امروز:10 فروردین 1403

استفاده از امواج UHF برای انتقال داده، بسیار قویتر از WiFi

در کشور های پیشرفته و حتی رو به توسعه، میزان انتقال داده از میزان دریافت داده های تلویزیونی ایستگاههای UHF (شبکه های تلویزیونی آنالوگ) بیشتر است. اما با این وجود بهترین طول موج رادیویی برای انتقال داده همان امواج UHF هستند. اما با توجه به اینکه امواج UHF پر اولویت ترین امواج برای شبکه های تلویزیونی و میتوان گفت در انحصار این شبکه ها هستند، استفاده از آنان برای انتقال داده با مشکلاتی همراه است.

از طرفی تقاضا برای سرویس های انتقال داده تا 5 سال آینده ده برابر می شود و UHF نیز برای انتقال بی سیم داده ها بسیار مناسب است. با آریامونز همراه باشید تا در ادامه روشی را به شما معرفی کنیم که در آینده نزدیک برای انتقال بیسیم استفاده می شود.

امواج UHF فرکانسی بین 400 تا 700 مگاهرتز از طیف امواج بی سیم را تشکیل می دهند. سیگنال های UHF می توانند کیلومترها پیش روی کنند و نسبت به امواج بی سیم با فرکانس بالاتر (که معمولا در روترهای بی سیم استفاده می شوند) راحت تر از دیوارها و درخت ها عبور می کنند. با این اوصاف و با وجود افزایش تقاضا برای داده های بی سیم، پخش تلویزیونی به طیف امواج UHF دسترسی انحصاری دارد. این در حالی است که تعداد افرادی که در سراسر آمریکا سیگنال های هوایی برنامه های تلویزیونی را دریافت می کنند در سال های اخیر بسیار کاهش یافته و تک رقمی شده است.

آژانس ارتباطات فدرال آمریکا به انتقال داده از طریق بخشی از کانال UHF که مورد استفاده ی تلویزیون نیست مجوز می دهد. اما نکته ی مهم این است که نقاط شهری که احتیاج آن ها به انتقال داده ها از طریق وای-فای بیشتر است معمولا فرکانس UHF بدون استفاده ندارند. یک دانشجوی ارشد دانشگاه رایس راه کاری نوین طراحی کرده است که بتوان داده های بی سیم را از طریق کانال های UHF، در هنگام پخش سیگنال های تلویزیونی و با استفاده از کانال مشابه سیگنال های تلویزیونی انتقال داد. این روش “WATCH” نام دارد و سال گذشته مجوز آزمایش در محدوده ی دانشگاهی رایس را از FCC کسب کرده است. ایده ی اولیه ی طراحی این سیستم اینگونه است که تمام تلویزیون های فعال نزدیک به محل که در حال استفاده از سیگنال های ویدیویی UHF محلی می باشند ردیابی شوند و از یک تکنولوژی خنثی سازی سیگنال برای ارسال داده ها از کانال مشابه و بدون ایجاد تداخل بین ارسال داده ها و ویدیوها استفاده شود.

تکنولوژی WATCH (توسط طیف UHF) می تواند حداقل 6 برابر بیشتر داده ها را منتقل کند. اضافه کردن سیستم جدید تاخیر بسیار کمی در انتقال سیگنال های تلویزیون به فاز UHF ایجاد می کند که توسط کاربری که در حال عوض کردن کانال است قابل تشخیص نیست.

پیش بینی می شود در آینده پس از رفع موانعی برای اجرای این طرح، در ایران هم از این روش استفاده بشود،  کما اینکه در حال حاضر مودمهای بیسیم استفاده کننده از طیف امواج UHF توسط تولید کنندگان داخلی ساخته شده.  اما استفاده نا کارامد از این امواج نتنها باعث اختلال در شبکه های UHF دیگه می شود بلکه باعث مشکلات گسترده تر در شبکه های ارتباطی کشور نیز خواهد شد.