امروز:1 اردیبهشت 1403

طبق گزارش‌ها، اپل تلاش کرد تا با فیس‌بوک شریک شود تا در درآمد فیسبوک شریک شود

فیس بوک و اپل چندین سال است که با هم اختلاف دارند. اپل در WWDC 2020 اعلام کرد که iOS از برنامه‌ها می‌خواهد از کاربران بخواهند که ردیابی تبلیغات بین برنامه‌ای را انتخاب کنند. فیس بوک چند ماه پس از ان صرف صحبت کردن علیه برنامه های اپل و پیش بینی بی ثباتی درآمد به دلیل تغییرات آتی کرد، اما این ویژگی در آوریل 2021 در iOS 14.5 منتشر شد. هرچند، گزارش جدیدی از وال استریت ژورنال ادعا می کند که تا حدودی شگفت آور است. قبل از اینکه همه چیز از بین برود، فیس بوک و اپل در حال کار بر روی یک قرارداد مشارکت و اشتراک درآمد بودند.

طبق گزارش ژورنال، اپل و فیس بوک در حال بررسی سرویس اشتراکی بودند که نسخه بدون آگهی این پلتفرم را ارائه می کرد. و از آنجایی که اپل خریدهای درون‌برنامه‌ای، از جمله اشتراک‌ها را کاهش می‌دهد، در واقع می‌توانست یک ترتیب بسیار سودآور باشد.

ترتیب دیگری که مورد بحث قرار گرفت و در نهایت به محل مناقشه تبدیل شد، این بود که اپل از «پست‌های تقویت‌شده» استفاده کرد، که اساساً به معنای پرداخت هزینه برای قرار دادن یک پست در مقابل مخاطبان بزرگ‌تر است. فیس بوک مدت هاست که پست های تقویت شده را بخشی از سبد تبلیغاتی خود در نظر گرفته است. همانطور که مجله اشاره می کند، مشاغل کوچک اغلب از پست های تقویت شده برای دسترسی به افراد بیشتری استفاده می کنند. این موضوع به اپل رسید و گفت که افزایش‌ها باید به عنوان خریدهای درون برنامه‌ای در نظر گرفته شوند که مشروط به کاهش 30 درصدی درآمد این شرکت است. از سوی دیگر، فیس بوک مدعی شد که این محصولات تبلیغاتی هستند که مشمول کاهش اپل نیستند.

شرکت تحقیقاتی Insider Intelligence از زمانی که تغییرات ردیابی کاربر خود را در سال 2021 اعمال کرد، ادعا کرد که 37 درصد از کاربران آیفون به شرکت‌ها اجازه داده‌اند فعالیت‌های خود را در بین برنامه‌ها پیگیری کنند. از زمانی که این تغییر اعمال شد، فیس بوک (متا کنونی) رشد درآمد خود را به میزان قابل توجهی کاهش داد – و سه ماهه گذشته، متا اولین کاهش درآمد در تاریخ شرکت را گزارش کرد.

از آنجایی که گزارش شده است که این گفتگوها بین سال های 2016 و 2018 انجام شده است، ما با این مذاکرات فاصله زیادی داریم. اپل تمام تلاش خود را می کند تا خود را به عنوان مدافع حریم خصوصی قرار دهد، و متا… خوب، متا مشغول تلاش برای تبدیل متاورس به یک چیز است. اما حداقل در حال حاضر، تبلیغات تنها راه قابل توجه متا برای کسب درآمد است، بنابراین شرکت باید به سازگاری خود با دنیایی ادامه دهد که در آن حفاظت از ردیابی اپلیکیشن iOS چیزی است که اکثر کاربران از آن بهره می برند.

اشتراک گذاری