امروز:30 اردیبهشت 1403

ایلان ماسک در مورد استفاده از پایانه های Starlink و خطر امنیتی ان در اوکراین هشدار داد

ایلان ماسک، مدیر اسپیس ایکس، به کاربران استارلینک در اوکراین هشدار داده است که احتمال هدف قرار گرفتن این سرویس بسیار زیاد است، زیرا این تنها سیستم ارتباطی غیر روسی فعال در برخی از نقاط کشور است. ماسک در توییتر به مردم توصیه کرد از Starlink با احتیاط استفاده کنند و آن را فقط در مواقع لزوم روشن کنند و تا حد امکان دور از افراد دیگر قرار دهند. او همچنین به کاربران گفت که برای جلوگیری از تشخیص بصری، استتار نور را روی آنتن قرار دهند.

همانطور که رویترز گزارش می دهد، هشدار ماسک پس از آن صادر می شود که جان اسکات-ریلتون، محقق ارشد پروژه آزمایشگاه شهروندی دانشگاه تورنتو، گفت روسیه می تواند از انتقال uplink Starlink در اوکراین به عنوان چراغ راه برای حملات هوایی استفاده کند. او در یک تاپیک طولانی در توییتر، تجربه گسترده روسیه را در مورد هدف قرار دادن افراد در حالی که از سافت فون و دیگر انواع فناوری های ماهواره ای استفاده می کنند، توضیح داد.

از زمان آغاز تهاجم روسیه، اتصال اینترنت در اوکراین ضعیف شده است. نبردهای شدید و انفجارها در شهرهای بزرگی مانند کیف، عملکرد GigaTrans، ارائه دهنده اصلی اینترنت کشور را که اتصال به شبکه های دیگر را نیز تامین می کند، مختل کرده است. اسپیس ایکس سرویس اینترنت پهن باند Starlink را در اوکراین به دنبال درخواست میخایلو فدوروف، که به عنوان وزیر تحول دیجیتال این کشور خدمت می کند، فعال کرد. این شرکت همچنین به سرعت ترمینال هایی را به کشور ارسال کرد.

چند روز پس از دریافت محموله SpaceX، فدوروف عکسی از یک ظرف Starlink نصب شده و در حال استفاده روی پشت بام را در توییتر منتشر کرد. او همچنین در مورد چگونگی روشن نگه داشتن آنتن در میانه حملات مداوم روسیه ایده هایی را خواست. ماسک پاسخ داد که اسپیس ایکس در حال به روز رسانی نرم افزار ترمینال است تا پیک مصرف برق آن را کاهش دهد و بتواند از سوکت فندک خودرو تغذیه شود. او همچنین گفت که این شرکت رومینگ تلفن همراه را فعال کرده است تا آنتن Starlink بتواند سیگنال خود را حتی در یک وسیله نقلیه در حال حرکت حفظ کند.

یکی از مشاوران ارتباطات ماهواره‌ای به رویترز گفت که پایانه‌های Starlink برای استفاده در حین حرکت طراحی نشده‌اند، بنابراین کاملاً مشخص نیست که منظور ماسک چیست. یک کاربر در کالیفرنیا یک آنتن Starlink را برای اتصال به اینترنت به کاپوت ماشین خود چسباند.

اسپیس ایکس همچنین مدت‌ها در حال برنامه‌ریزی برای اتصال وسایل نقلیه متحرک به شبکه استارلینک بوده است و سال گذشته یک نسخه مقاوم انتن این سرویس را که برای کشتی‌ها، هواپیماها و وسایل نقلیه زمینی بزرگ‌تر مانند RVs طراحی شده بود، به پیش نمایش گذاشت.

اشتراک گذاری