امروز:16 اردیبهشت 1403

اولین تاکسی هوایی تولیدی Joby Aviation برای آزمایش پرواز ترخیص شد

این شرکت در بیانیه‌ای نوشت: Joby Aviation توسط FAA (سازمان هوانوردی فدرال) مجوز شروع آزمایش‌های پروازی بر روی اولین نمونه اولیه تاکسی هوایی خود را آغاز کرده است. این یک گام بزرگ در هدف این شرکت برای شروع حمل و نقل هواپیمای eVTOL (برخاست و فرود برقی عمودی) برای مشتریان در سال 2024 و راه اندازی سرویس تاکسی هوایی تا سال 2025 است.

جوبی نوشت: «این هواپیما اکنون قبل از تحویل به پایگاه نیروی هوایی ادواردز، کالیفرنیا، تحت آزمایش اولیه پرواز قرار خواهد گرفت، جایی که برای نشان دادن طیف وسیعی از موارد استفاده لجستیکی بالقوه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

این هواپیما می تواند مانند یک هلیکوپتر بلند شود و فرود آید، سپس شش روتور خود را به صورت افقی کج کند و مانند یک هواپیما با سرعت 200 مایل در ساعت پرواز کند. این برای حمل یک خلبان و چهار مسافر در مسافتی تا 100 مایل با شارژ طراحی شده است – برد کافی برای اکثر انواع عملیات تاکسی هوایی. در عین حال، جوبی ادعا می کند که در حالت کروز تقریباً بی صدا است و در هنگام برخاستن و فرود 100 برابر ساکت تر از هواپیماهای معمولی است.

اولین نمونه تولیدی Joby اخیراً از خط مونتاژ این شرکت در مارینا، کالیفرنیا خارج شد. این کارخانه با مشارکت تویوتا، بزرگترین سرمایه گذار جوبی با سهام 394 میلیون دلاری ساخته شد. با تحکیم این رابطه، جوبی اعلام کرد که تتسو (تد) اوگاوا، مدیرعامل تویوتا آمریکای شمالی را به عضویت هیئت مدیره منصوب می کند.

با در دست داشتن گواهی صلاحیت پروازی ویژه FAA، جوبی می‌تواند آزمایش‌های پروازی هواپیماهای تولید کامل را انجام دهد، پس از آزمایش‌هایی با نمونه‌های اولیه کامل که در سال 2017 آغاز شد. در ماه مه سال گذشته، این شرکت مجوز حیاتی دیگری به نام شرکت هواپیمایی FAA Part 135 دریافت کرد. گواهی عملیات تجاری این شرکت اخیراً با خطوط هوایی دلتا همکاری کرده است تا سفر به فرودگاه ها را ارائه دهد و وب سایت آن سناریویی از پرواز از مرکز شهر نیویورک به فرودگاه JFK را تنها در هفت دقیقه در مقایسه با 49 دقیقه با ماشین نشان می دهد.

اکنون، جوبی باید بزرگترین مانع را با گواهینامه کامل نوع FAA و تولید برطرف کند تا بتواند مسافران پولی را در پروازهای تجاری ببرد. مایک هیرشبرگ، مهندس هوافضا و مدیر انجمن پرواز عمودی، به نیوساینتیست گفت که احتمالاً حدود 18 ماه دیگر فاصله دارد. اولین مشتری آن نیروی هوایی ایالات متحده خواهد بود، به عنوان بخشی از یک قرارداد 131 میلیون دلاری تحت برنامه چابکی پرایم ارتش، با تحویل برای سال 2024.

همه این‌ها شرکت را به طرز وسوسه‌انگیزی به ارائه یک سرویس تاکسی هوایی واقعی نزدیک می‌کند، چیزی که تا به امروز از بسیاری از تولیدکنندگان دیگر طفره رفته است. سال گذشته، هواپیمای کیتی هاوک تحت حمایت لری پیج تعطیل شد و شرکت های دیگری مانند Ehang، Archer، Volocopter و حتی ایرباس به اندازه Joby فاصله ندارند. جوبن بیورت، مدیر عامل Joby به TechCrunch گفت: “این اولین هواپیما که از خط تولید خلبان ما خارج می شود، واقعاً یک معامله بزرگ برای شرکت است.”

اشتراک گذاری