امروز:4 اردیبهشت 1403

قبل از اینکه بمیرم….

شخصی به نام Chang وقتی که دوست داشتنی فرد زندگیش را از دست داد و به افسردگی گرفتار شد، از دیوار یکی از خانه های متروکه همسایه استفاده کرد و فهرستی از آنچه نکرده بود و باید می‌کرد را آنجا نوشت. دیگران هم این فهرست را به سلیقه خود کامل کردند. سپس این ایده مورد توجه جهانیان قرار گرفت و به شکل‌های مختلف در نقاط مختلف جهان تکرار شد.

تا کنون در بیش از ۷۰ کشور جهان، مجموعاً حدود ۵۰۰ دیوار برای «هدفهای قبل ار مرگ» درست شده است. قزاقستان، عراق، چین، اوکراین، دانمارک، آرژانتین، ژاپن و آفریقای جنوبی، تنها بخشی از این کشورها هستند.

کتابی هم تحت عنوان Before I Die تنظیم شده و به یادمان این دیوارها، منتشر شده و خود کندی چنگ، در TEDهم یک سخنرانی به همین نام داشته است.

تنوع رویاهای انسان‌ها، بر روی این دیوارها کم نیست. از سفر به نقطه‌ای دور در جهان، تا بوسیدن چهره‌ی کسی که دوستنش داریم نمونه‌های آرزوهایی هستند که روی این دیوارها ثبت شده‌اند.

دیوار نویسی، سنت همیشگی انسان بوده و هست. از نخستین روز‌هایی که بر دیوار غارها نوشت تا امروز که بر Wall فیس بوک و شبکه‌های اجتماعی می‌نویسد.

1- سانفرانسیسکو-آمریکا

سانفرانسیسکو-آمریکا

 

۲-  سانتیه گو- شیلی

 شهر سانتیه گو در  شیلی

 

 

۳-رم-ایتالیا

رم-ایتالیا

 

۴-آلماتی -قزاقستان

آلماتی-قزاقستان

 

۵-پوهانگ-کره جنوبی

پوهانگ-کره جنوبی

 

 

۶-نجف-عراق

نجف-عراق

 

۷-کوردوبا-آرژانتین

کوردوبا-آرژانتین

 

 

۸-ژوهانسبورگ- آفریقای جنوبی

 ژوهانسبورگ-آفریقای جنوبی

 

 

۹-بروکلین، نیویورک

بروکلین، نیویورک -آمریکا

 

تصاویری از نمای نزدیک نوشته ها

Before-I-Die-NOLA-responses-eat

 Before-I-Die-10-responses

Before-I-Die-526

سخت بر این اعتقادم که امپراطوری بعدی جهان را گوگل بنا خواهد نهاد و من علاقه‌مندم تاریخ شکل گرفتن این امپراطوری را مکتوب کنم.