امروز:15 اردیبهشت 1403

خطرات و عوارض جراحی زیبایی به دست افراد بی کفایت

از آن‌جایی که پروسه‌های جراحی زیبایی می‌تواند نتایج پیچیده‌ای داشته باشد و ظاهر غیرجذاب و غیرطبیعی برای بیمار به ارمغان بیاورند یا فرد  را زخمی و حتی به کام مرگ بکشاند، جراحی‌های زیبایی مانند سایر جراحی‌ها بدون ریسک نیستند.

بسیاری از افراد به طور اشتباه تصور می‌کنند که پروسه‌های جراحی انتخابی (اختیاری) مانند جراحی‌های زیبایی به اندازه سایر جراحی‌ها جدی نیستند. اما در تمام جراحی‌ها حتی در پروسه‌های ساده مرتبط به پوست شاهد عوارض جدی هستیم که علاوه بر ریسک‌های کلی جراحی، همیشه این احتمال وجود دارد که مشکلاتی ناشی از بیهوشی پیش بیاید.

با اینکه میزان ریسک‌ها و عوارض جدی در جراحی‌های زیبایی پایین است، اما اگر جراح شما بی‌کفایت باشد یا هیچ تجربه‌ای در عمل جراحی که می‌خواهید انجام دهید را نداشته باشد، میزان این خطرات و عوارض به طور عجیب و غریبی افزایش پیدا می‌کنند. بهترین راه هم برای اینکه خطرات و عوارض جراحی پلاستیک را پایین بیاورید این است که جراح متبحر و حرفه‌ای پیدا کنید و اقدامات قبل و بعد از جراحی پلاستیک را انجام دهید.

هماتوما

هماتوما پاکت خونی است که به کبودی بزرگ و دردناکی شباهت دارد و این وضعیت ممکن است در پروسه‌های بزرگ کردن سینه اتفاق بیفتد. اصلا هماتوما شایع‌ترین عارضه بعد از جراحی فیس لیفت به حساب می‌آید که بیشتر مردها به آن گرفتار می‌شوند.

تقریبا تمام جراحی‌ها ریسک به وجود آمدن هماتوما را دارند که برای درمان آن معمولا یک عمل جراحی دیگری مطلبد تا خون بیشتری که در آن محل جمع شده یا به سرعت در حال بیشتر شدن است را بیرون بکشند و برای اینکه اتاق عمل یک بار دیگر باید برای پروسه جراحی آماده شود و حتی گاهی ممکن است بیمار بیهوش شود.

سروما

زمانی با وضعیت سروما روبه‌رو می‌شویم که سرم یا مایع استریل بدن زیر پوست جمع شود که با تورم و گاهی اوقات هم با درد همراه است. این وضعیت می‌تواند بعد از هر عمل جراحی پیش بیاید و 15 تا 30 درصد بیماران به این شایع‌ترین عارضه در عمل جراحی مبتلا شوند.

کاهش حجم  خون

در هر عمل جراحی این انتظار می‌رود که فرد مقداری خون از دست بدهد و این از کاهش حجم خون اگر کنترل نشود، می‌تواند به افت فشار خون و نتایج بالقوه مرگباری منجرب شود.

با اینکه این وضعیت می‌تواند در حین عمل جراحی و روی تخت جراحی اتفاق بیفتد، اما ممکن است بعد از عمل جراحی و در داخل بدن بیمار رخ دهد.

عفونت

با وجود اینکه پایین آوردن ریسک عفونت از مراحلی است که باید برای مراقبت از بیمار بعد از عمل جراحی انجام بگیرد، اما عفونت یکی از شایع‌ترین عوارض ناشی از جراحی‌های پلاستیک محسوب می‌شود که ممکن است اتفاق بیفتد.

به طور مثال، 1.1 تا 2.5 درصد از افرادی که زیر عمل بزرگ کردن سینه می‌روند، به عفونت بعد از عمل جراحی مبتلا می‌شوند.

آسیب به عصب یا بی حسی

عصب‌ها در بعضی از پروسه‌های جراحی ممکن است آسیب ببیند که اگر این آسیب روی عصب‌های صورت اتفاق بیفتد، نتایج آن مشهودتر و دیدنی‌تر خواهد بود اما فقط عصب های صورت نیستند که ناراحت کننده هستند بلکه بسیاری از افرادی که جراحی کاشت پروتز سینه نیز انجام داده اند، عصب های موجود در بافت سینه آنها پس از جراحی از بین رفته است. پزشکان و جراحان زیبایی در سال 2016 طی تحقیقاتی که بر روی افرادی که عصب سینه آنها پس از جراحی دچار مشکل شده است، انجام دادند به این نتیجه رسیدند که 90 درصد این افراد فریب پزشکان غیر مجرب که شعار آنها هزینه جراحی پروتز سینه با قیمتی استثنایی بود را خوردند.

لخته های خون

ریسک شایعی که نه تنها در جراحی‌های زیبایی، بلکه در بیشتر پروسه‌های جراحی دیده می‌شود همین لختگی خون است. شایع‌ترین لختگی هم انسداد رگ عمیق (DVT) است که این لختگی می‌تواند در پا به وجود بیاید. بیشتر انسدادهای رگ عمیق برای اینکه برطرف شوند به مراقبت‌های درمانی نیاز دارند و بیمار را تهدید نمی‌کنند، مگر اینکه لختگی به رگ‌های سمت قلب و ریه‌ها حرکت کند که اگر این لختگی به سمت ریه‌ها حرکت کرد، یک وضع اورژانسی به وجود آمده و به سرعت باید درمان شود.

نتیجه ضعیف در جراحی زیبایی

بزرگ‌ترین ترسی که ممکن است بیمار بعد از عمل جراحی زیبایی با آن روبه‌رو شود، این است که نه تنها ظاهرش بهتر نشود، بلکه وضعیت بدتری نسبت به قبل از عمل جراحی پیدا کند. برای مثال بیمارانی که جراحی بالا کشیدن یا لیفت سینه را انجام دادند با نامتقارنی سینه های خود پس از جراحی مواجه شدند.

عوارض بیهوشی

با استفاده از دارو بیمار به سمت ناهوشیاری یا همان بیهوشی می‌رود که این بیهوشی باعث می‌شود مریض زیر تیغ جراحی هیچ درد و احساسی را حس نکند.

البته بیهوشی در بعضی مواقع می‌تواند عوارضی هم داشته باشد که عفونت‌های ریوی، سکته، حملات قلبی و مرگ این عوارض‌ها را شامل می‌شود. با اینکه این اتفاق بسیار نادر است، اما ممکن است بیمار حین عمل جراحی هوشیاری‌اش را به دست بیاورد یا حتی بیدار شود.

شایع‌ترین ریسک‌های بیهوشی عبارتند از:

  • لرزش.
  • استفراغ و حالت تهوع.
  • بیدار شدن همراه با گیچی و به هم ریختگی و بی‌نظمی.
  • شوک بیدار شدن حین جراحی.
  • مرگ.

‌مرگ

از آن‌جایی که احتمال خطر مرگ در حین بیشتر جزئی‌ترین جراحی‌ها ممکن است کمتر از 1 درصد باشد، اما خطر مرگ بیمار در هر عمل جراحی وجود دارد.

آسیب به عضو

لیپوساکشن را می‌توان از آن جراحی‌هایی دید که می‌تواند به عضو‌های داخلی بدن آسیب وارد کند. زمانی که جراح می‌خواهد با پروب جراحی به عضو داخلی دست بزند و تماس برقرار کند، ممکن است دل و روده بیمار آسیب ببیند یا احشایی او سوراخ شود که برای برطرف کردن این آسیب‌ها به یک عمل مجدد نیاز است. اصلا همین آسیب‌ها به اعضای داخلی بدن ممکن است مرگ بار باشند.

چگونه ریسک های ناشی از جراحی زیبایی را کاهش دهیم؟

تحقیق درباره جراح پلاستیک

قبل از عمل جراحی مطمئن شوید که جراح پلاستیک‌تان پروانه پزشکی و برد تخصصی معتبری دارد و از امکانات معتبری برای جراحی شما استفاده می‌شود.

اصلا باید از جراح پلاستیک‌تان بخواهید تجربیاتی که در پروسه ویژه‌ای که می‌خواهد آن را انجام دهید به دست آورده، توضحیاتی دهد.

به عنوان مثال، اگر می‌خواهید پیوند سینه انجام دهید، مطمئن شوید که جراح پلاستیک‌تان در جراحی سینه تجربه دارد و از پزشک خود بخواهید که درباره انواع پیوندهای مناسب شما و عوارض جانبی‌شان توضیح دهد.

به سوالات جراح خود صادقانه جواب دهید.

جراح شما در حین فرآیند مشاوره جراحی زیبایی از شما درباره سابقه پزشکی‌تان سوالاتی می‌پرسد که اگر لیفت سینه یا هر نوع جراحی دیگر یا مشکلات سلامتی داشتید و داروها یا مکمل‌هایی مصرف می‌کنید را صادقانه جواب دهید تا جراح‌تان شرح کاملی را از هر عوراض احتمالی به شما ارائه دهد.

به دستورات قبل از عمل جراحی عمل کنید.

پزشک‌تان قبل از جراحی پلاستیک ممکن است از شما بخواهد سیگار نکشید، داروهای خاص مصرف نکنید یا درست قبل از جراحی خورد و خوراک‌تان را برنامه‌ریزی کنید. با پیروی کردن از این دستورات و صادق بودن با پزشک‌تان هیچ عوارضی گریبان‌گیر شما نمی‌شود.

به دستورات بعد از عمل به سرعت عمل کنید.

پزشک شما بعد ار اینکه عمل جراحی‌تان به پایان رسید، دستوراتی به شما می‌دهد که در آن نحوه مراقبت به بهترین شکل ممکن آورده شده است. پیروی کردن از این دستورات نه تنها به شما شانس بهتری می‌دهد تا به نتیجه مطلوب‌تان برسید، بلکه هر نوع ریسک ناشی از عمل جراحی را هم پایین می‌آورد.

پزشک شما همچنین دستوراتی به شما می‌دهد که چگونه از زخم جراحی‌تان مراقبت کنید و از چه فعالیت‌ها و داروهایی حین ریکاوری پرهیز کنید.

مراقب جراحی های زیبایی با هزینه های پایین تر از نرخ معمول باشید.

بعضی از افراد جراحی‌های زیبای ارزان‌قیمتی پیدا می‌کنند و باور دارند که نتیجه خوبی برای‌شان به ارمغان می‌آورد. اما دلایلی برای بایین بودن هزینه این جراحی‌های وجود دارد که بیشترین دلیل هم می‌تواند بی کفایتی و بی‌تجربگی جراح باشد. اصلا در این جراحی‌های زیبایی از محصولات نامرغوب و جعلی استفاده می‌شود که نادرست و خطرناک هستند.

جراحی‌هایی که به مواد خارجی (ایمپلنت یا تزریق ژل) نیاز دارند، بسیار مستعد استفاده از ایمپلنت‌های جعلی و نامرغوب هستند. بنابراین اگر می‌خواهید حجم سینه‌تان را بزرگ کنید، بهتر است از قیمت ایمپلنت سینه یا از قیمت ژلی که به شما تزریق می‌شود مطمئن شوید. بد نیست در جریان دستمزد جراح پلاستیک هم قرار بگیرید.

اشتراک گذاری