امروز:9 اردیبهشت 1403

مجلس فرانسه لایحه ای را تصویب کرد که به پلیس اجازه می دهد دوربین تلفن و میکروفون را از راه دور برای نظارت فعال کند.

مجری قانون فرانسه ممکن است به زودی از اختیارات گسترده ای برای ردیابی مجرمان ادعایی برخوردار شود. قانونگذاران در مجلس ملی فرانسه لایحه‌ای را تصویب کردند که به پلیس اجازه می‌دهد با فعال کردن دوربین‌ها، میکروفون‌ها و سیستم‌های مکان‌یابی GPS از راه دور، مظنونان را در تلفن‌ها و سایر دستگاه‌ها زیر نظر بگیرد. به گزارش لوموند، یک قاضی باید استفاده از اختیارات را تایید کند، و لایحه اصلاح شده اخیر استفاده علیه روزنامه نگاران، وکلا و سایر “حرفه های حساس” را ممنوع می کند. این اقدام همچنین به منظور محدود کردن استفاده به موارد جدی و فقط برای حداکثر شش ماه است. موقعیت جغرافیایی محدود به جرائمی خواهد بود که حداقل پنج سال حبس دارند.

نسخه قبلی این لایحه در سنا تصویب شد، اما این اصلاحیه قبل از تبدیل شدن به قانون به تصویب آن نهاد قانونگذاری نیاز دارد.

حامیان آزادی مدنی نگران هستند. گروه حقوق دیجیتال La Quadrature du Net قبلاً به احتمال سوء استفاده اشاره کرده بود. از آنجایی که این لایحه در مورد اینکه چه چیزی یک جرم جدی است مشخص نیست، این نگرانی وجود دارد که دولت فرانسه ممکن است از آن برای هدف قرار دادن فعالان محیط زیست و دیگرانی که تهدید جدی نیستند استفاده کند. این سازمان همچنین خاطرنشان می‌کند که سیاست‌های امنیتی نگران‌کننده عادت دارند به جرایم کم‌رنگ‌تر گسترش پیدا کنند. La Quadrature می گوید که ثبت ژنتیک در ابتدا فقط برای مجرمان جنسی مورد استفاده قرار می گرفت، اما اکنون برای اکثر جرایم استفاده می شود.

این گروه همچنین خاطرنشان می کند که دسترسی از راه دور ممکن است به آسیب پذیری های امنیتی بستگی داشته باشد. La Quadrature می‌گوید پلیس به جای اینکه به تولیدکنندگان بگوید چگونه این حفره‌ها را اصلاح کنند، از حفره‌های امنیتی سوء استفاده می‌کند.

وزیر دادگستری اریک دوپوند مورتی می‌گوید که این اختیارات تنها برای «ده‌ها» پرونده در سال استفاده می‌شود، و این «بسیار دور» از وضعیت نظارتی اورول در سال 1984 است.

این قانون در حالی است که نگرانی ها در مورد نظارت دستگاه های دولتی در حال افزایش است. واکنش‌های شدیدی علیه NSO Group صورت گرفته است که ظاهراً از جاسوس‌افزار Pegasus آن برای جاسوسی از مخالفان، فعالان و حتی سیاستمداران سوء استفاده شده است. در حالی که لایحه فرانسه تمرکز بیشتری دارد، اما برای کسانی که نگران نفوذ بیش از حد دولت هستند، اطمینان بخش نیست.

اشتراک گذاری