امروز:30 فروردین 1403

آمازون کتاب‌خوان‌ها و کتاب‌فروشی‌های الکترونیک Kindle را از چین جمع اوری می کند

قشر خواننده و فرهنگی چینی در حال از دست دادن برخی از انتخاب ها در کتاب های الکترونیکی هستند. رویترز گزارش می دهد که آمازون طی دو سال آینده محصولات Kindle را از چین خارج می کند. این شرکت از امروز ارائه کتاب‌خوان‌های الکترونیکی Kindle به خرده‌فروشان محلی را متوقف می‌کند و قصد دارد کتاب‌فروشی دیجیتال خود را در این کشور در 30 ژوئن 2023 تعطیل کند. برنامه Kindle در تاریخ 30 ژوئن 2024 فروشگاه‌های آنلاین چینی را ترک می‌کند و مشتریان این کار را خواهند کرد. تا آن زمان برای دانلود هر کتابی که قبلاً خریداری کرده اند.

آمازون همچنان خدمات گارانتی و سایر کمک‌ها را برای کتاب‌خوان‌های الکترونیکی Kindle ارائه می‌کند، و برای هر دستگاهی که پس از اول ژانویه 2022 خریداری شده است، «مشکلات غیرکیفی» را پس می‌پذیرد. سخت‌افزار، برنامه‌ها و کتاب‌ها همچنان پس از پایان سال 2024 قابل استفاده خواهند بود.

آمازون در اطلاعیه خود تاکید کرد که این به معنای خروج از چین نیست. این شرکت یک “تعهد بلند مدت” داشت که شامل خرید آنلاین و دستگاه های خانه هوشمند می شد. آمازون همچنین به رویترز گفت که این به دلیل سانسور یا فشارهای دیگر دولت نیست و گهگاه پس از بررسی‌ها «تعدیل‌هایی» انجام می‌دهد.

فروش ضعیف ممکن است نقش داشته باشد. در حالی که آمازون در بسیاری از کشورها در بازار کتاب‌خوان‌های الکترونیکی و کتاب‌های الکترونیکی پیشتاز است، اخیراً در چین با مشکل مواجه شده است. این کشور زمانی بزرگ‌ترین بازار کیندل بود و داده‌های داخلی (به‌دست‌آمده توسط رویترز) نشان می‌داد که بیش از 40 درصد از فروش کتاب‌خوان‌های الکترونیکی را در سال 2017 به خود اختصاص داده است. با این حال، افزایش رقبای چینی مانند شیائومی و تیک‌تک مادر بایت‌دنس، سهم آمازون و iiMedia را کاهش داد. ژانگ یی، تحلیلگر تحقیقاتی، به Nikkei گفت که نام تجاری Kindle اکنون در منطقه “نسبتاً جایگاه ویژه ای دارد”. چینی‌ها بیشتر با تلفن‌هایشان مطالعه می‌کنند، و سرویس‌های کتاب الکترونیکی داخلی مانند Tencent’s China Literature در جایی که اپلیکیشن Kindle حتی در بین 10 برنامه برتر نیست، غالب است.

آمازون تنها شرکت آمریکایی نیست که حضور چینی خود را کاهش داده است. Airbnb، LinkedIn و Yahoo خدمات خود را محدود کرده یا به طور کامل کنار گذاشته اند. با این حال، خروج آمازون از کتابخوانی الکترونیکی یکی از نمونه‌های برجسته‌تر است و نشان می‌دهد که جلب توجه مخاطبان چینی برای شرکت‌های آمریکایی چقدر می‌تواند دشوار باشد.

اشتراک گذاری