امروز:10 اردیبهشت 1403

Bluesky جک دورسی در حال ساخت «بازار الگوریتم‌ها» است

Bluesky جایگزین توییتر جک دورسی هنوز فقط برای دعوت است، اما رهبران آن بیشتر در مورد دیدگاه خود برای پلت فرم منبع باز به اشتراک می گذارند. در یک پست وبلاگ جدید، مدیر عامل شرکت جی گرابر گفت که Bluesky قصد دارد “بازاری از الگوریتم ها” ایجاد کند که به کاربران امکان می دهد نحوه فیلتر و مرتب سازی محتوا را کنترل کنند.

گرابر نوشت: «برای توسعه‌دهندگان، بازار آزاد الگوریتم‌ها آزادی آزمایش و انتشار الگوریتم‌هایی را فراهم می‌کند که هر کسی می‌تواند از آن استفاده کند». برای کاربران، توانایی سفارشی کردن فیدشان به آنها کنترل ارزشمندترین منبعشان یعنی توجهشان را باز می‌گرداند.»

Bluesky در ابتدا به عنوان یک پروژه جانبی با پشتیبانی توییتر برای ایجاد یک استاندارد جدید و غیرمتمرکز برای پلتفرم های رسانه های اجتماعی در نظر گرفته شد. اما رسماً در سال 2021 از توییتر جدا شد و از آن زمان به صفوف کلون های تازه وارد توییتر پیوست که پس از تصاحب ایلان ماسک بر این شرکت شکل گرفتند.

مانند بسیاری از Bluesky، ایده یک بازار الگوریتمی به نظر در مراحل نسبتاً اولیه است. گرابر گفت که Bluesky در حال حاضر روی API های فید برای توسعه دهندگان و همچنین یک “سیستم انتخاب فید” کار می کند که در نهایت به کاربران امکان می دهد فیدهای شخص ثالثی را که می توانند در جدول زمانی خود ادغام کنند مرور کنند.

شایان ذکر است، دورسی یکی از طرفداران قدیمی «انتخاب الگوریتمی» بوده است و حتی زمانی که هنوز توییتر را اداره می کرد، ایده یک بازار الگوریتم را مطرح کرد. گرابر در پست خود گفت که اجازه دادن به کاربران برای انتخاب الگوریتم خود، از جمله یک فید زمانی، می‌تواند به «واکنش علیه دستکاری الگوریتمی درک شده در جدول زمانی افراد» پاسخ دهد.

اشتراک گذاری