امروز:31 فروردین 1403

نکات مهم چاپ مقاله از نظر داوران

یکی از مسائل مهم در دوران تحصیلات تکمیلی ،استخراج مقاله و چاپ مقاله در ژورنال های معتبر است . چاپ مقاله علمی در نشریات معتبر ، نشان دهنده این است که دانشجو آنقدر در رشته و تخصص خود مهارت و علم دارد که میتواند علم خود را در سطح  بین المللی منتشر کند . ممکن است سردبیران با جزییات فعالیت های تحقیقاتی داور، آشنا نباشند و فقط ممکن است آشنایی کلی با حوزه تحقیقاتی داور داشته باشند. بنابراین، داوران باید دعوت داوری مقالاتی را بپذیرند که دقیقا در راستا و منطبق با کار تحقیقاتی آنها باشد.

اجتناب از تضارب منافع احتمالی در چاپ مقاله علمی پژوهشی

تضاد منافع نباید ضرورتا یک نفر را از فرایند داوری حذف نماید ولی مطلع نمودن سردبیر از این موضوع، به تصمیم آگاهانه سردبیر کمک می کند. برای مثال، اگر شما در همان گروه، مرکز، یا سازمانی کار می کنید که مقاله متعلق به همان جا است، یا قبلا با نویسنده مقاله، مقالات مشترک چاپ کردید یا ارتباط مالی و حرفه ای با مقاله ارسالی دارید، همه این موارد باید به سردبیر اطلاع داده شود.

داشتن زمان کافی برای چاپ مقاله isi

  داوری یک مقاله تحقیقاتی، زمان بر است. زمان مورد نیاز می تواند با توجه به ضوابط مجله و نوع مقاله بسیار متنوع باشد ولی به طور متوسط، داوری هر مقاله حدود 5 ساعت زمان نیاز دارد. بنابراین، اگر شما زمان کافی برای داوری مقاله قبل از فرارسیدن تاریخ نهایی ارسال نتیجه داوری ندارید بهتر است از پذیرفتن داوری مقاله خودداری فرمایید.

توجه به اهمیت پذیرش دعوت داوری وتاریخ های پاسخ گویی

  حداکثر زمان داوری مقالات، به نوع مجله بستگی دارد ( معمولا 4 هفته است) . سردبیران، همراه با ارسال دعوت نامه به زمان نیز اشاره می کنند. سردبیران بسیار خوشحال خواهند شد که ظرف یک یا دو روز، به دعوت ایشان برای داوری مقاله پاسخ دهند. عدم پذیرش داوری، هیچ گونه ایرادی یا پی آمدی ندارد.

نکات مهم در چاپ مقاله

چنانچه یک داور به زمان بیشتری برای داوری نیاز دارد، باید موضوع را به اطلاع سردبیر برساند. سردبیر ممکن است فرصت بیشتری در اختیار قرار دهد ( بویژه برای مقالات کاملا تخصصی که پیدا کردن داور سخت است) یا از شما، درخواست معرفی داور دیگری داشته باشد. به طور کلی، اگر یک داور در بازه زمانی مشخص شده قادر به داوری مقاله نیست، باید از پذیرش داوری مقلات اجتناب نماید

اهمیت کلمات کلیدی در چاپ مقاله : معمولاً جستجوی مقالات و پایان‌نامه‌ها از طریق واژه‌های کلیدی آنها صورت می‌گیرد. بنابراین این واژه‌های کلیدی باید در برگیرنده همه موضوع‌های اساسی پایان‌نامه باشد.

یکی دیگر از اجزای مقاله که شاید بسیار نادیده گرفته شود، کلمات کلیدی مقاله است که بلافاصله بعد از چکیده نوشته می شود. این کلمات معمولاً بین ۳تا ۱۳ واژه یا عبارت موضوعی می باشند که بایستی دربرگیرنده موضوعات اصلی و فرعی مقاله باشند. نقشی که این کلمات کلیدی دارند بسیار حائز اهمیت است و بایستی کاملا دقیق و حرفه ای انتخاب شوند.

اهمیت کلمات کلیدی در چاپ مقاله

از اهمیت کلمات کلیدی در  چاپ مقاله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کمک به نمایه سازی مناسب و موثر مقالات و مجلات توسط پایگاه های اطلاعاتی نمایه کننده مقالات

افزایش شانس یافتن مقاله در جستجوی راحتتر و سریعتر توسط پژوهشگران

بیشتر دیده شدن مقاله بعد از انتشار و پذیرش مقاله توسط محققین و پژوهشگران و افزایش ارجاع دهی به مقاله و در نهایت محبوب شدن آن در بین مقالات دیگر می‌شود

زمانی می توان واژگان کلیدی مناسبی برای چاپ مقاله انتخاب کرد که با مفهوم و مقصود مقاله به درستی آشنا شد و بتوان کلمات مهمی که هدف مقاله را نیز نشان می دهند، انتخاب کرد. این کلمات کلیدی همیشه در عنوان و چکیده مقاله استفاده می شوند.

البته بعضی از مجلات بر این عقیده اند که باید واژگان کلیدی از شبکه بین المللی واژگان کلیدی انتخاب شوند. بنابراین می توان گفت که کلید واژگان مقاله برای فیلتر کردن مقالات در یک پایگاهی که میلیونها مقاله در آن موجود است امری اساسی است.

اهمیت کلمات کلیدی در چاپ مقاله

قواعد کلی کلمات کلیدی در چاپ مقاله

مراجعه به مجله انتخابی و مطالعه دستورالعمل‌های نگارش کلید واژگان آن مجله . برخی مقالات در حیطه پزشکی از عناوین کلید واژگان معرفی شده در کتابخابه ملی پزشکی آمریکا استفاده می‌کنند. بسیاری از ژورنال‌ها در دستورالعمل خود به وجود ۵ الی ۸ کلید واژه اشاره می‌کنند. بنابراین، برای نوشتن کلید واژگان یک مقاله در قدم اول حتماً به دستورالعمل معرفی شده توسط مجله دقت کنید.

از عبارتی استفاده کنید که مرتبط با موضوع مقاله شما باشدبهترین عبارت، عبارتی است که در قدم اول به عنوان مقاله شما مرتبط باشند و در قدم دوم عباراتی باشند که سایر پژوهشگران برای جستجوی مقاله از آنها به وفور استفاده می‌کنند.

اگر توجه کرده باشید، ما از واژه “عبارت” استفاده کردیم تا “کلمه”. دلیل این است که محققین و حتی خود شما بیشتر برای یافتن مقاله از یک عبارت یا جمله کامل استفاده می‌کنید تا یک کلمه به خصوص. مثلا اگر موضوع مقاله شما فاکتورهی خطرات دخیل در سرطان پستان باشد، شما برای یافتن مقالات مشابه کلمه”سرطان” را به تنهایی جستجو نمی‌کنند بلکه شاید از عبارت “سرطان پستان ” یا عبارت “تعیین عوامل خطر سرطان پستان” استفاده می‌کنید. بنابراین، از عباراتی استفاده کنید که شامل دو یا چهار کلمه باشند.

از کپی کردن کلمات مورد استفاده شده در عنوان برای استفاده در کلیدواژگان بپرهیزید. دلیل این است که عنوان مقاله شما به تنهایی قابل سرچ است و شما می‌بایست از کلیدواژگانی استفاده کنید که محتوای عنوان شما را حمایت کنند. برای مثال، اگر عنوان پژوهش شما عوامل بروز افسردگی در دانشجویان می‌باشد می‌توانید از کلید واژه “اختلالات روانی دانشجویان” به عنوان یکی از کلیدوازه ها استفاده کنید.

کلمات کلیدی چاپ مقاله نباید بسیار کلی باشند. برای مثال، اگر شما مقاله ای با موضوع کشف تنظیم کننده‌های اپی ژنتیک جدید کار کرده‌اید، نباید کلیدواژه‌ای با عنوان “ژنتیک” یا “بیولوژی سلولی” استفاده کنید. چنین کلماتی دامنه محدود و خاص مقاله شما را برای خوانندگان منعکس نمی‌کنند. به جای ان بیشتر از کلماتی استفاده کنید که در چکیده مقاله از آنها استفاده کرده‌اید.

اگر در مقاله خود از تکنیک یا روش خاصی استفاده کرده‌اید، مطمئن گردید که نام ان در عنوان مقاله و و کلیدواژه هایتان آمده باشد. بسیاری از افراد به این خاطر شاید مقاله شما را بخوانند یا جستجو کنند که از روش یا تکنیک خاصی استفاده کرده‌اید.

در انتها برای بهتر دیده شدن مقالات خود و چاپ مقالات isi ,  و همین طور چاپ مقالات علمی و پژوهشی اهمیت کلید واژگان را به خاطر بسپارید .ایمپکت فاکتور نیز از نکات هم برای چاپ مقاله در مجلات معتبر است.

اشتراک گذاری