امروز:1 اردیبهشت 1403

ماشین لرنینگ در چه زمینه هایی کاربرد دارد؟

خیلی از ما اسم ماشین لرنینگ یا یادگیری ماشین به گوشمان خورده است اما ممکن است با کاربرد آن خیلی آشنایی نداشته باشیم. چه میخواهید در زمینه هوش مصنوعی و برنامه نویسی فعالیت کنید و چه شغل غیر مرتبطی دارید باید با کاربرد یادگیری ماشین که بخش مهمی از زندگی این روزهای ما شده است آشنایی پیدا کنید.

در ادامه با اصلی ترین کاربردهای این حوزه آشنا می شویم. 

یادگیری ماشین چیست؟

یادگیری ماشینی یک اصطلاح کلی برای مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و ابزارهایی است که به رایانه‌ها کمک می‌کنند تا خودشان یاد بگیرند و سازگار شوند. الگوریتم‌های ماشین لرنینگ به هوش مصنوعی کمک می‌کنند تا بدون برنامه‌ریزی صریح، یاد بگیرند و عمل مورد نظر را اجرا کنند. الگوریتم های یادگیری ماشین با ایجاد یک الگو از ورودی‌های نمونه، وظایف را صرفاً بر اساس الگوی آموخته شده، پیش بینی می‌کنند و انجام می‌دهند. 

حال که تا حدودی دانستیم یادگیری ماشین چیست بیایید کاربرد یادگیری ماشین را در دنیای واقعی بررسی کنیم.

کاربردهای برتر یادگیری ماشین

چنانچه پیشتر گفته شد یادگیری ماشین در دنیای امروز روز به روز در حال گسترش است و می‌توان گفت تقریبا در تمام امور زندگی وارد شده است در ادامه به عنوان نمونه کاربردهای برتر یادگیری ماشین را به طور خلاصه بیان خواهیم کرد.

1. رسانه های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی از الگوریتم‌ها و رویکردهای یادگیری ماشین برای ایجاد برخی ویژگی‌های جذاب و عالی استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، فیس‌بوک فعالیت‌ها، چت‌ها، لایک‌ها، و نظرات شما و زمانی را که برای انواع خاصی از پست‌ها صرف می‌کنید، را بررسی و ثبت می‌کند.یادگیری ماشینی از انتخاب‌های شما یاد می‌گیرد و دوستان و پیشنهادات جدیدی مطابق با میل شما به شما ارائه می‌دهد.

2. ترجمه زبان

کاربرد یادگیری ماشین تنها معطوف به رسانه‌های اجتماعی نیست، یکی از رایج‌ترین کاربردهای یادگیری ماشین، ترجمه زبان است. یادگیری ماشینی نقش مهمی در ترجمه یک زبان به زبان دیگر دارد. ما شگفت زده شده ایم که چگونه وب سایت‌ها به این راحتی می‌توانند بدون دردسر از یک زبان به زبان دیگر ترجمه کنند.  اما باید بدانیم ماشین لرنینگ به کمک هوش مصنوعی مردم را قادر می سازد تا با دیگران از سرتاسر جهان ارتباط برقرار کنند. 

3. تشخیص تصویر

تشخیص تصویر یکی از رایج‌ترین کاربردهای یادگیری ماشین است که جهت شناسایی اشیا، افراد، مکان‌ها، تصاویر دیجیتالی و غیره استفاده می‌شود.

4. تجزیه و تحلیل احساسات

کاربرد یادگیری ماشین تنها در تصویر و چهره‌ی افراد خلاصه نمی‌شود بلکه تحلیل احساسات یکی از عجیب‌ترین کاربردهای یادگیری ماشینی است. تجزیه و تحلیل احساسات یک کاربرد یادگیری ماشین است که احساسات یا نظر گوینده یا نویسنده را مشخص می‌کند.

5. تشخیص گفتار

در حین استفاده از Google، بدون شک گزینه “جستجوی صوتی” برای شما آمده است، این برنامه که تحت عنوان تشخیص گفتار قرار می گیرد، یک از کاربردهای  محبوب یادگیری ماشین است.

تشخیص گفتار فرآیندی است برای تبدیل دستورالعمل‌های صوتی به متن، این برنامه همچنین با عناوین دیگر از جمله “برنامه گفتار به متن”  یا “تشخیص گفتار رایانه‌ای”  نیز شناخته می‌شود.

6. پیش‌بینی ترافیک

اگر بخواهیم از یک مکان جدید بازدید کنیم، از Google Maps کمک می‌گیریم تا مسیر صحیح و کوتاه‌ترین مسیر را به ما نشان دهد و شرایط ترافیکی را پیش‌بینی کند.

Google Maps شرایط ترافیکی را پیش‌بینی می‌کند، مانند اینکه آیا ترافیک هست یا نه؟، ترافیک روان است یا به شدت شلوغ است.

همه کسانی که از Google Map استفاده می کنند به این برنامه کمک می‌کنند تا آن را بهتر کند. Google Map اطلاعات را از کاربر می‌گیرد و برای بهبود عملکرد به پایگاه داده خود می‌فرستد.

7. پیشنهاد محصول

یادگیری ماشینی به طور گسترده توسط شرکت‌های مختلف تجارت الکترونیک و سرگرمی مانند آمازون ، نتفلیکس و غیره برای توصیه محصول به کاربر مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر زمان که محصولی را جستجو می‌کنیم، هنگام گشت و گذار در اینترنت در همان مرورگر، شروع به دریافت تبلیغات دقیقا برای همان محصول می‌کنیم و این کاربرد یادگیری ماشین است.

Google با استفاده از الگوریتم‌های مختلف یادگیری ماشین، علاقه کاربر را درک می‌کند و محصول را بر اساس علاقه مشتری پیشنهاد می‌کند.

به همین ترتیب، وقتی از یوتیوب یا آپارات استفاده می‌کنیم، پیشنهاداتی برای سریال‌های سرگرمی، فیلم‌ها و غیره پیدا می‌کنیم و این نیز همان کاربرد یادگیری ماشین در زندگی روزمره است.

8. ماشین‌های خودران

یکی از مهیج‌ترین کاربردهای ماشین لرنینگ، ماشین‌های خودران است.  یادگیری ماشینی نقش مهمی در خودروهای خودران دارد؛ تسلا، محبوب‌ترین شرکت خودروسازی، در حال کار بر روی خودروهای خودران است که با کمک یادگیری ماشین جهت تشخیص افراد و اشیاء در حین رانندگی استفاده می‌کند.

9. تشخیص پزشکی

کاربرد یادگیری ماشین در همه علوم در حال گسترش است از جمله در علم پزشکی از یادگیری ماشینی برای تشخیص بیماری‌ها استفاده می‌شود.  با این کار، علم پزشکی بسیار سریع رشد خواهد کرد چرا که قادر به ساخت مدل‌های سه بعدی شده است که می‌تواند موقعیت دقیق ضایعات را مثلا در مغز پیش‌بینی کند.

این مساله به یافتن تومورهای مغزی و سایر بیماری‌های مرتبط با مغز به پزشکان کمک می‌کند.

10. نارسایی قلبی بالقوه را پیش بینی می‌کند

الگوریتمی‌هایی که برای اسکن یادداشت‌های الکترونیکی پزشک و شناسایی الگوهای تاریخچه قلبی عروقی بیمار طراحی شده است، در پزشکی فراوان است. به جای اینکه یک پزشک در چندین پرونده سلامتی برای رسیدن به یک تشخیص صحیح ، تحقیق کند، اکنون با کمک رایانه‌هایی که بر اساس اطلاعات موجود تجزیه و تحلیل می‌کنند، پزشک می­‌تواند به راحتی نارسایی قلبی بیمار را پیش‌بینی کند.

11. مراقبت های بهداشتی و خدمات پزشکی

بخش‌های مهم مراقبت‌های بهداشتی، می‌توانند با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین کارهای بخش را بهتر مدیریت کنند. آنها می‌توانند زمان انتظار بیماران در اتاق های اورژانس را در بخش های مختلف بیمارستان‌ پیش بینی کنند، الگوریتم‌های یادگیری ماشین نیز هنگام تشخیص بیماری، برنامه‌ریزی درمانی و پیش‌بینی وضعیت بیماری، همچنین به کار می‌آیند. این مساله می‌تواند یکی از ضروری ترین کاربردهای یادگیری ماشین در زندگی باشد.

12. معاملات بازار سهام

یادگیری ماشینی به طور گسترده در معاملات بازار سهام نیز استفاده می‌شود. در بازار سهام، همیشه خطر صعود و نزول یکباره سهام وجود دارد، بنابراین می‌توان برای این مساله از یادگیری ماشینی برای پیش‌بینی روند بازار سهام استفاده کرد.

13. تشخیص تقلب آنلاین

یادگیری ماشینی به ایمن سازی تراکنش آنلاین ما کمک می‌کند، هر زمان که تراکنش آنلاین انجام می‌دهیم، ممکن است راه‌های مختلفی برای انجام یک تراکنش تقلبی وجود داشته باشد، مانند حساب‌های جعلی ، شناسه‌های جعلی ، و سرقت پول در وسط یک تراکنش. بنابراین برای شناسایی این موضوع، شبکه عصبی Feed Forward با بررسی اینکه آیا این یک تراکنش واقعی است یا یک تراکنش تقلبی به ما کمک می‌کند.

نتیجه:

کاربرد ماشین لرنینگ در دنیای امروز روز به روز در حال گسترش است که تقریبا وجه مشترک تمام این کاربردها انجام پیش‌بینی است. این پیش‌بینی‌ها می‌توانند در زمینه‌های مختلفی که هوش مصنوعی در آنها قابلیت دارد انجام شود. شناسایی تصویر، صدا، شناسایی روندها و ارتباط عناصر مختلف در داخل یک مجموعه داده از جمله این موارد هستند.

 هدف از این کاربردها در نهایت انجام وظایف انسانی به وسیله کامپیوترها، با دقت بسیار بالاتر و امنیت بیشتر است. از آنجایی که تقاضا برای هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی افزایش یافته است، سازمان‌ها به افراد حرفه‌ای نیاز دارند، بوت کمپ برنامه نویسی مپصا با برگزاری دوره‌های آموزشی می‌تواند هموار کننده‌ی این مسیر برای شما باشد.

اشتراک گذاری