امروز:9 اردیبهشت 1403

مطالعه نشان می دهد که هوش مصنوعی می تواند استنادهای ویکی پدیا را تأیید کند و قابلیت اطمینان را بهبود بخشد

شما نمی توانید به همه چیز در صفحه ویکی پدیا اعتماد کنید، به همین دلیل مهم است که به منابع اصلی ذکر شده در پاورقی ها مراجعه کنید. اما گاهی اوقات، حتی منابع اولیه می تواند شما را به بیراهه بکشاند. محققان با آموزش الگوریتم‌هایی برای شناسایی نقل‌قول‌های مشکوک در وب‌سایت، یک هوش مصنوعی ایجاد کرده‌اند که بر بهبود قابلیت اطمینان منابع ویکی‌پدیا متمرکز است.

این برنامه که SIDE نام دارد، دو کار انجام می دهد: بررسی کنید که آیا منبع اصلی دقیق است یا خیر و منابع جدید را پیشنهاد می کند. با این حال، هوش مصنوعی با این فرض عمل می کند که ادعای ویکی پدیا درست است. این بدان معنی است که در حالی که می تواند اعتبار یک منبع را بررسی کند، در واقع نمی تواند ادعاهای مطرح شده در یک ورودی را تأیید کند.

در یک مطالعه، مردم در 70 درصد مواقع استنادهای پیشنهادی هوش مصنوعی را به اصل ترجیح دادند. محققان دریافتند که در نزدیک به 50 درصد موارد، SIDE منبعی را ارائه کرده است که قبلاً توسط ویکی‌پدیا به عنوان مرجع برتر استفاده می‌شده است. و 21 درصد مواقع، SIDE زمانی که توصیه‌ای را ارائه می‌کرد که قبلاً توسط حاشیه‌نویسان انسانی در مطالعه مناسب تشخیص داده شده بود، یک قدم جلوتر بود.

در حالی که به نظر می‌رسد هوش مصنوعی نشان می‌دهد که می‌تواند به طور موثر به ویرایشگر کمک کند تا ادعاهای ویکی‌پدیا را تأیید کند، محققان اذعان می‌کنند که برنامه‌های جایگزین می‌توانند هم از نظر کیفیت و هم سرعت از طراحی فعلی خود بهتر عمل کنند. SIDE در توانایی های خود محدود است – یعنی این برنامه فقط مراجع مربوط به صفحات وب را در نظر می گیرد. در واقعیت، ویکی‌پدیا به کتاب‌ها، مقالات علمی و اطلاعات ارائه‌شده از طریق رسانه‌های دیگر، فراتر از متن مانند تصاویر و ویدئو، استناد می‌کند. اما فراتر از محدودیت‌های فنی آن، کل فرض ویکی‌پدیا این است که هر نویسنده‌ای در هر جایی می‌تواند مرجعی را به یک موضوع اختصاص دهد. محققان پیشنهاد می کنند که استفاده از خود ویکی پدیا را می توان به مطالعه محدود کرد. آنها اشاره می کنند که افرادی که نقل قول ها را به وب سایت اضافه می کنند، بسته به ماهیت موضوعات مورد نظر، ممکن است تعصب داشته باشند.

در همین حال، همه ما می دانیم که هر برنامه ای، به ویژه هوش مصنوعی که به آموزش وابسته است، می تواند در معرض سوگیری های برنامه نویس خود قرار گیرد. داده های مورد استفاده برای آموزش و ارزیابی مدل های SIDE می تواند در این زمینه محدود باشد. اما با این حال، مزایای استفاده از هوش مصنوعی برای ساده‌سازی واقعیت‌سنجی، یا حداقل استفاده از آن به‌عنوان یک ابزار حمایتی، می‌تواند در جاهای دیگر برنامه‌های کاربردی طنین‌اندازی داشته باشد. ویکی‌پدیا و شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی به طور یکسان باید با بازیگران بد و ربات‌هایی که میدان‌های شهر دیجیتال را با اطلاعات نادرست پر می‌کنند، مبارزه کنند. این امر به ویژه در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری، در پی انتشار اطلاعات نادرست در مورد جنگ اسرائیل و حماس و انتخابات ریاست جمهوری آتی در ایالات متحده، صادق و مهم است. نیاز به کاهش اطلاعات نادرست آنلاین را می توان با ابزارهای هوش مصنوعی، مانند SIDE، که دقیقاً برای این هدف طراحی شده است، تسریع کرد. اما هنوز پیشرفت هایی وجود دارد که باید قبل از انجام آن انجام شود.

اشتراک گذاری