امروز:1 اردیبهشت 1403

حفظ ارزش پول با سرمایه گذاری در بازارهای مالی

تورم و حفظ ارزش پول دو مقوله‌ای هستند که ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند به طوری که هر چه میزان تورم بیشتر شده، ارزش پول کمتر می شود. بنابراین یافتن راهی برای حفظ ارزش پول و سرمایه در شرایط تورمی بسیار مهم و حیاتی است.

در این میان حفظ ارزش پول با سرمایه گذاری در بازارهای مالی یکی از روش های مناسبی است که نه تنها سرمایه شما را از گزند و آسیب تورم حفظ می کند بلکه شما را به سود نیز می رساند. در این نوشته با ما همراه باشید تا بازارهای مالی مناسب برای حفظ ارزش پول و نحوه سرمایه گذاری در آن ها را توضیح دهیم.

حفظ ارزش پول با سرمایه گذاری در فارکس 

برای حفظ ارزش پول با استفاده از سرمایه گذاری در بازارهای مالی باید دو فاکتور مهم را در نظر بگیریم:

  1. بازدهی و سود بالا
  2. ریسک کم 

یکی از بازارهای مالی که بازدهی بسیار و ریسک پایینی دارد، بازار فارکس (Forex) است.

فارکس چیست؟

فارکس یا بازار تبادل ارزها بزرگترین بازار مالی دنیا از نظر حجم معاملات روزانه است. ‌این حجم معاملات روزانه در فارکس بر اساس آمار بانک مرکزی در سال 2019 حدود 6.6 تریلیون دلار تخمین زده شده است. این حجم بالا امکان دستکاری در معاملات را از بین می برد.

 فارکس که برگرفته از عبارت  Foreign Exchange است محلی برای دادوستد ارزهای رایج دنیا به صورت دو به دو یا جفتی است. مثلا در بازار فارکس جفت ارز یورو به دلار با نماد EUR/USD بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داده و در آن دو ارز یعنی یورو در برابر دلار آمریکا معامله می شود. جفت ارز EUR/USD یکی از جفت ارزهای ماژور در فارکس است که نقدینگی بسیار بالایی دارد.

نحوه ورود به فارکس

برای ورود به فارکس باید از طریق بروکر یا کارگزاری (Broker) اقدام کنید. بروکرها رابط میان بازار بزرگ فارکس و معامله گران هستند. در واقع این بروکرها هستند که معاملات بزرگ را از بانکها گرفته و آنها را به قسمت های کوچکتر تقسیم کرده و برای خرید و فروش در اختیار تریدرها یا سرمایه گذاران فارکس قرار می دهند. پس برای ورود به بازار فارکس باید از طریق یک بروکر فارکس (https://amoozesh-boors.com/fa/brokerw) معتبر اقدام کنید. برای انتخاب بروکر مناسب باید ویژگی هایی همچون سابقه بروکر، مجوز سازمانی، داشتن بیمه مسئولیت و سایر خدمات بروکر مثل سرعت انجام معاملات و روشهای واریز و برداشت را در نظر داشته باشید.

مهم ترین ویژگی های بازار فارکس

فارکس بازاری پر از فرصت های معاملاتی است که در صورت یادگیری آن می توانید با سرمایه ریالی خود در آن ثبت نام کرده و علاوه بر حفظ ارزش پول خود، سود مناسبی به دلار کسب کنید. از مهمترین ویژگی های بازار فارکس می توان به موارد زیر اشاره کرد.

بازار دوطرفه

بازار دو طرفه فارکس به معنای این است که شما علاوه بر خرید یک جفت ارز و کسب سود از افزایش قیمت می توانید با فروش یک جفت ارز و کاهش قیمت آن هم سود کنید. با این حساب در فارکس هم از کاهش قیمت سود می کنید و هم از افزایش آن. 

بازار ۲۴ ساعته

فارکس به صورت شبانه روزی از روز دوشنبه تا جمعه باز است. بنابراین به راحتی می توانید وقت آزاد خود را به معامله‌گری در این بازار برای حفظ ارزش سرمایه و کسب سود اختصاص دهید.

لوریج یا ضریب اهرمی

داشتن لوریج به معنای قرض دادن سرمایه به شما توسط بروکر است. در صورت یادگیری کاربردی معامله‌گری در فارکس می توانید با استفاده از لوریج، سودهای بیشتری نسبت به سرمایه اولیه خود به دست بیاورید.

حفظ ارزش پول با سرمایه گذاری در بورس 

سرمایه گذاری در بورس ایران یکی دیگر از روشهای حفظ ارزش پول در برابر تورم است که در صورت یادگیری روش صحیح سرمایه گذاری و انتخاب سهم‌های پربازده می تواند علاوه بر حفظ ارزش سرمایه به شما سود خوبی هم بدهد.

بورس ایران 

بورس ایران نیز همچون سایر بورس‌های جهانی برای جمع کردن سرمایه‌های کوچک و تامین مالی شرکتها ایجاد شده است. در واقع شما با خرید سهام یک شرکت بورسی، وارد نوعی شراکت می شوید. زمانی که شرکت پیشرفت می کند از سود خود به سهامدارانش نیز می دهد. علاوه بر این شما می توانید از نوسان قیمت موجود در بورس نیز سود به دست بیاورید.

 سهام شرکت های زیادی (بیشتر از 600 سهم) در بورس ایران وجود دارند که پیدا کردن بهترین سهام از میان آنها برای بسیاری از افراد وقتگیر و زمان‌بر است اما در این میان بعضی از شرکتها با داشتن یک تیم متخصص، کار تحلیل سهام در بورس ایران را با توجه به تحلیل تکنیکال، فاندامنتال و تکنیک‌های تابلوخوانی در بورس انجام می دهند و از طریق سیگنال سبد پیشنهادی سهام آن را در اختیار دیگران قرار می دهند. مهم ترین ویژگی‌هایی که به هنگام استفاده از سیگنال بورس باید به آنها دقت کنید حرفه‌ای بودن تیم ارائه دهنده سیگنال و نقاط دقیق ورود به سهم و خروج از آن است.

نحوه ورود به بورس

برای ورود به بازار بورس ایران باید پیش از همه چیز در سامانه سجام ثبت نام کرده و کد بورسی بگیرید. بعد از گرفتن کد بورسی باید یک کارگزاری مناسب انتخاب کنید. کارگزاری‌ها در بورس ایران نیز نقش واسطه میان سرمایه گذاران و شرکتهای بورسی را ایفا می کنند. برای انتخاب بهترین کارگزاری بورس در ایران باید مواردی مثل میزان سابقه، خدمات کارگزاری مثل سرعت سامانه‌های معاملاتی آنلاین و عدم قطعی در سیستم کارگزاری را در نظر داشته باشید. به یاد داشته باشید که یک کارگزار خوب فرآیند به دست آوردن سود را برای شما راحتتر می کند. در نهایت با ثبت نام در کارگزاری و با استفاده از آموزشهای مربوط به معامله‌گری و سرمایه‌گذاری در بورس می توانید کار خرید و فروش سهام را شروع کنید.

مهم ترین ویژگی های بازار بورس

برای خرید و فروش سهام در بازار بورس باید از مهمترین خصوصیات بورس ایران مطلع باشید تا بتوانید به نحو احسن از انجام معاملات در آن سود کسب کنید.

دامنه نوسان روزانه

در بورس ایران محدوده مشخصی به عنوان دامنه نوسان مجاز روزانه در نظر گرفته شده است . این دامنه از 10 درصد در صندوق های سرمایه گذاری شروع شده و تا 1 درصد در بازار پایه فرابورس ادامه می یابد. با داشتن این دامنه نوسان ریسک از دست رفتن سرمایه به طور ناگهانی و در طول یک روز از بین می رود.

قابلیت سرمایه گذاری با پول کم

سرمایه گذاری در بورس ایران را می توانید از 500 هزار تومان شروع کنید و به تدریج با کسب سود در این بازار، سرمایه خود را افزایش دهید.

در پایان باید گفت حفظ ارزش پول با سرمایه گذاری در بازارهای مالی یکی از بهترین روشهای مبارزه با تورم است که باعث افزایش ثروت و سرمایه شما نیز می شود. فارکس و بورس دو بازار پر طرفدار در دنیا هستند که علاوه بر داشتن بازدهی بالا ریسک کمتری نسبت به سایر بازارهای مالی مثل ارزهای دیجیتال دارند ولی باید این نکته را در نظر بگیرید که سرمایه گذاری در هر بازار مالی‌ای با ریسک همراه است.

دانش مدیریت ریسک یکی از مهارت‌هایی است که پیش از ورود به بازارهای مالی باید آن را یاد بگیرید. در نهایت با کنترل ریسک و مدیریت سرمایه می‌توانید بهترین استفاده را از این دو بازار پُر از فرصت‌های پُرسود معاملاتی ببرید.

اریامونز هیچ گونه مسئولیتی در قبال این مقاله ندارد.

اشتراک گذاری