت انتخاب محلی برای زندگی بالا بوده و با خرید ملک از استانبول ترکیه فرصت‌های تجاری و تحصیلی متعددی در اختیار خریداران گذاشته میشود.

نحوه خرید ملک در ترکیه

برای لذت بردن از این سبک زندگی مدیترانه‌ای به بودجه مالی زیادی نیاز ندارید. قیمت املاک کشور ترکیه بسیار مقرون بصرفه بوده و برای خریداران خارجی نسبتا ارزان است. با این حال حین خرید ملک باید به چند فاکتور مهم توجه داشته باشید.

ویزا و شرایط اقامت

توجه داشته باشید که با خرید ملک از ترکیه، شما مجوز کار یا اقامت در ترکیه را دریافت نخواهید کرد. اما با این وجود، چنانچه مجوز اقامت نداشته باشید، جهت خرید ملک باید شماره شناسایی اتباع خارجی خود را از اداره اتباع خارجی پلیس ملی ترکیه (TNP) دریافت کنید.

تشریفات اداری و روند قانونی خرید ملک

طبق قوانین ترکیه، انتقال مالکیت ملک می‌تواند در اداره ثبت انجام شود. ممکن است نیاز باشد که شما دو سند اعم از سند مالکیت و سند ملک را امضا کنید. پس از دریافت گواهینامه habitation certificate میتوانید این اسناد را تحویل بگیرید. در حال حاضر، اخذ این گواهینامه پروسه زمانبر و دشواری دارد. بنابراین بهتر است که در مورد پروسه خرید ملک با مشاورین و وکیل خرید املاک همکاری کنید.

راهنمای گام به گام سرمایه گذاری در املاک

برای اینکه پروسه خرید ملک شما در نهایت امنیت و به طور روان انجام شود حتما از مراحل زیر پیروی کنید:

  1. کار خود را با تحقیق و کسب اطلاعات دقیق شروع کنید. در ترکیه صدها هزار ملک و مشاور خرید املاک وجود دارد. شما باید ابتدا مناسب‌ترین مشاور املاک را پیدا کنید. اگر شخصی را میشناسید که سابقه خرید ملک از ترکیه دارد حتما با او مشورت کنید و از او بخواهید تا چندین مشاور املاک خوب را به شما معرفی کند. باید از تمامی گزینه‌هایی که در دست دارید بخوبی استفاده کنید.
  2. با مشاور املاک خود رابطه دوستانه و خوبی برقرار کنید تا بهترین معامله ممکن را برای شما فراهم کند.
  3. قدم بعدی بازدید از محله‌های مختلف قبل از خرید است. حتما منطقه و محله مد نظر را بخوبی بررسی کنید. برای بررسی املاک مختلف میتوانید به سایر شهرها نیز سفر کنید.
  4. در رابطه با قیمت ملک و شرایط خرید مذاکره کرده و پس از تعیین قیمت قطعی، ملک را رزرو کنید.
  5. قدم بعدی تنظیم یک وکالتنامه توسط وکیل برای خرید ملک است که موجب صرفه جویی در وقت شما میشود.
  6. نهایتا باید سند مالکیت خود را در اداره تاپو (اداره مسکن کشور ترکیه) ثبت رسمی کنید.

مشاوران املاک و حق کمیسیون در ترکیه

مشاورین املاک معمولاً چهار درصد از ارزش ملک را به عنوان حق کمیسیون خود اخذ می‌کنند. با اینکه این رقم منصفانه است، اما باز هم به توافق ما بین طرفین بستگی دارد.

سند مالکیت

کارمزد انتقال سند یا همان اخذ تاپو(TAPU)  در ترکیه 4 درصد از ارزش کل ملک است. سند تاپو یک سند قانونی است که طی آن مالکیت ملک از فروشنده به خریدار منتقل میشود.

اشتراک گذاری