امروز:10 اردیبهشت 1403

ted را از دست ندهید!!

با TED آشنا نیستید؟ TED یک مؤسسه غیرانتفاعی است که در سال ۱۹۸۴ تاسیس شد اما سمینارهای دوره‌ای آن از سال ۱۹۹۰ شکل گرفت، سمینارهایی که کارش این است تا متفکران، دانشمندان، سیاستمداران و هنرمندانی را از همه جهان دعوت کند و آنها سخنرانی‌هایی در مورد تازه‌ترین افکار و ابداعات و نظراتشان داشته باشند. TED مخفف سه کلمه است: Technology و Entertainment و Design. تکنولوژی و سرگرمی و طراحی، اگر چه در طول زمان فعالیت‌های TED به این حوزه‌ها محدود نشد. شکل اجرای برنامه‌های TED معمولاً اشاره به تحقیقات و دانش و فرهنگ در قالب داستان گویی است.

بسیاری از بزرگان سیاست و اقتصاد و همینطورتعداد زیادی از برندگان جایزه‌ی نوبل، تا کنون در این برنامه سخنرانی کرده‌اند.

در حال حاضر (۲۰۱۴) حدود ۱۷۰۰ سخنرانی در TED وجود دارد و دو سال پیش، اعلام شد که مجموع تعداد نمایش سخنرانی‌های تد، از یک میلیارد مرتبه گذشته است.

 

موضوعات سخنرانی آنها بسیار متنوع است، از محیط زیست و فناوری و پزشکی  گرفته تا تاریخ و مذهب و اقتصاد. وقتی می‌گویم سخنرانی، اصلا و ابدا به سخنرانی‌های خسته‌کننده فکر نکنید، صفت هیجان‌انگیز برازنده این سخنرانی‌ها هستند.

TED این سخنرانی‌ها را به صورت ویدئوهایی در وب‌سایت خود قرار می‌دهد. این ویدئوها به آسانی قابل دانلود کردن هستند.

 

بسیاری از سخنرانی‌ها زیرنویس حتی به فارسی دارند. شما در اینجا می‌توانید فهرست ویدئوهایی که زیرنویس فارسی دارند، ببینید. حدود ۱۳۰ سخنرانی TED زیرنویس فارسی دارند.

اگر اینترنت سریع داشته باشید و ویدئوها را به صورت آنلاین ببینید، می‌توانید زیرنویس‌های فیلم‌ها را مشاهده کنید، اما چطور بی‌دردسر بعد از دانلود ویدئوها هم بتوانیم زیرنویس‌ها را داشته باشیم؟ این سؤالی بود که مدتی ذهن من را مشغول کرده بود، تا اینکه بعد از جستجوی فراوان این سایت را پیدا کردم. این سایت را یک علاقه‌مند آرژانتینی ۲۰ ساله درست کرده است.

کافی است لینک هر ویدئو را وارد کادر کنید و Go را بزنید تا زیرنویس‌های آن به شما نشان داده شود. در مرحله بعد روی زیرنویس کلیک راست کنید و دانلودش کنید. اما توجه داشته باشید که زیرنویس را باید با پسوند srt ذخیره کنید.

به احتمال زیاد بلد هستید چگونه ویدئوها را با زیرنویس ببینید. راه‌های محتلفی برای این کار وجود دارد:

– بسیاری از پخش‌کننده‌های ویدئو وقتی نام ویدئو و زیرنویس دقیقا یکی باشد، زیرنویس را به صورت خودکار روی فیلم پخش می‌کنند. بنابراین کافی است که شما نام زیرنویس و قطعه ویدئو را یکی انتخاب کنید.

– اما راه بهتر استفاده از پخش‌کننده‌های ویدئویی بی‌نظیر VLC Media player و یا KMPlayer است. مثلا در VLC هر وقت خواستید که فایل زیرنویس را احضار کنید، کافی است روی ویدئو راست کلیک کنید:

یا ساده‌تر از آن زیرنویس را داخل ویدئوی در حال پخش بکشید و رها کنید، همان drag and drop!

توجه: متأسفانه کاربران داخل کشور نمی‌توانند از این سایت استفاده کنند. اگر کسی ترفند ساده و بی‌درسری برای ذخیره زیرنویس‌های TED پیدا کرد اطلاع بدهد.

پی‌نوشت: مشترک فید TED شوید.

سخت بر این اعتقادم که امپراطوری بعدی جهان را گوگل بنا خواهد نهاد و من علاقه‌مندم تاریخ شکل گرفتن این امپراطوری را مکتوب کنم.