امروز:16 اردیبهشت 1403

اپل فروش تمام محصولات خود را در روسیه متوقف کرد

اپل در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین، فراتر از قطع خدمات، اقدامات بیشتری انجام می دهد. همانطور که جان پاکفسکی از BuzzFeed News اشاره می کند، این شرکت فناوری “کلیه فروش محصولات” را در روسیه پس از قطع صادرات در هفته گذشته متوقف کرده است. از فروشگاه آنلاین روسی این شرکت دیدن کنید و همه محصولات به عنوان در دسترس نیستند. اپل در بیانیه‌ای تصریح کرد که این در واکنش به تهاجم بوده است – سازنده آیفون “در کنار همه مردم ایستاده” که از تهاجم آسیب دیده است، و به کسانی که “خواهان صلح هستند” می‌پیوندد.

این شرکت تاکید کرد که اقدامات متعددی فراتر از توقف فروش انجام داده است. Apple Pay را محدود کرد و برنامه‌های رسانه‌های دولتی RT و Sputnik را از App Store خارج کرد. اپل همچنین تصمیم گوگل را برای غیرفعال کردن داده های ترافیکی کاربران Maps در اوکراین (از جمله حوادث زنده) منعکس کرد تا از افشای اطلاعاتی که می تواند ساکنان اوکراین را در معرض خطر قرار دهد جلوگیری کند. میخائیلو فدوروف، معاون نخست وزیر اوکراین از اپل خواسته بود تا فروش را متوقف کند و کل اپ استور را مسدود کند.

گوگل، متا و سایر شرکت های فناوری از زمان آغاز حمله به اوکراین در 24 فوریه، خدمات خود را در روسیه محدود یا لغو کرده اند. با این حال، اپل به دلیل بیرون کشیدن سخت افزار از بازار قابل توجه است – حداقل در حال حاضر حاضر است از سهام فیزیکی خود صرف نظر کند.

این یک قربانی قابل توجه است، اگر محدود باشد. برآوردها نشان می دهد که درآمد سالانه اپل از روسیه در سال 2020 تقریباً 2.5 میلیارد دلار است. این رقم برای اکثر شرکت ها بزرگ است، حتی اگر تنها 0.9 درصد از کل فروش اپل را در آن سال نشان دهد. همانطور که پیش می‌آید، اپل نمی‌توانست با ماندن در اطراف، چیز زیادی به دست بیاورد. تهاجم و تحریم های بین المللی متعاقب آن ارزش روبل را کاهش داد و خرید محصولات اپل در این کشور را بسیار سخت تر کرد. این توقف قطعاً روی نتیجه اپل تأثیر خواهد گذاشت – آنقدر که برخی انتظار دارند آسیب وارد نمی کند.

اشتراک گذاری