امروز:7 اردیبهشت 1403

آمازون در حال خرید iRobot، خالق روبات جاروبرقی Roomba است

آمازون به تازگی گام بزرگی به سوی بازار ربات های خانگی برداشته است. این شرکت برای خرید iRobot، خالق جاروبرقی روبات Roomba به توافق رسیده است. ارزش این خرید 1.7 میلیارد دلار به صورت نقد است و کالین آنگل را به عنوان مدیر عامل iRobot حفظ خواهد کرد. این دو شرکت اعلام نکردند که انتظار دارند این معامله چه زمانی بسته شود، اما این به تایید سهامداران و قانونگذاران iRobot بستگی دارد.

در اعلام این معامله، آمازون برنامه های دقیق خود را اعلام نکرد. دیو لیمپ، معاون ارشد دستگاه‌های آمازون، روی توانایی iRobot برای «اختراع مجدد نحوه تمیز کردن افراد» تمرکز کرد و گفت که مشتاقانه منتظر اختراع محصولات است. آنگل گفت که آمازون در “اشتیاق” iRobot برای محصولات خانگی نوآورانه مشترک است و احساس می کند که این غول اینترنتی مناسب است.

ادغام موفق به 32 سال استقلال iRobot پایان می دهد. این شرکت در سال 1990 توسط محققان MIT تاسیس شد و در ابتدا بر روی روبات های نظامی مانند PackBot تمرکز داشت. این یک نقطه عطف بزرگ در سال 2002 بود، زمانی که اولین رومبا را رونمایی کرد – روبوواک به سرعت محبوب شد و فروش آن را افزایش داد.
یک میلیون دستگاه تا سال 2004. این شرکت خط تولید خود را به محصولاتی مانند موپ های روباتیک (براوا) گسترش داد و آنقدر موفق شد که تجارت نظامی خود را در سال 2016 فروخت.

iRobot چند ماه سختی را پشت سر گذاشته است. در حالی که در سال های اخیر به طور کلی عملکرد خوبی داشته است، این شرکت در سه ماهه آخر خود ضرر کرده و شاهد کاهش درآمد و ذخایر نقدی خود بوده است. همچنین نسبت به رشد ضعیف تر به دلیل تأثیر بالقوه تورم و کاهش تقاضای مشتریان در پی حمله روسیه به اوکراین هشدار داد. این شرکت امیدوار بود که بتواند به سودآوری خود بازگردد و حتی از انتظارات گذشته خود بهتر عمل کند، اما ممکن است با کمک آمازون نگرانی چندانی نداشته باشد.

این معامله می تواند بازار روباتیک خانگی را بهبود بخشد. iRobot این روزها رقابت شدیدی دارد، از جمله برند Anker’s Eufy، Neato، Roborock، Shark و Wyze. آمازون نه تنها به iRobot منابع بیشتری برای دفع رقبا می‌دهد، بلکه بازاریابی بسیار قوی‌تری می‌دهد – می‌توان تصور کرد که آمازون محصولات iRobot را به جای جایگزین‌ها تبلیغ می‌کند. همانطور که وجود دارد، آمازون می‌تواند از این خرید برای تامین انرژی پروژه‌هایی مانند همراه خود Astro یا لژیون رو به رشد روبات‌های انبار استفاده کند.

اشتراک گذاری