امروز:26 اردیبهشت 1403

خطای دید تصویری فوق العاده از پدیده اشباع رنگ

break-1

تا کنون خطاهای دید مختلفی را دیده اید، از خط های موازی ای که ظاهرا موازی نیستند، تا چهره جوانی که پیر به نظر میرسد و …، اما به واقع خطای دید موجود در تصویر زیر بسیار جالب و دیدنی است . برای اینکه متوجه موضوع بشوید ابتدا روی نقطه‌ی سیاه رنگ وسط عکس زیر که تصویری از یک ساختمان با رنگ های اشباع شده است متمرکز شوید. پس از حدود ۱۰ تا ۲۰ ثانیه، تصویر دوم ظاهر می شود و شما تصویر دوم را کاملاً رنگی خواهید دید. حالا نگاه خود را از نقطه‌ی سیاه بردارید و دوباره کل تصویر را نگاه کنید. تصویر دوم در واقع یک عکس سیاه و سفید است.

دقت داشته باشید که در این عکس که یک عکس از نوع متحرک می باشد ابتدا به مدت ده ثانیه یک تصویر با رنگ اشباع شده به نمایش در می آید و این بدین خاطر است که شما مجبور شوید به عکس خیره شوید، و البته برای اینکه تمرکز شما به هم نخورد عکس دوم به صورت خودکار جایگزین تصویر اول میشود، پس تنها کاری که لازم است بکنید این است که به نقطه سیاه وسط تصویر خیره بمانید و تصویر رنگی را مشاهده کنید که در واقع سیاه و سفید است.

اما برای کسانی که علاقمند هستند واقعی بودن این ویژگی یعنی «اشباع بصری با رنگ‌های مکمل» چشم رو درک کنند روش مناسب این است که تصویر اول (با رنگ اشباع) و تصویر دوم (به صورت سیاه و سفید) رو جداگانه ذخیره کرده و خودبه صورت دستی با نرم افزار Windows Photo Viewer یا… ، مدتی عکس اول رو نگاه و بلافاصله تصویر سیاه سفید را نگاه کنند.

خطای بصری - زنگ تفریح سایت متمم

سخت بر این اعتقادم که امپراطوری بعدی جهان را گوگل بنا خواهد نهاد و من علاقه‌مندم تاریخ شکل گرفتن این امپراطوری را مکتوب کنم.