امروز:4 اردیبهشت 1403

ایلان ماسک در حال بررسی سرمایه‌گذاری در شرکت رقیب تراشه‌های مغزی Neuralink است

Neuralink، شرکتی که توسط ایلان ماسک تأسیس شده است، از سال 2016 روی یک رابط مغز و ماشین قابل کاشت کار می کند. در حالی که قبلاً پیشرفت خود را با نشان دادن یک میمون ماکاک در حال کنترل مکان نما در بازی Pong نشان داده بود، اما هنوز ازمایش انسانی را شروع نکرده است. طبق گزارش رویترز، ماسک در هفته‌های اخیر با شرکت رقیب Synchron تماس گرفته تا درباره سرمایه‌گذاری احتمالی صحبت کند.

مشخص نیست که ماسک چه نوع معامله ای را ارائه کرده است – چه همکاری باشد یا یک سرمایه گذاری مالی – زیرا هیچ یک از دو طرف پاسخی نداده یا تایید نکردند. منابع رویترز همچنین گفتند که معامله قطعی نیست و سینکرون هنوز تصمیم نگرفته است که آیا پیشنهاد ماسک را بپذیرد یا خیر. ظاهراً، مدیر اجرایی پس از ابراز نارضایتی خود به کارکنان Neuralink از پیشرفت کند شرکت، به سراغ مدیرعامل Synchron رفت.

Neuralink در سال 2019 اعلام کرد که در سال 2020 به دنبال تاییدیه برای آزمایشات انسانی است. در ژانویه سال جاری، این شرکت شروع به جستجوی مدیر کارآزمایی بالینی کرد که بر آزمایش دستگاه پزشکی خود بر روی افراد انسانی نظارت کند. با این حال، هنوز این اتفاق نیفتاده است، و FDA هنوز فاش نکرده است که Neuralink تا چه اندازه در روند تضمین تایید خود است.

در همین حال، Synchron در ماه جولای اعلام کرد که رابط مغز و کامپیوتر خود را برای اولین بار در قشر حرکتی یک بیمار انسانی در ایالات متحده کاشت کرده است. پزشکان در کوه سینا غرب نیویورک این کار را به عنوان بخشی از آزمایش COMMAND این شرکت انجام دادند که هدف آن بررسی ایمنی ایمپلنت Synchron در بیماران مبتلا به فلج شدید است. این شرکت همچنین یک مطالعه در استرالیا نشان داد که چهار نفر حتی پس از یک سال کاشت آن هنوز ایمن هستند.

همانند Neuralink، Synchron نیز امیدوار است که به افراد دارای تحرک محدود توانایی کنترل دستگاه‌هایی مانند گوشی‌های هوشمند و رایانه‌ها را با ذهن خود ارائه دهد. این به آنها استقلال ایمیل، پیامک و انجام کارهای مختلف دیجیتالی می دهد. در اوایل سال جاری، مکس هوداک، یکی از بنیانگذاران Neuralink که در سال 2021 شرکت را ترک کرد، فاش کرد که نقش مشاوره ای را با Synchron به عهده گرفته است.

البته شایان ذکر است که ماسک در گذشته با سایر رقبای Neuralink گفتگو کرده است. رویترز می گوید او همچنین در سال 2020 با توسعه دهنده رابط مغز و ماشین Paradromics تماس گرفت، اما این مذاکرات در نهایت کنار گذاشته شد.

اشتراک گذاری