امروز:14 اردیبهشت 1403

با داشتن آدرس ip یک شخص چه کارهایی میتوان انجام داد؟

به عنوان شخصی که هر روز با اینترنت سر و کار دارد باید بدانید که هویت شما در اینترنت به وسیله آدرسIP شما معلوم می شود، بنابراین شما در اینترنت و فضای وب با همین آدرس ip شناخته می شوید و با همین ip می توانند شما را ردیابی کنند. اما سوالی که پیش می آید چه کسی میتواند این کارها را انجام دهد و تا چه اندازه می تواند به اطلاعات شخصی و دیگر اطلاعاتتان دسترسی داشته باشد.

 

url

 

 

اما نخست بگذارید به یک سوال دیگر پاسخ دهیم.

سوال اینکه چه کسانی می توانند آدرس ip شما را داشته باشند و با این آدرس ip چه کارهایی می توانند انجام دهند؟

وب گردی و گشت‌وگذار در اینترنت شباهت بسیار زیادی به گشت‌گذار با یک خودرو دارد. همانند همه خودروها، همه کاربران اینترنت هم یک پلاک دارند که سایرین قادر به دیدن آن بوده و اگر لازم باشد می‌توانند اطلاعات بیشتری را از همین پلاک بدست آورند.

زمانی که نرم افزارهایی مانند یک مرورگر به وب سایت‌ خاصی متصل می‌شود، در پشت صحنه یک یا چندین اتصال به سرور اتفاق می‌افتد. این اتصالات داده‌ها را از سرورها دانلود می‌کنند که معمولاً هدف از آن نمایش وب سایت در مرورگر است. این داده‌ها از جمله متن، تصویر، اسکریپت‌ها و سایر مواردی هستند که به مرورگر می‌گوید این وب سایت به چه شکل باید نمایش داده شود.

اما پاسخ به این سوال که چه کسی آدرس IP ما را در اینترنت می‌بیند؟

هر اتصالی آدرس ip شما را برای سروری که به آن متصل می‌شوید فاش می‌کند و البته شما هم می‌توانید آدرس IP سرور را بدانید.

همین مسئله درباره سایر ارتباطات اینترنتی نیز صحیح است. یک Client ارائه دهنده سرویس ایمیل همچون Outlook یا Thunderbird به سرور Mail متصل می‌شود و به همین ترتیب هر ارتباط اینترنتی مستلزم شناسایی شدن هویت اینترنتی دو طرف ارتباط است. پس آدرس IP شما در هر ارتباط اینترنتی که هر کدام از دستگاه‌های شما برقرار می‌سازند، افشا می‌شود.

دقیقاً همانند پلاک یک خودرو، آدرس IP تنها هویت مالک اتصال را فاش می‌کند و نه هویت راننده را. به این معنی که اگر از منزل خود اقدام به اتصال به اینترنت کرده‌اید، این به معنی افشا شدن هویت شخص شما نیست. ممکن است هر شخصی از منزل شما به اینترنت متصل شود.

به عبارت ساده تر، آدرس IP اطلاعات عمومی را افشا می‌کند. برای مثال حاوی اطلاعات ISP شما و منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید است. البته اطلاعات بسیار جزئی دیگری از همین طریق قابل دریافت است اما به طور معمول IP شما اطلاعات کلی شما را افشا می‌کند. برای فهمیدن آدرس IP خود می‌توانید به سادگی عبارت IP Address را در گوگل جستجو کنید.

در واقع یک فرمول کلی درباره اطلاعات قابل افشا از طریق IP وجود دارد: هر شخص دیگری به جز ISP اطلاعات کلی از جمله نام ISP و منطقه برقراری ارتباط را می‌داند، ISP شما اطلاعات بسیار جزئی‌تر هویتی شما را نیز از طریق IP در اختیار دارد.

بنابراین اگر شخصی غیر از isp شما بخواهد با استفاده از آدرس ip شما به اطلاعات شما دسترسی داشته باشد، تنها می تواند فقط به نام isp شما و محل isp شما دسترسی داشته باشد. ولی اگر isp شما از آدرس ip شما بخواهد هویت شما را مشخص کند به اطلاعات بسیار دقیقتری مانند سابقه جستجو، نام دستگاه مورد استفاده شما، نام شما، محل شما و …. دسترسی داشته باشد.

سخت بر این اعتقادم که امپراطوری بعدی جهان را گوگل بنا خواهد نهاد و من علاقه‌مندم تاریخ شکل گرفتن این امپراطوری را مکتوب کنم.