امروز:16 اردیبهشت 1403

با سرماخوردگی چه کنیم؟

این روزها سرماخوردگی و گلو درد و آبریزش بینی ، گریبان گیر اکثر افراد جامعه شده است . در زیر مهمترین راههای مقابله با این بیماری ها بیان شده است ، که در صورت رعایت کردن آن بیماری شما خیلی زود درمان می شود. لازم به یاد آوری است مطالب زیر بر گرفته از نوزده مقاله ی انگلیسی می باشد.

 

بهترین و مفیدترین تغذیه برای کنترل و مقابله با سرماخوردگی .زنجبیل و ترب‌کوهی خاصیتی دارویی دارند و می‌توان از آنها بر ضد سرماخوردگی و آبریزش بینی استفاده کرد.

 

موادی که طعم تند زنجبیل از آنها است، خاصیت ضد گلو درد دارند. این مواد توان بدن در مقابله با بیماری‌ها را افزایش می‌دهند.مجله‌ آلمانی «داروخانه‌های جدید»، در گزارشی که در شماره اخیر خود (اول فوریه) به چاپ رسانده، از خاصیت زنجبیل و ترب‌کوهی برای مبارزه با سرماخوردگی نوشته است. از این رو به کسانی که سرما خورده‌اند یا آبریزش بینی دارند، توصیه می‌شود که روزانه چای زنجبیل بنوشند.

 

طرز تهیه‌ چای زنجبیل

برای تهیه‌ این نوع چای باید ریشه‌ زنجبیل تازه را پوست کند و سپس آن را به قطعات ریز برش داد. آب را جوش آورد و قطعه‌های زنجبیل را به آن افزود و چند دقیقه گذاشت تا دم بکشد. برای یک فنجان چای یک قاشق چای‌خوری زنجبیل ریز شده اضافه می‌کنند. برخی نیز به جای خرد کردن زنجبیل آنرا رنده می‌کنند.

 

می‌توان چای را با عسل شیرین کرد. به این ترتیب که پس از افزودن قطعه‌های زنجبیل مقداری عسل نیز به آب افزود.

 

نکته‌ای که باید در هنگام خرید زنجبیل دقت کرد، سفت بودن آن است. می‌توان زنجبیل را با دست گرفت و امتحان کرد که آیا به اندازه‌ کافی سفت است یا نه.

 

ترب کوهی

ترب کوهی که در ایران به ترب سمنانی معروف است، از نوع سفید و شکل ‌آن دراز است. این ترب به دلیل اینکه حاوی انواع مؤثر روغن‌ خردل است، ضد‌ باکتری‌ها، قارچ‌‌ها و ویروس‌هایی عمل می‌کند که عفونت‌ راه‌های تنفسی و مجاری ادراری را موجب می‌شوند.

 

طرز مصرف

یک ترب‌کوهی به اندازه‌ تقریبا سه سانتی‌متر را شسته، پوست کنده و رنده می‌کنیم.

 

یک نکته‌ مهم: ترب کوهی بسیار تند است و کندن پوست و خرد کردن آن باعث اشک‌ریزش چشم می‌شود.

 

ترب رنده شده را داخل یک لیوان یا ظرف دردار می‌ریزیم و بقیه‌ لیوان را با عسل پر کرده و در آن را سفت می‌بندیم و می‌گذاریم یک ساعت بماند. این مخلوط را باید دو بار در روز، یک بار صبح و یک بار عصر،‌ به مدت دو روز مصرف کرد.

 

داروهای حاوی ترب‌کوهی نیز برای رفع عفونت مسری مجاری تنفسی و ادراری تجویز می‌شوند.

 

اما پس از اینکه این دو گیاه دارویی را شناختید لازم است چند نکته تیتر بار برای شما در مورد سرماخوردگی بیاوریم

 

.1-مایعات فراوان بنوشید ( هر روز 8 لیوان آب ولرم یا چای بسیارکمرنگ همراه با چند لیمو ترش تازه

. 2- شلغم خام – لیمو ترش و لیموشیرین- پرتقال – سیر – سبزیجات ( مخصوصا : جعفری ) فراوان مصرف کنید

. 3-هنگام خواب حتما آب نمک غرغره کنید . حتما بینی خود رابا آب نمک شستشو دهید

. 4-کمتر به آشپز خانه بروید . چون هوای آشپزخانه هوای پاکیزه ای نیست و مملو از بوهای مختلف است . شما فقط باید هوای تازه استشمام کنید

. 5-از خوردن چیپس و پفک به شدت خود داری نمایید و به جای آن آب پرتقال بنوشید

. 6-از خوردن غذاهای سنگین جدا خوداری شود ( قرمه سبزی-قیمه-کباب کوبیده و …) – غذای سبک بخورید . غذا را آبپز کنید . به هیچ وجه غذا را سرخ نکنید

. 7-از شلوغی دوری کنید- مهمانی نروید – بیشتر استراحت کنید

. 8-هوای تازه تنفس کنید ( حتما روزانه نیم ساعت پیاده روی کنید ) هنگام ورزش کردن از بینی نفس بکشید .هنگام خواب با دهان باز نخوابید . اگر با دهان باز نفس بکشید ، دهان شما خشک می شود و سرفه ی شما بدتر می شود . پس برای رهایی از سرفه های خشک ، می توان با یک ماسک جلوی دهان و بینی را گرفت ، تا هوای گرم وارد دهان و بینی شود

. 9-کسی را نبوسید . حتی مادران از بوسیدن فرزندان امتناع کنند

. 10-از قرار گرفتن در جلوی دود سیگار جدا خوداری شود

– زیاد اسپکتورانت نخورید

. 12-با سر خیس از منزل خارج نشوید ( اگر صبح حمام رفته اید ، تا ظهر از منزل خارج نشوید

.13- هنگام خوردن حتما دستهای خود را با آب گرم بشویید

. 14-چای با عسل مصرف کنید

. 15-پس مانده غذای کسی را به هیچ وجه نخورید و با کسی هم کاسه نشوید . . از لیوان و قاشق کسی استفاده نکنید

. 16-مسواک خود را حتما عوض کنید و از مسواک روکش دار استفاده کنید . یکی از مهمترین راههای انتقال این بیماری ها از طریق مسواک می باشد . چون در کنار هم قرار گرفتن مسواکهای اعضای خانواده و احتمال به هم خوردن آنها این بیمار را منتقل می کند . پس حتما از مسواک روکش دار استفاده کنید . نکته مهم : مسواک ها را در دستشویی قرار ندهید و در دستشویی مسواک نزنید

. 17-انگشت شست را در اطراف بینی قرار دهید و 30 ثانیه ماساژ دهید . افرادی که دچار سرماخوردگی و سینوزیت و سردردو گلودرد هستند به هیچ وجه نباید سوار موتور شوند برای رهایی از انواع بیماری های سرما خوردگی ، تا زمان بهبودی کامل از عطر و ادکلن استفاده نکنید .

اما چند نکته دیگر هم که لازم است بدانید

۱ – پیاده روی تند؛
تحقیقات جدید نشان داده، پیاده روی تند با افزایش ایمنی بدن از سرماخوردگی جلوگیری می کند، اما متوجه باشید که نباید بدوید، زیرا فشار بیش از حد، باعث مریض شدن می شود. اگر علاوه بر گرفتگی صدا علائم دیگری نیز دارید بهتر است در تخت خواب بمانید.

۲ – از تخلیه هم زمان سوراخ های بینی، پرهیز کنید؛
به هنگام گرفتگی بینی، فین کردن هر ۲ سوراخ بینی هم زمان می تواند ترشحات را داخل سینوس ها پرتاب کند و احتمال عفونت را افزایش می دهد. به جای آن از داروهای رفع احتقان استفاده و یا هم سوراخ بینی را به نوبت تخلیه کنید.

۳ – حمام آب گرم بگیرید؛
بررسی نشان داده، که هوای مرطوب و ولرم مانند مصرف زیاد مایعات هنگام سرماخوردگی، بدن را سم زدایی می کند سونای بخار هم می تواند مفید باشد.

۴ – آب میوه داغ مصرف کنید؛
محققان می گویند، خوردن یک لیوان آب سیب و انگور سیاه داغ، علائم سرماخوردگی را مانند سرفه، گلودرد و آب ریزش بینی برطرف می کند.

۵ – مصرف فلفل؛ فلفل دلمه ای قرمز، موادغذایی سرشار از ویتامین Cمدت و شدت علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا را کاهش می دهد. موادغذایی دیگری که تقویت کننده ایمنی بدن می باشند عبارتند از ماست، زردچوبه، سیر، آویشن، چای سبز و کدو.

۶ – خواب: تحقیقات نشان می دهد افرادی که خواب کمتری می کنند ۳ برابر بیشتر دچار سرماخوردگی می شوند.

سخت بر این اعتقادم که امپراطوری بعدی جهان را گوگل بنا خواهد نهاد و من علاقه‌مندم تاریخ شکل گرفتن این امپراطوری را مکتوب کنم.