امروز:14 اردیبهشت 1403

رژ لب

رژ لب

 

 

 

رژ لب (به فرانسوی: Rouge à lèvres) یا ماتیک (به فرانسوی: Cosmétique) یک فراوردهٔ آرایشی است که حاوی مواد رنگی، قهوه، روغن، موم و نرم‌کننده پوست است که برای مالیدن رنگ و بافت بر روی لب‌ها به‌کار می‌رود. انواع گوناگونی از روژ لب ساخته شده است.

روُژلب، که پس از اختراعش در 125  سال پیش زننده و رسوایی آور نامیده می شد، سرانجام به پیروزی جهانی رسید و امروزه یکی ازپرفروش ترین لوازم آرایش جهان است، طوری که در هرثانیه 23 عدد از آن به فروش می رسد.

« پتر والش بورگر » ، استاد بیو- پسیکولوژی دانشگاه آزاد برلین در این مورد به خبرگزاری آلمان می گوید: « لب های پُر و آرایش شده یکی از مشخصات مهم جذابیت محسوب می شوند، که با ماتیک آشکارا مورد تأکید قرارمی گیرند.»

وی می افزاید: « لب ها دارای وجهی بسیارمعنادار و اروتیک اند، که پیش از همه مردها را جلب میکنند. با ماتیک سرخ این تأثیرقوی تر می شود.»

به گفته ی والش بورگر، « بر اساس روانشناسی رنگها، رنگ سرخ یکی ازتهییج کننده ترین رنگ هاست که همزمان تأثیری اشاره گر نیز دارد.»

رنگ کردن لب ها از هزاران سال پیش رواج داشته است. حتا « نوُفرِه تته » ملکه ی مصرهم، چون دیگر زنان مصری و یونانی عصر خود، لبهایش را رنگ می کرده است. در آن زمان رنگ را در قوطی های کوچک نگهداری می کردند و آن را با انگشت یا قلم مو بر لب می کشیدند.

اواخر قرن نوزده دو فرانسوی به فکر افتادند که استفاده از آن را آسان تر کنند. آنها رنگ را با پیه گوزن وموم زنبورعسل درآمیخته وآنرا درلوله های نازکی از کاغذ ابریشمی پیچیدند و در نمایشگاه جهانی آمستردام دراول ماه مه 1883 به نمایش گذاشتند.

استفاده از آن اما رسوایی به پا می کرد، بطوری که اوایل فقط روسپیان و رقاصه ها از آن استفاده می کردند و حتا« سارا برنار»، هنرمند معروف فرانسوی، آن را « استیلوُ دو آمور» نامید.

امروزه میلیون ها زن از رژلب استفاده می کنند و سالانه 600 میلیون دلاربرای خرید آن و نیز 150 میلیون دلاربابت مواد مکمل آن می پردازند. طبق یک همه پرسی در ایالات متحده آمریکا، 55 درصد دختران شش تا نه ساله بطور مرتب از رژلب استفاده می کنند.