امروز:13 اردیبهشت 1403

۱۵ توصیه امنیتی برای نوروز

خلاص شدن از ترافیک اعصاب خوردکن شب عید و دورشدن از شلوغی هایی که خیلی از ما دیگر تحمل آن ها را نداریم. اما همین روی آوردن کاربران به فضای مجازی، تبهکاران سایبری را نیز فعال تر می کند و آن ها به کمین کاربران ناآگاه یا بی دقت می نشینند تا قربانی های خود را به دام بیندازند.
ایام پایای سال و تعصیلات نوروز زمان مناسبی برای استفاده از خدمات بانکداری الکترونیکی، خرید اینترنتی و گشت و گذار در فضای سایبری است.

ما برای خلاص شدن از ترافیک اعصاب خوردکن شب عید و دورشدن از شلوغی هایی که خیلی از ما دیگر تحمل آن ها را نداریم. اما همین روی آوردن کاربران به فضای مجازی، تبهکاران سایبری را نیز فعال تر می کند و آن ها به کمین کمین کاربران ناآگاه یا بی دقت می نشینند تا قربانی های خود را به دام بیندازند.

در ادامه پانزده توصیه امنیتی را می بینید که به شما کمک می کند تا تجربه آنلاین بی خطر و بی دردسری را داشته باشید.

 

۱- این رمزعبورهای دوست داشتنی

رمزهای عبور ساده و قابل حدس زدن به یکی از معضلات بزرگ در سراسر جهان تبدیل شده است. رمزعبور محبوب ۱۲۳۴ که همه برای کارت های بانکی، اکانت های ایمیلی و خلاصه هرجایی که رمزعبور را طلب میی کند، استفاده می کنند، اولین چیزی

است که هکرها آن را امتحان می کنند. پس برای کارت بانکی، حساب کاربری ایمیل و … از رمزهای مفصل تر و پیچیده تر استفاده کنید.
مراقب فیشینگ باشید. ساخت سایت های جعلی به عنوان درگاه های پرداخت اینترنتی بانک ها یکی از متداول ترین شیوه های کلاه برداری سایبری است که به فیشینگ معروف است.

مثلا رمزهایی به طول هشت کاراکتر و بیشتر احتمال کشف شدن را به شدت کاهش می دهند. ضمن آنکه استفاده از اعداد و حروف در رمزعبور در ترکیب با علامت ها می تواند آن را غیرقابل نفوذ کند. یک راه مناسب دیگر هم برای ساختن رمزعبور استفاده از حروف اول یک عبارت یا شعر است که رمزعبوری پیچیده و البته بی معنی می سازد. مثلا با حروف اول کلمات شعر “زکوی یار می آید نسیم باد نوروزی” می توان رمزی ساخت که هم طولانی است و هم به یادتان می ماند.

 

۲- رمزعبور تکراری

 استفاده از یک رمزعبور برای همه حساب های کاربری مثل آن است که کلید منزل و ماشین و گاوصندوق خودتان را مثل هم بسازیدو درنتیجه وقتی یکی را گم کنید، همه چیز درمعرض خطر قرار می گیرد. توصیه می شود برای هرکدام از اکانت ها و کاربردهایتان در فضای سایبری، رمز عبور مخصوص به خود را داشته باشید.

 

۳- از تکنولوژی کمک بگیرید

امروزه بانک های زیادی هستند که برای ایمن نگاه داشتن حساب کاربری شما در اینترنت بانک، از دستگاه های رمزیاب یا رمزساز استفاده می کنند. این دستگاه ها که در شکل های مختلفی از حافظه فلش تا کارت ویزیت ساخته شده اند، درهربار ورود شما به حساب کاربری در اینترنت بانک، یک رمز یک بار مصرف برای شما می سازند. درنتیجه نه رمزعبورتان لو می رود و نه نیازی به حفظ کردن آن دارید. پس از بانک تان درخواست دستگاه رمزیاب کنید.

 

۴- مراقب فیشینگ باشید

ساخت سایت های جعلی به عنوان درگاه های پرداخت اینترنتی بانک ها یکی از متداول ترین شیوه های کلاه برداری سایبری است که به فیشینگ معروف است. دراین روش مجرمان سایبری با کپی کردن ظاهر درگاه پرداخت اینترنتی بانک ها، کاربران
راه های ساده معمولا خطرناک هستند. هیچگاه رمزکارت، شماره حساب و مواردی از این دست را کنار کارت خود نگهداری نکنید.
را فریب می دهند تا از این طریق شماره کارت، رمزعبور، رمز اینترنتی و همه اطلاعاتی که برای پرداخت لازم است را به دست آورند.

راه بسیار ساده و عملی برای شناسایی این درگاه های تقلبی و جعلی وجود دارد. همه بانک های کشور در درگاه های پرداخت خود از پروتکل رمزنگاری شده اینترنتی استفاده می کنند که علامت مشخصه آن هم دیدن https در ابتدای آدرس اینترنتی صفحه پرداخت است. درنتیجه اگر به صفحه ای رفتید که ادعا می کرد متعلق به بانک است ولی با https شروع نشده بود، به آن اعتماد نکنید. شاید بدنباشد بدانید که در سال گذشته یک گروه هکری با جعل صفحات بسیاری از بانک های کشور، توانسته بود کاربران بسیاری را فریب دهد.

 

۵- راه های ساده معمولا خطرناک هستند

هیچگاه رمزکارت، شماره حساب و مواردی از این دست را کنار کارت خود نگهداری نکنید. نگهداری مجزای این موارد هرچند مقداری کاربران را زحمت می اندازد؛ اما فکر کنید که اگر کلید درب منزلتان را کنار آن رها کنید، آیا خانه شما امنیت خواهد داشت؟ این قاعده را در مورد سایر رمزهای عبور هم باید رعایت کنید. نوشتن رمز عبور اکانت ایمیل و چسباندن آن روی مانیتور یا زیرشیشه میز، دست کمی از تقدیم کردن آن به هکرها ندارد!

 

۶- کارها را نیمه تمام رها نکنید

همانطوریکه وقتی در حال استفاده از خودپرداز بانک ها هستید، باید مراقب باشید که کارت تان جا نماند یا قبض رسید را بردارید، در هنگام استفاده از خدمات بانکداری هم مراقب باشید که به طور کامل از صفحه بانک و حسابتان خارج شوید و عملیات را نیمه کاره رها نکنید.
صفحه کلید را فراموش کنید. برای واردکردن رمزعبور هیچ چیز آسان تر و البته خطرناک تر از صفحه کلید نیست.

این بدین معنی است که حتما باید روی دکمه خروج کلیک کنید و فرآیند خارج شدن را ببینید. همین مسئله درمورد اکانت های ایمیلی یا سایر حساب های کاربری در سایت ها هم صادق است. اغلب، بستن صفحه مرورگر باعث خروج از حساب کاربری نمی شود . نفر بعدی با بازگردن مجدد مرورگر، خودش را در حساب کاربری شما خواهد دید.

 

۷- مراقب شبکه های عمومی باشید

دسترسی به اینترنت در شبکه های وایرلس یا بی سیم عمومی (مثلا در یک رستوران یا مرکز خرید یا کافی نت) چندان هم بی خطر نیست. اکیدا توصیه می شود که در این فضاها از رفتن با حساب های بانکی خود اجتناب کنید و اطلاعات حساس تان را وارد نکنید.

 

۸- صفحه کلید را فراموش کنید

برای واردکردن رمزعبور هیچ چیز آسان تر و البته خطرناک تر از صفحه کلید نیست. همه صفحات پرداخت بانکی دارای صفحه کلید مجازی برای ورود اطلاعات حساس و از جمله رمزعبور هستند. هرچند که صفحه کلید مجازی هم قابل جعل یا هک کردن هست، ولی توصیه می شود که به جای صفحه کلید عادی، از همان صفحه کلید مجازی استفاده کنید.

 

۹- هرزنامه های میلیاردی

امروزه حجم عظیمیی از ایمیل های تبادلی روی شبکه اینترنت را هرزنامه ها یا اسپم ها تشکیل می دهند. این هرزنامه ها شامل هرچیزی می شوند و از جمله ایمیل های خرابکارانه یا فریبکارانه. مطمئن باشید که هیچکس برنده شدن شما در قرعه کشی بانک، یا قرعه کشی فلان سایت یا پیداکردن یک پول هنگفت را از طریق ایمیل به شما اطلاع نمی دهد! در نتیجه نه تنها نباید به چنین ایمیل هایی اعتنا کنید، که اصلا نباید آن ها را بازکنید.
امنیت در دستگاه های همراه جدی است. بسیاری از کاربران با استفاده از تلفن همراه یا تبلت کارهای اینترنتی و بانکی خود را انجام می دهند.

چون در بسیاری از موارد بازکردن ایمیل همان و آلوده شدن همان. همچنین هیچ بانکی از طریق ایمیل از شما درخواست رمزعبور و شماره کارت و … را هم نخواهد کرد. پس به چنین درخواست هایی هم اعتنا نکنید.

 

۱۰- مراقب مهندسی اجتماعی باشید

مهندسی اجتماعی یکی از روش های متداول و پرکاربرد برای فریفتن کاربران و به دست آوردن اطلاعات آن ها است. پیامکی که به شما می رسد و عنوان می کند که شما برنده جایزه شده اید و برای دریافت آن باید اطلاعات کارت بانکی تان را بدهید، از همین گروه است.

فریفتن و آوردن افراد پای دستگاه های خودپرداز به بهانه پرداخت جایزه نیز ترفند دیگری است که این روزها زیاد قربانی می گیرد. پس مطمئن باشید که بانک ها نه تنها برندگان جوایز را به این روش ها خبر نمی کنند، بلکه برای گرفتن هیچ جایزه ای هم نیاز به اطلاعات کارت بانکی یا سایر مشخصات شما ندارند.

 

۱۱- سایت های خلق الساعه با جوایز افسانه ای

سایت های خرید اینترنتی زیادی هستند که به بهانه تعطیلات و قرعه کشی و جوایز افسانه ای، یک شبه خلق می شوند و با هیاهو از شما می خواهند که با خریدهای اندک و ارزان، در قرعه کشی آن ها حضور پیدا کنید. مراقب باشید که حتما از سایت هایی خرید کنید که نماد اعتماد داشته باشند و فریب وعده های عجیب و غریب و غیرواقعی را نخورید.

 

۱۲- امنیت در دستگاه های همراه جدی است

بسیاری از کاربران با استفاده از تلفن همراه یا تبلت کارهای اینترنتی و بانکی خود را انجام می دهند. اما امنیت این دستگاه ها موضوع مهمی است که اغلب مورد توجه قرار نمی گیرد. توجه به همه توصیه هایی که هنگام کار با اینترنت باید به آن توجه کنیم به همراه نصب آنتی ویروس، حداقل کارهایی است که می توانیم انجام دهیم.

آنتی ویروس اصل بخرید. آنتی ویروس های تقلبی با کرک شده یا غیراصل، غیراز آنکه شما را به امنیت واهی دلخوش می کنند، خودشان اغلب ابزاری برای سرقت اطلاعات شما هستند.

 

۱۳- در شبکه های اجتماعی با احتیاط  حضور داشته باشید

هیچ دلیلی برای افشای رمزعبور، شماره کارت بانکی یا اطلاعات محرمانه تان در شبکه های اجتماعی ندارید! رمزعبور را نه تنها در شبکه های اجتماعی، بلکه از طریق ایمیل هم نباید ارسال کنید. هیچکدام از این محیط ها ایمن نیستند و اساسا برای  انتقال اطلاعات محرمانه طراحی نشده اند.

در شبکه های اجتماعی نیز مطمئن باشید که هر اطلاعاتی که بین شما و دوستانتان تبادل می شود، درمعرض دید انبوهی از کاربران دیگر نیز قرار دارد. کافی است یکی از این کاربران از سرکنجکاوی هم  که شده، سری به حساب های شما بزند!

 

۱۴- آنتی ویروس اصل بخرید

آنتی ویروس های تقلبی با کرک شده یا غیراصل، غیراز آنکه شما را به امنیت واهی دلخوش می کنند، خودشان اغلب ابزاری برای سرقت اطلاعات شما هستند. درنتیجه با خرید ضد ویروس های اصلی از فروشندگان معتبر (به همراه گارانتی) امنیت سیستم هایتان را تضمین کنید و مطمئن باشید که هیچ ارزانی بی دلیل نیست.

 

۱۵- از وسائل تان مراقبت کنید

روزانه تعداد زیادی لپ تاپ، تبلت و موبایل یا گم می شوند و یا در تاکسی و فرودگاه جا می مانند. این دستگاه ها اغلب حاوی اطلاعات مهم و حیاتی هستند. در نتیجه برای دسترسی به اطلاعات روی دستگاه هایتان رمزعبور بگذارید. همچنین برای موبایل یا تبلت نیز از برنامه هایی استفاده کنید که اجازه می دهند از راه دور اطلاعاتتان را قفل کنید یا آن ها را پاک کنید.

و در آخر اینکه به همه افراد خانواده و خصوصا کودکان و نوجوانان آداب حضور در فضای مجازی را بیاموزید و با آن ها در مورد خطرات حضور در فضای سایبری صحبت کنید.

اشتراک گذاری