امروز:10 اردیبهشت 1403

FTC به دنبال بررسی سرمایه گذاری 13 میلیارد دلاری مایکروسافت OpenAI است

درام اخیر OpenAI نه تنها توجه قانونگذاران بریتانیا را به خود جلب کرده است. بلومبرگ روز جمعه گزارش داد که کمیسیون تجارت فدرال (FTC) در حال بررسی سرمایه گذاری مایکروسافت در شرکت تحت رهبری سام آلتمن و اینکه آیا قوانین ضد انحصار ایالات متحده را نقض می کند یا خیر. لینا خان، رئیس FTC، در اوایل سال جاری در مقاله‌ای در نیویورک تایمز نوشت که «تقویت رو به گسترش هوش مصنوعی خطر تسلط بیشتر بر بازار شرکت‌های بزرگ فناوری فعلی را به همراه دارد.»

گزارش بلومبرگ تاکید می کند که تحقیقات FTC مقدماتی است و آژانس تحقیقات رسمی را آغاز نکرده است. اما طبق گزارش ها، خان و شرکت در حال تجزیه و تحلیل وضعیت و ارزیابی گزینه های آن هستند. یکی از عوامل پیچیده مقررات این است که OpenAI یک غیرانتفاعی است و تراکنش‌های مربوط به نهادهای غیرشرکتی طبق قانون الزامی برای گزارش ندارند.

علاوه بر این، سرمایه گذاری 13 میلیارد دلاری مایکروسافت به لحاظ فنی به آن از نظر قانون کنترل OpenAI را نمی دهد، عامل دیگری در تعیین اینکه یک آژانس دولتی می تواند چه اقدامی انجام دهد. با این حال، اخراج اخیر و استخدام مجدد آلتمن – و نقش اساسی که مایکروسافت در بازگرداندن مهره های شطرنج به موقعیت های دلخواه خود ایفا کرد – نشان می دهد که عدم کنترل بر سازمان غیرانتفاعی بیشتر جنبه فنی دارد تا جوهر اصلی این رابطه.

سازمان رقابت و بازار بریتانیا (CMA) اوایل امروز نوشت که در حال بررسی رابطه بین دو بازیگر برتر هوش مصنوعی است. گفت که در حال سنجش «تحولات اخیر» است و به درام آلتمن و مایکروسافت اشاره دارد. CMA در ادامه نوشت: “CMA بررسی خواهد کرد که آیا مشارکت منجر به کسب کنترل شده است یا خیر – یعنی در مواردی که منجر به داشتن نفوذ مادی، کنترل واقعی یا بیش از 50٪ از حق رای یک طرف بر یک نهاد دیگر شود.” انتشار خبر آن

خان، همچنین خرید 69 میلیارد دلاری Activision Blizzard مایکروسافت را به چالش می کشد، قبلاً زنگ خطر را در مورد نیاز به مقررات هوش مصنوعی به صدا در آورده است.

با تکامل این فناوری‌ها، ما متعهد هستیم که سهم خود را برای حفظ سنت دیرینه آمریکا در حفظ بازارهای باز، منصفانه و رقابتی انجام دهیم که هم پشتوانه نوآوری‌های نوآورانه و هم موفقیت اقتصادی کشور ما بوده است – بدون تحمل مدل‌های تجاری یا شیوه‌هایی که شامل استثمار انبوه می‌شود. کاربران آنها،» جوانترین رئیس FTC در ماه می نوشت. «اگرچه این ابزارها جدید هستند، اما از قوانین موجود مستثنی نیستند و F.T.C. قوانینی را که ما موظف به اجرای آن هستیم، حتی در این بازار جدید به شدت اجرا خواهیم کرد.»

اشتراک گذاری