امروز:18 اردیبهشت 1403

اوکراین به دلیل مشکل مالی دسترسی به 1300 پایانه استارلینک را از دست داد

به گزارش سی ان ان، اخیراً در 24 اکتبر، پس از آفلاین شدن 1300 پایانه استارلینک به دلیل کمبود بودجه، ارتش اوکراین دچار قطعی جزئی اینترنت شد. خاموشی در بحبوحه مذاکرات جاری بین اسپیس ایکس و وزارت دفاع رخ داد که علیرغم اینکه ایلان ماسک گفته بود شرکتش به پرداخت هزینه استفاده از Starlink در کشور ادامه خواهد داد.

«مذاکرات بسیار در جریان است. یکی از مقامات ارشد پنتاگون به شبکه گفت: همه در ساختمان ما می‌دانند که ما به آنها پول می‌دهیم، و افزود که وزارت دفاع می‌خواهد چیزی را به صورت کتبی دریافت کند «زیرا نگران هستیم که او نظرش را تغییر دهد».

در ماه سپتامبر، اسپیس‌ایکس نامه‌ای به پنتاگون ارسال کرد و از وزارت دفاع خواست تا هزینه‌های مربوط به استفاده اوکراین از سرویس اینترنت Starlink خود را به عهده بگیرد. در 15 اکتبر، به دنبال اعتراض عمومی، ماسک به نظر از تصمیم خود برای درخواست کمک از دولت ایالات متحده عقب نشینی کرد. ماسک در توییتی نوشت: «به جهنم… ما فقط به کمک مالی دولت اوکراین به صورت رایگان ادامه می‌دهیم.

به گزارش سی ان ان، قطع برق در ماه گذشته یک «مشکل بزرگ» برای ارتش اوکراین بود. در ماه مارس، این کشور 1300 پایانه را از یک شرکت انگلیسی خریداری کرد. اسپیس ایکس برای عملیاتی نگه داشتن هر واحد، ماهانه ۲۵۰۰ دلار از اوکراین دریافت کرده است. این کشور در نهایت دیگر توان پرداخت صورتحساب ماهانه 3.25 میلیون دلاری را نداشت و از وزارت دفاع بریتانیا درخواست کمک مالی کرد. پس از مدتی بحث، آن دو توافق کردند که سایر هزینه های نظامی را در اولویت قرار دهند.

یک مقام انگلیسی به سی ان ان گفت: ما از تعدادی پایانه حمایت می کنیم که کاربرد تاکتیکی مستقیمی برای ارتش اوکراین در دفع تهاجم روسیه دارند. ما تمام درخواست‌های جدید را از نظر تأثیری که در حمایت از اوکراین برای دفاع از مردمش در برابر تهاجم اسفناک پوتین خواهد داشت، در نظر می‌گیریم و اولویت‌بندی می‌کنیم.»

اگر اسپیس ایکس و وزارت دفاع ایالات متحده در نهایت توافقی را امضا کنند، مشخص نیست که پنتاگون کنترل بیشتری بر سرویس Starlink در اوکراین خواهد داشت یا خیر. این شرکت در حال حاضر تصمیم می گیرد که نیروهای اوکراینی کجا می توانند از پایانه ها استفاده کنند.

اشتراک گذاری