امروز:1 اردیبهشت 1403

گوگل 10 سالگی پلی استور را با تغییر لوگو جشن می گیرد

پلی استور رسماً 10 ساله شد و گوگل مشتاق است این مناسبت را جشن بگیرد. در بالای یک لوگوی جدید مطابق با زیبایی‌شناسی فعلی غول فناوری از ۲۵ ژوئیه شروع می‌شود که ۱۰ برابر امتیازهای معمول Play را به اعضای برنامه که خرید می‌کنند، پاداش می‌دهد.

Google Play Store را در سال 2012 راه‌اندازی کرد تا همه فروشگاه‌های آنلاین خود در آن دوره را تحت یک چتر واحد متحد کند: Android Market (برنامه‌ها)، موسیقی، کتاب‌های الکترونیکی و ویدیوها. شما می توانید به طور موثر هر چیزی را که Google ارائه می دهد از طریق یک وب سایت یا تعداد کمی از برنامه ها خریداری کنید. برای مدتی، می‌توانید از یک دکه روزنامه‌فروشی دیجیتال و محصولات سخت‌افزاری مانند دستگاه‌های Nexus و Chromebook نیز بخرید. این سرویس با توجه به اهمیتی که برای اندروید دارد، به طور شگفت‌انگیزی محبوب بوده است، به طوری که هر ماه بیش از 2.5 میلیارد نفر در 190 کشور از فروشگاه استفاده می‌کنند.

این سالگرد در حالی است که خدمات در حال تکامل است. این شرکت در سال 2018 دکه Play را به عنوان Google News تغییر داد و در سال 2020 با پایان انتقال به YouTube Music، Play Music را متوقف کرد. امسال، گوگل بخش فیلم و تلویزیون را می کشد تا محتوای خود را در برنامه تلویزیون قرار دهد. Play Store هنوز دست نخورده است، اما به طور قابل توجهی نسبت به یک دهه قبل متمرکزتر است.

پلی استور نیز سهم خود را از جنجال تحمل کرده است. در حالی که سیستم ضد بدافزار Play Protect و فهرست‌های ایمنی داده، فروشگاه را نسبت به روزهای اولیه آن قابل اعتمادتر کرده است، هنوز هم مواردی وجود دارد که برنامه‌های مشکوک از سیستم غربالگری گوگل طفره می‌روند. گوگل نیز به خاطر سیاست های خود مخالفت کرده است. اپیک گیمز، خالق فورتنایت و سایرین، گوگل را به خفه کردن استفاده از سیستم‌های پرداخت شخص ثالث و حتی مسدود کردن معاملات سازنده متهم کرده‌اند. گوگل حتی در ژوئن امسال سیاست‌های خود را تشدید کرد و از بسیاری از برنامه‌ها خواست که از سیستم صورت‌حساب Play Store استفاده کنند.

اتحادیه اروپا تا حدی این رویکرد را با قوانینی که دسترسی به پلتفرم‌های پرداخت شخص ثالث را الزامی می‌کرد، معکوس کرد. سایر رگولاتورها خواهان تغییرات مشابهی شده اند. به همان اندازه که پلی استور برای اندروید و گوگل در کل اهمیت داشته است، این احتمال وجود دارد که در سال های آینده بخشی از نفوذ خود را از دست بدهد.

اشتراک گذاری