امروز:9 فروردین 1403

اپل با یک شکایت دیگر در مورد باتری آیفون در بریتانیا مواجه است

در سال 2017، اپل اعتراف کرد که به‌روزرسانی را برای کاهش سرعت آیفون‌های قدیمی با باتری‌های قدیمی منتشر کرده است تا از خاموش شدن ناگهانی آن‌ها جلوگیری کند. پنج سال از آن زمان می گذرد، اما اپل هنوز با پیامدهای آن مقابله نکرده است. به گزارش گاردین، این غول فناوری اکنون با یک ادعای حقوقی در بریتانیا مواجه است که توسط یک فعال حقوق مصرف کننده به نام جاستین گاتمن در دادگاه تجدید نظر رقابت ثبت شده است. گاتمن استدلال می‌کرد که اپل پیش از انجام این کار فاش نکرده بود که قصد دارد عمداً تلفن کاربران را دریچه گاز بگیرد و این شرکت به آنها گزینه غیرفعال کردن تنظیمات را نداده است.

این شکایت شامل مدل‌های iPhone 6، 6 Plus، 6S، 6S Plus، SE، 7، 7 Plus، 8، 8 Plus و iPhone X می‌شود. اگر به خاطر داشته باشید، این شرکت در ابتدا به‌روزرسانی را منتشر کرد که عمداً سرعت دستگاه‌ها را برای iPhone 6، 6s و SE کاهش می‌دهد، قبل از اینکه دامنه این ویژگی را به دستگاه‌های بیشتری گسترش دهد. شکایت گاتمن می‌گوید که اپل ویژگی کاهش سرعت را معرفی کرده است تا این واقعیت را پنهان کند که باتری‌های قدیمی‌تر دیگر نمی‌توانند با به‌روزرسانی‌های جدید سیستم‌عامل کنار بیایند. گاتمن گفت: «اپل به جای انجام کارهای شرافتمندانه و قانونی توسط مشتریان و ارائه خدمات تعویض، تعمیر یا جبران خسارت رایگان [باتری]، در عوض با پنهان کردن ابزاری در به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری که دستگاه‌های آن‌ها را تا 58 درصد کند می‌کرد، مردم را گمراه کرد». .

اگر گاتمن برنده شود، ممکن است اپل مجبور شود به بیش از 25 میلیون نفری که گوشی های آسیب دیده را در بریتانیا خریداری کرده اند، تا 750 میلیون پوند خسارت بپردازد. این شرکت قبلاً به دلیل همین موضوع و عدم ارائه اطلاعات لازم به مشتریان برای نگهداری و تعویض باتری ها، 10 میلیون یورو در ایتالیا جریمه شده بود. در سال 2020، همچنین موافقت کرد که تا سقف 500 میلیون دلار برای حل و فصل یکی از دعوای حقوقی ایالات متحده که به دلیل کاهش سرعت آیفون با آن مواجه شده بود، بپردازد، که برای هر مدعی شرکت کننده تا 25 دلار درآمد داشت.

اپل در بیانیه‌ای که برای گاردین ارسال کرد، گفت:

ما هرگز – و هرگز – کاری برای کوتاه کردن عمدی عمر هر یک از محصولات اپل انجام نداده‌ایم، یا تجربه کاربری را برای ارتقاء مشتری کاهش داده‌ایم. هدف ما همیشه این بوده است که محصولاتی را ایجاد کنیم که مشتریان ما آن را دوست داشته باشند و آیفون‌ها را تا زمانی که عمر کنند. تا حد امکان بخش مهمی از آن است.”

اشتراک گذاری