امروز:7 اردیبهشت 1403

مطالعه نشان می‌دهد که اپلیکیشن های انالیزور خواب می‌تواند به بازیابی یک ساعت استراحت اضافی کمک کند

سازندگان اپلیکیشنی به نام Sleep Reset ادعا می‌کنند که می‌تواند به شما کمک کند بدون استفاده از دارو بخوابید (و بهتر) و آنها مطالعه‌ای برای اثبات آن دارند. گروهی از محققان برنامه تحقیقاتی خواب و سلامت دانشگاه آریزونا، که برخی از آنها به عنوان مشاور پزشکی این شرکت نیز خدمت می کنند، به تازگی مقاله ای را در مجله معتبر Frontiers in Sleep منتشر کرده اند. این مقاله نتایج یک برنامه 12 هفته‌ای را که از Sleep Reset استفاده می‌کرد، توضیح می‌دهد، که ظاهراً میانگین زمان خواب شرکت‌کنندگان را 44 دقیقه افزایش می‌داد.

کسانی که کمتر از شش ساعت در شب می خوابیدند، زمان خواب خود را 85 دقیقه افزایش دادند. برخی از آن‌ها احتمالاً زمان خود را بهبود می‌بخشند زیرا می‌توانستند خیلی زودتر به خواب بروند: این روزنامه می‌گوید شرکت‌کنندگانی که معمولاً قبل از چرت زدن به مدت 30 دقیقه بیدار می‌خوابند، توانستند این زمان را تا 53 درصد کاهش دهند. و کسانی که معمولاً یک ساعت را صرف تلاش برای به خواب رفتن می کنند، توانستند زمان بیداری خود را تا 41 درصد کاهش دهند. در همین حال، آنهایی که بیش از سه بار در طول شب از خواب بیدار می شدند، متوجه شدند که دو بیداری شبانه کمتر را تجربه می کنند. محققان همچنین گفتند که تقریباً نیمی از شرکت کنندگان پس از اتمام برنامه استفاده از وسایل خواب را متوقف کردند.

این مطالعه شامل 564 شرکت کننده (65 درصد از آنها زن) 30 تا 60 ساله بود که یک برنامه درسی استاندارد را به مدت سه ماه دنبال کردند. آنها از Sleep Reset به روشی استفاده کردند که قرار بود از آن استفاده شود، زیرا مربیان خواب آن توصیه‌ها و بازخوردهای شخصی‌شده را از طریق پیام‌های متنی درون برنامه به آنها می‌دادند. آنها همچنین از دفترچه خاطرات خواب، تمرین‌های تمرکز حواس و ردیاب‌ها برای نظارت بر پیشرفت برنامه استفاده کردند. برای استفاده از Sleep Reset، کاربر باید به یک سری سوالات در مورد اینکه چه نوع خوابی می‌خوابد و با چه چیزی مشکل دارد، پاسخ دهد. همچنین از آن‌ها خواسته می‌شود که اهداف خود را بیان کنند، مانند اینکه آیا به دنبال احساس آرامش بیشتر هستند یا جوان‌تر به نظر می‌رسند.

من تست ارزیابی خواب را امتحان کردم و بارها به من گفته شد که تنظیم مجدد خواب موثر است زیرا “از همان روش های علمی اثبات شده ای استفاده می کند که توسط کلینیک های سطح بالای خواب مانند استنفورد و کلینیک مایو استفاده می شود.” همچنین گفت که تنظیم مجدد خواب از «استراتژی‌های علمی» مانند تکنیک‌های مبتنی بر رفتار درمانی شناختی برای بی‌خوابی استفاده می‌کند و به کاربران در مورد برنامه‌ریزی رفتاری، قرار گرفتن در معرض نور و آرامش آموزش می‌دهد. من فقط تا حدی رسیدم که صفحه از من برای یک دوره آزمایشی هفت روزه هزینه می‌گیرد، که کاربران می‌توانستند از 9 تا 29 دلار دریافت کنند. این شرکت گفت که گران‌ترین گزینه به آن کمک می‌کند تا از کسانی حمایت کند که فقط می‌توانند حداقل مبلغ را بپردازند.

با این اوصاف، برنامه درسی شرکت‌کنندگان به ما نگاه خوبی به نحوه تنظیم مجدد خواب می‌تواند به پشتیبانی از کاربران خود کمک کند. آنها هر هفته انواع مختلفی از نکات مربیگری را دریافت می کردند. به عنوان مثال، در طول هفته سوم، آنها استراتژی های چرت زدن و نکاتی در مورد مصرف کافئین دریافت کردند، در حالی که آنها اطلاعاتی در مورد اینکه چگونه تغذیه و حرکت بدنی بر کیفیت خواب در هفته ششم تأثیر می گذارد، دریافت کردند. در حالی که یک موضوع برای هر هفته وجود داشت، شرکت کنندگان احتمالاً اطلاعاتی را دریافت کردند که برای هر یک از آنها طراحی شده بود.

دکتر مایکل گراندنر، استادیار روانپزشکی دانشگاه آریزونا و مشاور علمی ارشد کالج پزشکی و تنظیم مجدد خواب گفت: بسیاری از راه حل های خواب محبوب مانند ترازادون، بنادریل و ملاتونین حتی شواهد بالینی برای افزایش کل زمان خواب را ندارند. Ambien و Lunesta مدت زمان خواب را حدود 30 دقیقه افزایش می دهند، اما این بسیار کمتر از چیزی است که ما از Sleep Reset عوارض جانبی دردسرساز دیده ایم.

اشتراک گذاری