امروز:9 اردیبهشت 1403

اپل در حال ساخت یک حالت قفل برای جلوگیری از حملات سایبری به کاربران پرمخاطب و امنیتی است

حالت قفل (Lockdown Mode) ، یک سطح امنیتی «افراطی» است که برای «تعداد بسیار کمی از کاربرانی که با تهدیدهای جدی و هدفمند مواجه هستند» طراحی شده است. زمانی که این شرکت iOS 16، iPadOS 16 و macOS Ventura را عرضه کند، این قابلیت در دسترس خواهد بود.

این شرکت می‌گوید حالت Lockdown Mode را ایجاد کرده است تا به محافظت از افراد برجسته‌ای کمک کند که به دلیل موقعیت یا شغل خود، ممکن است شخصاً توسط بدافزارهای توسعه‌یافته مانند NSO Group، که پشت Pegasus، یا سایر گروه‌های تحت حمایت دولت هستند، هدف قرار بگیرند. روشن کردن حالت قفل، عملکردهای آیفون، آی پد یا مک را به شدت محدود می کند تا نقاط ورود احتمالی برای نرم افزارهای جاسوسی را محدود کند.

برای مثال، در پیام‌ها، بیشتر پیوست‌ها به غیر از تصاویر مسدود می‌شوند. همین امر در مورد پیش نمایش لینک نیز صدق می کند. حالت Lockdown تماس‌های فیس‌تایم و سایر دعوت‌ها را ممنوع می‌کند، مگر اینکه از طرف شخصی باشد که قبلاً تماس گرفته‌اید یا دعوتی را با او به اشتراک گذاشته‌اید. اتصالات سیمی آیفون با رایانه و لوازم جانبی زمانی که دستگاه قفل باشد غیرفعال می شود.

اپل همچنین برخی از فناوری‌های وب مانند کامپایل جاوا اسکریپت به‌موقع را مسدود می‌کند، مگر اینکه سایتی را به صورت دستی تأیید کنید. همچنین نصب نمایه پیکربندی یا افزودن دستگاه به مدیریت دستگاه تلفن همراه زمانی که حالت قفل فعال است امکان پذیر نخواهد بود. یک اسکرین شات اشاره می کند که “برخی تجربیات” به طور کامل در دسترس نخواهد بود.

این شرکت می‌گوید که تمامی این حفاظت‌ها در صورت راه‌اندازی حالت قفل در دسترس خواهند بود. قصد دارد در طول زمان موارد بیشتری را اضافه کند. اپل همچنین برنامه Security Bounty خود را گسترش خواهد داد. محققانی که نقاط ضعفی را در حالت قفل پیدا کرده و به اپل کمک می کنند تا آن را ایمن تر کند، واجد شرایط دریافت جوایز تا سقف 2 میلیون دلار خواهند بود.

اپل ایمن ترین دستگاه های موبایل موجود در بازار را می سازد. ایوان کرستیچ، رئیس مهندسی امنیت و معماری اپل، گفت: «حالت قفل» یک قابلیت پیشگامانه است که نشان‌دهنده تعهد تزلزل ناپذیر ما برای محافظت از کاربران در برابر نادرترین و پیچیده‌ترین حملات است. «در حالی که اکثریت قریب به اتفاق کاربران هرگز قربانی حملات سایبری بسیار هدفمند نخواهند شد، ما به طور خستگی ناپذیر برای محافظت از تعداد کمی از کاربران تلاش خواهیم کرد. این شامل ادامه طراحی دفاعی به طور خاص برای این کاربران و همچنین حمایت از محققان و سازمان‌هایی در سراسر جهان است که کارهای بسیار مهمی را در افشای شرکت‌های مزدور ایجادکننده این حملات دیجیتال انجام می‌دهند.

اپل سال گذشته از NSO Group شکایت کرد تا آن را در قبال کشورهایی که کاربرانش را هدف قرار می دهند و از آنها جاسوسی می کنند، «مسئول نگه دارد». این شرکت می‌گوید که ۱۰ میلیون دلار و همچنین هر گونه خسارتی که در نتیجه شکایت دریافت می‌کند، به سازمان‌هایی اهدا می‌کند که «تحقیقات، افشاگری و جلوگیری از حملات سایبری بسیار هدفمند را انجام می‌دهند». کمک های مالی از طریق صندوق کرامت و عدالت بنیاد فورد انجام خواهد شد.

اشتراک گذاری