امروز:7 اردیبهشت 1403

مونتانا در آستانه تبدیل شدن به اولین ایالتی است که TikTok را ممنوع می کند

مونتانا در آستانه تبدیل شدن به اولین ایالتی است که TikTok را ممنوع می کند. قانونگذار ایالتی لایحه‌ای را تصویب کرد که طبق آن فروشگاه‌های اپلیکیشن باید برنامه را در ایالت مسدود کنند. این لایحه که با 54 تا 43 رای تصویب شد، اکنون به فرماندار جمهوری خواه، گرگ جیانفورته، که قبلاً این برنامه را از دستگاه های دولتی ممنوع کرده بود، ارسال می شود.

این ممنوعیت قرار است در سال 2024 اجرایی شود، اگرچه احتمالاً قبل از آن با چالش های قانونی روبرو خواهد شد. با این حال، این لایحه به دلیل افزایش فشار روی TikTok به دقت مورد بررسی قرار گرفته است. مدیرعامل Shou Chew ماه گذشته در جلسه استماع کنگره شهادت داد که در آن تلاش کرد، تا حد زیادی ناموفق، روابط شرکت با ByteDance و چین را کم اهمیت جلوه دهد.

در همین حال، دولت ایالات متحده در تلاش است تا ByteDance را مجبور کند به طور کامل از TikTok صرف نظر کند. همانطور که نیویورک تایمز اشاره می کند، ممنوعیت مونتانا می تواند به عنوان یک الگو برای بقیه کشور عمل کند، اگرچه مشخص نیست که آیا چنین ممنوعیت هایی با چالش های قانونی روبرو هستند یا خیر.

مانند قانونگذاران فدرال، لایحه مونتانا ادعا می کند که ارتباطات TikTok با ByteDance داده های شخصی کاربران آمریکایی را در معرض خطر قرار می دهد زیرا ممکن است شرکت مجبور شود اطلاعات را به دولت چین تحویل دهد. TikTok مدت‌هاست که این ادعاها را رد کرده و بیش از یک میلیارد دلار به پروژه تگزاس، پروژه‌ای که برای رفع نگرانی‌های امنیت ملی است، متعهد شده است.

TikTok قبلاً گفته بود که ممنوعیت پیشنهادی در مونتانا به مشاغل کوچکی که به این برنامه وابسته هستند آسیب می رساند. سخنگوی TikTok در بیانیه‌ای پس از تصویب این لایحه، آن را «بیش از حد فاحش دولت» خواند و گفت که قصد دارد با این اقدام «مبارزه» کند.

طرفداران این لایحه اعتراف کرده اند که هیچ برنامه عملی برای عملیاتی کردن این تلاش برای سانسور صدای آمریکا ندارند و اینکه قانون اساسی این لایحه توسط دادگاه ها تصمیم گیری خواهد شد. ما به مبارزه برای کاربران و سازندگان TikTok در مونتانا ادامه می‌دهیم که معیشت و حقوق متمم اول توسط این بیش از حد فاحش دولت در خطر است.»

اشتراک گذاری