امروز:10 فروردین 1403

آیفون ها و مک های آینده اپل از تراشه های TSMC ساخته شده در آریزونا استفاده خواهند کرد

برای تایید برنامه های تراشه های داخلی اپل لازم نیست مدت زیادی منتظر بمانید. تیم کوک، رئیس شرکت فاش کرده است که اپل تراشه های ساخته شده در کارخانه آتی TSMC در فینیکس، آریزونا را خریداری خواهد کرد. در حالی که کوک نحوه استفاده از این تراشه‌ها را نگفته است، انتظار می‌رود که قطعات 4 و 3 نانومتری به نسل بعدی آیفون‌ها، مک‌ها و سایر محصولات کلیدی راه پیدا کنند. اپل در حال حاضر بزرگترین مشتری TSMC است.

انتظار می‌رود کارخانه فونیکس در سال 2024 تولید خود را آغاز کند. به دلیل افزایش تقاضا، کارخانه بعدی در سال 2026 پیش‌بینی می‌شود. در مجموع، آنها حدود 600000 ویفر تراشه ای در سال خواهند ساخت. TSMC 40 میلیارد دلار برای کارخانه ها هزینه می کند، اما تا حدی توسط دولت از طریق قانون تراشه و علم که به منظور ایجاد انگیزه در تولید نیمه هادی ایالات متحده است، یارانه دریافت می کند.

اینتل همچنین در حال ساخت کارخانه هایی در آریزونا و اوهایو است. این شرکت قصد دارد به‌عنوان یک کارخانه ریخته‌گری برای سایر شرکت‌هایی که به دنبال برون‌سپاری تولید تراشه هستند، خدمت کند و برای ساخت قطعات اپل ابراز علاقه کرده است. اینکه آیا این اتفاق می افتد یا نه، ممکن است به توانایی اینتل برای همگام شدن با ریخته گری هایی مانند TSMC بستگی داشته باشد، که اغلب به سمت فرآیندهای تولید تراشه های نسل بعدی هدایت می شود.

خروجی تنها بخش کوچکی از کل قابلیت‌های TSMC را نشان می‌دهد. CNBC اشاره می کند که شرکت تایوان تنها در سال 2020 12 میلیون ویفر ساخته است. با این حال، شورای اقتصاد ملی تخمین می زند که برای برآورده کردن تقاضای ایالات متحده کافی باشد. این می تواند کمبود تراشه را کاهش دهد، شغل ایجاد کند و وابستگی آمریکا به تولید خارجی را کاهش دهد.

در حالی که کارخانه ها تا دو سال آنلاین نمی شوند، اخبار توسعه در زمان مناسب منتشر می شود. اپل نسبت به شکست‌های تولید آیفون 14 پرو به دلیل سیاست‌های چین کووید-19 هشدار داده است. در تئوری، تأسیسات آمریکایی تأثیر این محدودیت‌ها را کاهش می‌داد. اگرچه بسیاری از قطعات حتی پس از گسترش TSMC هنوز می توانند در خارج از کشور ساخته شوند، به زودی احتمال بیشتری وجود دارد که دستگاه های اپل به موقع به درب منزل شما برسند.

اشتراک گذاری