امروز:10 فروردین 1403

پروژه شبیه‌سازی PalmPilot Internet Archive به شما امکان می‌دهد تاریخچه فناوری را دوباره زنده کنید

پانزده سال پس از عرضه آیفون، به راحتی می توان از نقش مبتکران اولیه مانند پالم در محبوبیت تلفن هوشمند چشم پوشی کرد. زمانی که HP به طور غیر رسمی شرکت را در سال 2011 تعطیل کرد، پالم برای چند سال تلاش کرد تا جایگاهی برای خود در میان اپل و گوگل ایجاد کند. اما از هر کسی که در اواخر دهه 90 یا اوایل دهه 2000 فرصت استفاده از PDA Palm را داشته است بپرسید و به شما خواهند گفت که سخت افزار و نرم افزاری را که چشم انداز شرکت را ممکن کرده است، با چه علاقه ای به خاطر می آورند. اکنون، دیدن آنچه که Palm OS را در زمان خود بسیار خاص کرده بود، آسان تر از همیشه است.

این هفته، جیسون اسکات، بایگانی، پایگاه داده ای از برنامه های Palm OS را در آرشیو اینترنت آپلود کرد. در کل، حدود 560 برنامه برای بررسی وجود دارد، از جمله برنامه های مورد علاقه قدیمی مانند DopeWars و SpaceTrader. حتی اگر هیچ نوستالژی برای Palm ندارید، ارزش آن را دارد که چند دقیقه با مجموعه بگذرانید تا ببینید از زمانی که Palm OS یک بازیکن غالب در بازار بود، چقدر – یا در برخی موارد کم – همه چیز تغییر کرده است.

به عنوان مثال، یک بخش کامل به اشتراک‌افزار اختصاص داده شده است و جالب است که ببینید برخی از توسعه‌دهندگان چقدر فکر می‌کنند که پرداخت هزینه برای نرم‌افزارشان مناسب است. آیا می خواهید از نسخه کامل StockCalc استفاده کنید؟ فقط 15 دلار از طریق پست به DDT Investments در Plaistow، نیوهمپشایر ارسال کنید.

اسکات در مصاحبه ای با The Verge گفت حدود شش ماه طول کشید تا شبیه ساز CloudpilotEmu با آرشیو اینترنت کار کند. هنوز مقداری کار برای انجام دادن وجود دارد. به طور خاص، برخی از برنامه‌های مبهم‌تر دارای توضیحات و ابرداده نیستند. اسکات همچنین امیدوار است برای هر برنامه دستورالعمل بنویسد. با این حال، به جز خرید یک دستگاه Palm قدیمی از eBay، این بهترین راه برای تجربه دوران گذشته محاسباتی است. دلیل آن این است که CloudpilotEmu به شما امکان می دهد از طریق Palm OS حرکت کنید. شما حتی می توانید پایگاه داده را از تلفن خود راه اندازی کنید و پشتیبانی کامل از سیستم تشخیص دست خط Palm’s Graffiti وجود دارد. اگر می خواهید به اسکات در پروژه کمک کنید، با او در توییتر یا دیسکورد تماس بگیرید.

اشتراک گذاری