امروز:6 اردیبهشت 1403

پیدا کردن منبع یک عکس

عکس های جذابی روی کامپیوتر یا تلفن های همراه ما وجود دارند که ممکن است بخواهیم بدانیم آن عکس از کجا آمده و یا اینکه یک عکس که از سری عکس های یک عکاس محبوب هست را داریم و می خواهیم سایتی که عکس های این هنرمند را انتشار میدهد را پیدا کنیم اما جز این عکس هیچ نشان دیگری از او نداریم. ما در اینجا راهکارهایی برای پیدا کردن منابع یک عکس را بررسی می کنیم.

 

یکی از ساده‌ترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید استفاده از”reverse image search” یعنی جستجوی معکوس عکس است، گوگل برای محقق کردن این خواسته‌ی کاربران سرویس جدیدی را به موتور جستجوی خود اضافه کرده است. برای استفاده از این سرویس کافی است وارد سایت گوگل شده و گزینه image  را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه وارد بخش عکس در موتور جستجوی گوگل می‌شویم.

google-image-search1

همان طور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید، گزینها به شکل دوربین عکاسی در داخل نوارجستجو قرار دارند. با کلیک بر روی این گزینه بخشی برای ما نمایش داده ‌می‌شود که می‌توانیم نوع جستجوی عکس را بر اساس نیازمان انتخاب کنیم.

google-image-search2

در این بخش با انتخاب گزینه “Upload an image” و سپس “Browse” عکس خودمان را به داخل سرویس گوگل Upload می‌کنیم. با انجام این کار، سرویس گوگل با در نظر گرفتن عناصر موجود در داخل عکس، تمامی سایت‌ها و آدرس‌هایی که به عکس ما مربوط می‌شوند را نمایش می‌دهد.

البته جدا از مراحل گفته‌شده در بالا راه آسان تری نیز وجود دارد، کافی است پس از ورود به بخش image در موتور جستجوی گوگل عکس خود را بگیریم و به داخل نوار جستجو بیندازیم، یا در اصطلاح عمل کشیدن و راها کردن (Drag&Drop) را انجام دهیم.

غیر از موتور عکس‌یاب در گوگل وب سایتی به نام TinEye نیز وجود دارد که نسبت به موتور گوگل با دقت بیشتری به جستجوی مرجع عکس می‌پردازد.

image-search3

سخت بر این اعتقادم که امپراطوری بعدی جهان را گوگل بنا خواهد نهاد و من علاقه‌مندم تاریخ شکل گرفتن این امپراطوری را مکتوب کنم.